Hur fungerar audis quattro?

DKn
12 december 2012 · 535 Inlägg

DasAuto skrev:

DKn skrev:
Driver 60 fram och 40 bak. Iallafall vad jag lärt mig och vad de står i instruktions boken inte 50 50

B5,B6,B7 A4or driver 50/50 inget annat.

Okok jag har ju a6 f4 så fel av mig

johan_dansk
12 december 2012 · 157 Inlägg

Min a4 har jag inga problem att sladda med, man får ge lite mer gas bara wink dock har jag ingen EDS eller ASR heller!

Audi A4 1.8t Quattro
matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 december 2012 · 2 972 Inlägg

johan_dansk skrev:
Min a4 har jag inga problem att sladda med, man får ge lite mer gas bara wink dock har jag ingen EDS eller ASR heller!

Inga problem med A4 B7 quattro heller, som har ESP med EDL (EDS) och ASR. Det går att stänga av smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
DanneSundin
12 december 2012 · 682 Inlägg

50/50 borde dom väl endå inte driva? Vet att min subba (dock INTE thorsen) när man låser mellandiffen till 50/50 fördelning så knakar axlarna om man försöker fickparkera.. Är bara intresserad vad som skiljer de åt isåfall..

matteeee Ingen himmel är så blå som min
12 december 2012 · 2 972 Inlägg

DanneSundin skrev:
50/50 borde dom väl endå inte driva? Vet att min subba (dock INTE thorsen) när man låser mellandiffen till 50/50 fördelning så knakar axlarna om man försöker fickparkera.. Är bara intresserad vad som skiljer de åt isåfall..

Folk fattar inte det här med dynamik. Ursprungsfördelningen är 50-50 men den är dynamisk = den skiftar konstant.
Som du säger, stumt 50-50 blir ohållbart om man vill svänga (t ex fickparkera) med grepp (på is/snö funkar det).
Precis som en svetsad bakdiff på en 240 blir svår att svänga med utan att ena däcket tuggar över..

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
F-Tar
12 december 2012 · 1 335 Inlägg

Har en golf tdi på jobbet, 4motion 2012. Någon annan som tycker att det e Kasst att inte anti-sladd går att stänga av?? Utan bara ASR. Han häver fan de sköna i ett ställ. Någon typ att volvo påhitt.

B5 #001
BMW Alpina B5 "001" (2005)
BMW 325 tds "E36" (1997)
jolleboy
5 september 2020 · 1 Inlägg

matteeee skrev:

johan_dansk skrev:
Min a4 har jag inga problem att sladda med, man får ge lite mer gas bara ;) dock har jag ingen EDS eller ASR heller!

Inga problem med A4 B7 quattro heller, som har ESP med EDL (EDS) och ASR. Det går att stänga av :)

Någon lust att förklara för en nybörjare hur hur exakt man gör detta. Är det nått som sitter i diffen själv eller finns det knappar för sånt ? :)

matteeee Ingen himmel är så blå som min
8 september 2020 · 2 972 Inlägg

jolleboy skrev:

matteeee skrev:

johan_dansk skrev:
Min a4 har jag inga problem att sladda med, man får ge lite mer gas bara wink dock har jag ingen EDS eller ASR heller!

Inga problem med A4 B7 quattro heller, som har ESP med EDL (EDS) och ASR. Det går att stänga av smile

Någon lust att förklara för en nybörjare hur hur exakt man gör detta. Är det nått som sitter i diffen själv eller finns det knappar för sånt ? smile

På en B7 quattro är diffen HELT mekaniskt, inga knappar.
ESP, EDL, ASR osv är elektroniska "hjälpmedel". De stängs av med en knapp. På vissa (ofta nyare) bilar går det inte att stänga av (helt eller delvis).

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang