Opel Insignia CDTI 2.0 2012

totti10
7 oktober 2020 · 21 Inlägg

Jag köpte nyligen en Opel Insignia 2.0 CDTI ecoflex. Efter ca 30 min på motorvägen i samband med en omkörning med hastigheten ca 100km/h och varvräknaren på drygt 2000 varv så började bilen sakta in. Den kom inte upp i varv eller fart över 80km/h längre. Motorn var helt orkeslös. Trots att jag testade full gas på både växel 4, 5 och 6. Det tändes aldrig några varningslampor och kodläsaren jag hade visade inga koder ens precis när jag stannat.

Ringde jag en mekaniker jag känner som trodde att bilen kunde ha hamnat i ett sorts nödläge och att jag skulle prova köra den igen när den stått och svalnat ett tag. Då fungerande den utan problem och har gjort det de senaste 20 milen jag kört med den. Han som jag ringde om hjälp trodde att partikelfiltret hade sotat igen, om bilen hade körts mycket korta sträckor på sistone. Han trodde dock inte att det skulle vara några problem i framtiden och att bilen verkade vara i bra skick för övrigt.

Men jag undrar om man ändå borde försöka lämna tillbaka den till bilförsäljaren om detta är ett problem som kan leda till något värre? Den har rullat över 23 000 mil så motorn kanske är slutkörd? Eller ska man behålla den och hoppas på det bästa, för den har ju inte krånglat sen dess. Har någon upplevt något liknande?

Niknar
7 oktober 2020 · 198 Inlägg

Lyste ingen lampa? Den gick väl in i Limp-mode då brukar man inte kunna köra fortare än 80-90 km/h. Hände mig med en Focus diesel på autobahn. Körde in och slog av tändningen därefter gick den normalt igen. Problemet återkom några veckor senare ett par gånger. Sista gången var det bara att köra till verkstad. Det blev byte av EGR ventil som var igensotad men kan nog även vara partikelfilter.

--------------------------------------------------------------------------------
Att jobba på egen hand - gör ont!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang