Få av skiva från vinkelslip?

clabbe14
9 september 2020 · 76 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Jag var inte ironisk bara nyfiken/förundrad över hur man  bär sig åt när man inte kan få loss en utsliten slipskiva.
Det finns väl en liten knapp man trycker in för att låsa drevet??

Jo visst finns det en knapp att trycka in, men bara på "moderna" maskiner. Innan knappen var uppfunnen behövdes det, som tidigare har beskrivits, en smal nyckel att hålla fast spindeln med så att muttern kan skruvas bort...
/Hälsningar Claes

husseman
9 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm, ett tips e´att slipa ner en vanlig blocknyckel(av rätt storlek) tills den går in i mellan, o så har man låst axeln. 

mvh. Husse- raketforskare.

uhlin
9 september 2020 · 2 831 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, ett tips e´att slipa ner en vanlig blocknyckel(av rätt storlek) tills den går in i mellan, o så har man låst axeln. 

mvh. Husse- raketforskare.

Hmmm..... Hur ska man slipa ner nyckeln när han inte får loss den skiva som sitter där nu och kan byta?

Svara på den Husse. Hahaha.

Senast redigerat av uhlin (9 september 2020)

torsen
9 september 2020 · 7 198 Inlägg

Med risk att förlänga tråden till ingen nytta.
Jag har 3 olika 125 mm vinkelslipar.(bestyckade med olika skivor)
Alla 3 har olika "haknycklar".
Alla 3 har även "knapp" att spärra/låsa spindeln med.

Lånade ut den minst värdefulla vinkelslipen(lärt läxan med konsekvenserna av att låna ut maskiner, och det gick som jag befarade).
Naturligt vis "pajjade" vinkelslipen jag lånade ut.

Fick som ersättning en ny "varuhusvinkelslip" som ersättning.
Men - den dj#¤%& maskinens spärr-/låsknapp har "kantrat" så den inte låser.
Finns ingen "dold" sexkant innanför inre medbringaren, så som vinkelsliparna ofta hade förr.

Några gånger har jag lyckats att med ena handen hålla i skivan samtidigt som jag skruvar upp muttern med haknyckeln.
Det går bra med en relativt osliten och stor skiva.
Men nu, då jag kört ner 1mm-kapskivan nästan till medbringarna, vad gör jag då?

Tänk om tillverkarna som extrahjälp, när "knappen" pajjar, hade ett insexhål i spindeln?
Suck!!!!!

husseman
9 september 2020 · 1 577 Inlägg

uhlin skrev:

husseman skrev:
Hmm, ett tips e´att slipa ner en vanlig blocknyckel(av rätt storlek) tills den går in i mellan, o så har man låst axeln. 

mvh. Husse- raketforskare.

Hmmm..... Hur ska man slipa ner nyckeln när han inte får loss den skiva som sitter där nu och kan byta?

Svara på den Husse. Hahaha.

Hmm.. nån jävla ordning måste det vara. Ok, att halva befolkningen varken kan läsa/skriva/räkna numer i detta land. Men hur fan ska man förklara att det krävs en tunn blocknyckel för att komma in mellan axel o skiva för att hålla emot. ?
O givetvis kan han använda den skiva som sitter, för att slipa ner en blocknyckel så han kan byta skivan... eller köp nåt skit på Feltema o slipa ner. - detta e´ju en tröstlös tråd. IQ  sko

mvh/husse

Lucif3r
10 september 2020 · 2 183 Inlägg

torsen skrev:
Men nu, då jag kört ner 1mm-kapskivan nästan till medbringarna, vad gör jag då?

På min billigaste har låsknappen också gått sönder, men den plockar jag bara bort sprängskyddet på när skivan är för liten att hålla emot med. Då går det fint att få in en tång eller annat lämpligt verktyg för att hålla emot med.

torsen
10 september 2020 · 7 198 Inlägg

Lucif3r skrev:

torsen skrev:
Men nu, då jag kört ner 1mm-kapskivan nästan till medbringarna, vad gör jag då?

På min billigaste har låsknappen också gått sönder, men den plockar jag bara bort sprängskyddet på när skivan är för liten att hålla emot med. Då går det fint att få in en tång eller annat lämpligt verktyg för att hålla emot med.

Hm!
Men även om skivan är nedsliten så går det inte att träda sprängskyddet över den nedslitna skivan.
I alla fall inte för mig.

jaka54
10 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du har inte en slipmaskin (bordsmodell) ? Så du kan slipa ner en blocknyckel?

torsen
10 september 2020 · 7 198 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du har inte en slipmaskin (bordsmodell) ? Så du kan slipa ner en blocknyckel?

Joodå, jag har en bänksmärgelmaskin.
Men vad hjälper det att slipa ner en blocknyckel, när det inte finns något nyckeltag
på spindeln bakom medbringaren?

jaka54
10 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Och du kommer inte in med en polygrip ? Eller om du slipar ner en sån?

Lucif3r
11 september 2020 · 2 183 Inlägg

torsen skrev:
Hm!
Men även om skivan är nedsliten så går det inte att träda sprängskyddet över den nedslitna skivan.
I alla fall inte för mig.

Ajdå, det var ju synd. Det finns inte någon liten kant kvar på skivan som du kan klämma fast en svetstång på, och ta hjälp av sprängskyddet som "låsning"? Eller kanske en skruvmejsel på motsatt sida av låsmuttern som du bänder uppåt, kanske kan låsa fast spindeln tillräckligt så du kan lossa låsmuttern.

I absolut värsta fall får du väl borra massa hål i låsmuttern och bryta bort den, och köpa ny låsmutter. Dom kostar ju inte många kronor.

Stefan7neson
11 september 2020 · 394 Inlägg

Försök spänna fast skivan/maskinen i ett skruvstycke så att skivan är låst i stycket, slå med lämplig dorn i låsmutterns hål.
Funkar det?

husseman
11 september 2020 · 1 577 Inlägg

Hmm.. pratar vi om samma vinkelslip som trådskaparen- eller en annan nu??
Det kan inte vara möjligt att misslyckas med att byta skiva på en vinkelslip...det finns inte helt enkelt. Detta måste vara den galnaste tråden ja sett här.
Måste vara ett skämt.
mvh/husse

P-H-G Utbildad proffsamatör
14 september 2020 · 782 Inlägg

husseman skrev:
Hmm.. pratar vi om samma vinkelslip som trådskaparen- eller en annan nu??
Det kan inte vara möjligt att misslyckas med att byta skiva på en vinkelslip...det finns inte helt enkelt. Detta måste vara den galnaste tråden ja sett här.
Måste vara ett skämt.
mvh/husse

Jag stod och skrattade de första minuterna när jag inte fick av skivan med nyckeln som följde med vinkelslipen. Efter det var det bara förbannat irriterande. Håller inne spärrknappen på vinkelslipen och sätter fast nyckeln i mutterns hål och har provat dra och slå med hammare. Provat på båda hållen. Den sitter fast.

jaka54
14 september 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
...Och tryckknappen griper inte tag i hålet, så allt låses fast??
Då skulle jag rycka/bända bort "knappen" och och ta bort fjädern och köra ner en dorn eller skruvmejsel så du kan låsa allt!

torsen
14 september 2020 · 7 198 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
...Och tryckknappen griper inte tag i hålet, så allt låses fast??
Då skulle jag rycka/bända bort "knappen" och och ta bort fjädern och köra ner en dorn eller skruvmejsel så du kan låsa allt!

NATURLIGTVIS är det så man ska göra!

Lucif3r
15 september 2020 · 2 183 Inlägg

jaka54 skrev:
Då skulle jag rycka/bända bort "knappen" och och ta bort fjädern och köra ner en dorn eller skruvmejsel så du kan låsa allt!

Va fa... Det där var ju smart ju! Varför har inte jag tänkt på det! Jag använder ju t om precis den tekniken på min dremmel där låsknappen flög bort för många många år sedan... Inte en tanke på att man kan göra samma sak med vinkelslipen *facepalm*

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang