Byta bil eller reparera?

Aasa
4 september 2020 · 4 Inlägg

Behöver lite input och råd.
Har en Peugeot 308 Diesel, 2011, triptronic automat som gått ca 20,000.
Har bytt kamrem och servat den enligt bok.
Nu har spridarna gett med sig och behöver bytas och även dags för stor service, vilket gör att det landar på ca 21.000Kr  att få ordning på bilen.
Vet inte hur länge en triptroniclåda håller, så funderar kring om det är värt att lägga pengar på att laga min bil som gått så många mil eller köpa en ny/annan bil?
Hade ju tänkt att min bil skulle hålla i 2 år till :-(

Har inte ngn tidigare erfarenhet av Peugeot el triptronic lådor. Så vet inte hur pass bra de är.
Ni får gärna komma med er input.

Funderar på en Kia el Skoda som nästa bil isf.

Förvirrad bilägare ;-)

panda666
4 september 2020 · 4 250 Inlägg

Aasa skrev:
Behöver lite input och råd.
Har en Peugeot 308 Diesel, 2011, triptronic automat som gått ca 20,000.
Har bytt kamrem och servat den enligt bok.
Nu har spridarna gett med sig och behöver bytas och även dags för stor service, vilket gör att det landar på ca 21.000Kr  att få ordning på bilen.
Vet inte hur länge en triptroniclåda håller, så funderar kring om det är värt att lägga pengar på att laga min bil som gått så många mil eller köpa en ny/annan bil?
Hade ju tänkt att min bil skulle hålla i 2 år till :-(

Har inte ngn tidigare erfarenhet av Peugeot el triptronic lådor. Så vet inte hur pass bra de är.
Ni får gärna komma med er input.

Funderar på en Kia el Skoda som nästa bil isf.

Förvirrad bilägare ;-)

Hej på dig!

Hur kommer det sig att spridarna behöver bytas?
Storservice kan ja förstå men totalt 21k??? det är vansinne. Lådan ska hålla ifall man kört lugnt o fint och kanske bytt olja då och då, har du bytt olja i lådan nån gång? annars kan det vara bättre att låda den vara. Mina tips är.

*Leta efter billigare verkstad/hitta billigare reservdelar, det är en otrolig skillnad på priset mellan verkstäder och delar.
*Byt bil, byt in mot en kia det är ett bra val och försök byta in mot en så nyare kia som möjligt typ kia ceed eller vad som faller dig i smaken.

Jag skulle först o främst fråga en annan verkstad om spridarna, är det verkligen säkert att dom är klara?

Utmarks-Loke
4 september 2020 · 5 840 Inlägg

I mina öron otroligt att en 9 år gammal dieselbil med 20k mil redan kan vara aktuell att skrota. Min dieselbil av annat märke, från samma år, med 29k mil fungerar fortfarande perfekt och har måååånga mil kvar. Förr hade Peugeots dieselmotorer ganska gott rykte, är dom inget att ha längre?

dan-kristian
4 september 2020 · 518 Inlägg

Aasa skrev:
Behöver lite input och råd.
Har en Peugeot 308 Diesel, 2011, triptronic automat som gått ca 20,000.
Har bytt kamrem och servat den enligt bok.
Nu har spridarna gett med sig och behöver bytas och även dags för stor service, vilket gör att det landar på ca 21.000Kr  att få ordning på bilen.
Vet inte hur länge en triptroniclåda håller, så funderar kring om det är värt att lägga pengar på att laga min bil som gått så många mil eller köpa en ny/annan bil?
Hade ju tänkt att min bil skulle hålla i 2 år till :-(

Har inte ngn tidigare erfarenhet av Peugeot el triptronic lådor. Så vet inte hur pass bra de är.
Ni får gärna komma med er input.

Funderar på en Kia el Skoda som nästa bil isf.

Förvirrad bilägare ;-)

https://www.overtake.se/webshop/bransle … h-service/

skicka spridarna enligt länk ..21000kr låter inte klokt..rengör spridarna och byt lite oljor och filter så blir det ca 2000kr.

Senast redigerat av dan-kristian (4 september 2020)

Aasa
4 september 2020 · 4 Inlägg

panda666 skrev:

Aasa skrev:
Behöver lite input och råd.
Har en Peugeot 308 Diesel, 2011, triptronic automat som gått ca 20,000.
Har bytt kamrem och servat den enligt bok.
Nu har spridarna gett med sig och behöver bytas och även dags för stor service, vilket gör att det landar på ca 21.000Kr  att få ordning på bilen.
Vet inte hur länge en triptroniclåda håller, så funderar kring om det är värt att lägga pengar på att laga min bil som gått så många mil eller köpa en ny/annan bil?
Hade ju tänkt att min bil skulle hålla i 2 år till :-(

Har inte ngn tidigare erfarenhet av Peugeot el triptronic lådor. Så vet inte hur pass bra de är.
Ni får gärna komma med er input.

Funderar på en Kia el Skoda som nästa bil isf.

Förvirrad bilägare ;-)

Hej på dig!

Hur kommer det sig att spridarna behöver bytas?
Storservice kan ja förstå men totalt 21k??? det är vansinne. Lådan ska hålla ifall man kört lugnt o fint och kanske bytt olja då och då, har du bytt olja i lådan nån gång? annars kan det vara bättre att låda den vara. Mina tips är.

*Leta efter billigare verkstad/hitta billigare reservdelar, det är en otrolig skillnad på priset mellan verkstäder och delar.
*Byt bil, byt in mot en kia det är ett bra val och försök byta in mot en så nyare kia som möjligt typ kia ceed eller vad som faller dig i smaken.

Jag skulle först o främst fråga en annan verkstad om spridarna, är det verkligen säkert att dom är klara?

Varningslampan för Partikelfilter lyste och lämnade in bilen. De fick fram att det var adjektiv som var slut så de fyllde på. Bilen gick lite ojämnt men inte så farligt och de sa att den måste köras för att ventilerna ska komma i fas med datorn.
Sen blev det bara värre och nu går den bara på 1 cylinder. Åkte till verkstan som skulle fixa servicen. De sa att spridarna är paj och behöver bytas. a3200:- st + jobb 1000:- st + servicen på 4000:-.

Aasa
4 september 2020 · 4 Inlägg

dan-kristian skrev:

Aasa skrev:
Behöver lite input och råd.
Har en Peugeot 308 Diesel, 2011, triptronic automat som gått ca 20,000.
Har bytt kamrem och servat den enligt bok.
Nu har spridarna gett med sig och behöver bytas och även dags för stor service, vilket gör att det landar på ca 21.000Kr  att få ordning på bilen.
Vet inte hur länge en triptroniclåda håller, så funderar kring om det är värt att lägga pengar på att laga min bil som gått så många mil eller köpa en ny/annan bil?
Hade ju tänkt att min bil skulle hålla i 2 år till :-(

Har inte ngn tidigare erfarenhet av Peugeot el triptronic lådor. Så vet inte hur pass bra de är.
Ni får gärna komma med er input.

Funderar på en Kia el Skoda som nästa bil isf.

Förvirrad bilägare ;-)

https://www.overtake.se/webshop/bransle … h-service/

skicka spridarna enligt länk ..21000kr låter inte klokt..rengör spridarna och byt lite oljor och filter så blir det ca 2000kr.

Låter ju som ett bra alternativ att rengöra de. Kanske kläggat igen, då jag tillsatte sk rensmedel i bränslet när partikellampan började lysa?
Tyvärr inte direkt bil händig och ta bort spridare kan jag nog inte fixa själv. Undrar om ngn verkstad vill hjälpa till med sånt? 
Får leta lite.

Aasa
4 september 2020 · 4 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
I mina öron otroligt att en 9 år gammal dieselbil med 20k mil redan kan vara aktuell att skrota. Min dieselbil av annat märke, från samma år, med 29k mil fungerar fortfarande perfekt och har måååånga mil kvar. Förr hade Peugeots dieselmotorer ganska gott rykte, är dom inget att ha längre?

Men då kanske man ska överväga ha kvar min lilla bil. Ingen rost el så på den iaf.

zzr9409209
4 september 2020 · 716 Inlägg

Står ju i länken att dom bara fixar bensin och e85 !!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 september 2020 · 17 478 Inlägg

Har du start/stop funktion på bilen?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
eastereverybodybay
4 september 2020 · 365 Inlägg

Många gånger kan det vara ett rent helvete att demontera spridare ur moderna dieselmotorer.

Det går många gånger åt speciella avdragare för att få ur dom.
Man kan mycket väl få jobba en timme per spridare om det vill sig illa.
Har man inte kunskapen så ska man låta bli.
I länken nedan visas ett litet axplock av vad som kan hända...

http://www.spridardemontering.se/




.

Senast redigerat av eastereverybodybay (4 september 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang