Köpråd Saab 9-3 NG & 9-5 NG

Atchoprosit
15 februari 2018 · 193 Inlägg

Jag har varit helt anti Saab i många år men nu har jag fått upp ögonen för dom och känner att jag vill prova på att äga en. Efter att ha ägt ett dussin v/xc70 05-07 så har jag lärt mig och upprepade gånger råkat ut för flertalet av deras vanliga dyra reparationer, b la bränslevärmare, aktivt chassi, backsensorer, automatlådor och trasiga abs kransar som har blivit dyra att byta pga ihop kärvade hjullager/drivknutar. För att slippa så många sådana här som möjligt och helst slippa det helt och hållet så tänkte jag fråga er Saab entusiaster här på forumet.

Vad ska jag tänka på vid köp av en Saab? Ska jag hålla mig undan vissa modeller, lådor eller motorer? Bara tuggar och går vissa årsmodeller medans andra är riktiga problembilar? Hur är det att köpa en långmilare (30-40k mil)? Elfel minns jag var ett bekymmer hos Saab förr, hur ser det nu?

Jag tar gladeligen emot alla tips och råd ni har, hur banala de ens känns smile

Presidento Of World
15 februari 2018 · 3 306 Inlägg

1.9 ttid är ok motor samt 2.0 tid i 9-5 NG 160hk ex

2.8T är helt ok om kamkedjan är bytt. Drar lika mycket som en v70 140hk men mycket mycket trevligare..

Helst automat förståssmile Provat det mesta och trevligast är 9-3 av äldre årsmodeller. gäller det nyare typ 9-5 senaste karossen så är den mycket trevlig!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Znixer
15 februari 2018 · 145 Inlägg

Ska du ha diesel så måste jag tyvärr meddela att dieselvärmaren är ett oerhört vanligt problem i Saabarna också. Tillverkningsfel med kallödning i styrdonet så i stort sett alla går sönder tids nog. Kan bli ganska kostsamt att repa dom så se till att den funkar.

Annars trevliga bilar smile

1.9TiD och TTiD är annars harmoniska och bra motorer med förhållandevis få bekymmer. Ingen aning om de automatiska men de manuella lådorna är helt ok och lär inte ge några bekymmer.

Dubbelmassesvänghjulen i dessa är dock inga evighetsprylar så i en långmilare bör man se till att det är bytt.

Senast redigerat av Znixer (15 februari 2018)

viccoA
15 februari 2018 · 3 109 Inlägg

Grundregeln är att inte köpa ett exemplar som gått 40k mil om din målsättning är problemfritt ägande.

Mrsaab99turbo
15 februari 2018 · 103 Inlägg

Alternativen styrs ju av hur mycket du kan betala.
Är det max 80 000 - 100 000kr så skulle jag satsa på en 9-3 2,0 aero årsmodell 2008 och framåt. Bör gå att hitta en fin med max 12000mil.
Mycket utrustning som standard.
Sedan något billigare än kombi. Automat eller manuell är ju fråga om tycke.

Hade inte valt 2.8 om det inte går att verifiera att kamdrivning och tändspolarna är utbytta. Annars är v6 mycket trevligt.

Alla billar kan ju drabbas av fel men långt lägre än 40k minskar ju risken.

Brådhis * Voff voff *
15 februari 2018 · 10 244 Inlägg

Det är faktiskt samma automatlåda i Saab som i Volvo (5-stegade iaf). wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Atchoprosit
15 februari 2018 · 193 Inlägg

Znixer skrev:
Ska du ha diesel så måste jag tyvärr meddela att dieselvärmaren är ett oerhört vanligt problem i Saabarna också. Tillverkningsfel med kallödning i styrdonet så i stort sett alla går sönder tids nog. Kan bli ganska kostsamt att repa dom så se till att den funkar.

Annars trevliga bilar smile

1.9TiD och TTiD är annars harmoniska och bra motorer med förhållandevis få bekymmer. Ingen aning om de automatiska men de manuella lådorna är helt ok och lär inte ge några bekymmer.

Dubbelmassesvänghjulen i dessa är dock inga evighetsprylar så i en långmilare bör man se till att det är bytt.

Tack för infon smile

Läste om det i en annan tråd, det är tydligen samma modell som på Volvobilarna. Eberspächer D5WS heter tillsatsvärmaren. Har bytt 2st sådana på mina Volvo, ca 12 000kr per gång. Lite halvtråkig utgift. Har dock enbart haft problem med Volvos dieselbrännare, bensinbrännare har alltid fungerat felfritt. Lyckas inte hitta om det är samma brännare i Diesel som i Bensin motorerna, har du nån aning om det?

TTiD:n verkar riktigt trevlig, nackdelen för mig är att jag nuförtiden kör relativt korta sträckor vilket varken EGR-ventilen eller partikelfiltret gillar.

Volvo gick ju över till självrengörande partikelfilter 2011-2012 på sina Drive motorer, gjorde Saab något liknande i Griffin uppdateringen 2011-2012?

Mrsaab99turbo skrev:
Alternativen styrs ju av hur mycket du kan betala.
Är det max 80 000 - 100 000kr så skulle jag satsa på en 9-3 2,0 aero årsmodell 2008 och framåt. Bör gå att hitta en fin med max 12000mil.
Mycket utrustning som standard.
Sedan något billigare än kombi. Automat eller manuell är ju fråga om tycke.

Hade inte valt 2.8 om det inte går att verifiera att kamdrivning och tändspolarna är utbytta. Annars är v6 mycket trevligt.

Alla billar kan ju drabbas av fel men långt lägre än 40k minskar ju risken.

Snarare hur mycket jag vill betala och det handlar väl mer om den faktiska milkostnaden än inköpspriset. Jag letar efter något tyst, ekonomiskt och problemfritt, sen om man får lite lull-lull och stark motor på köpet så är det bara ett plus. TTiD t ex med sina 400Nm och 0,5l/mil känns som en trevlig kombo. Är det pga den exteriöra faceliften som du skulle satsa på från 2008?

Brådhis skrev:
Det är faktiskt samma automatlåda i Saab som i Volvo (5-stegade iaf). wink

//Brådhis

Intressant!

Aisin AF33 heter den fem växlade och sitter i bla Volvo från 2000, den sex växlade automaten heter Aisin AF40-6 och sitter bl a i Volvos bilar från 2006.

Har tyvärr haft problem med de 2st Aisin AF33 jag haft, en del lyckas ju bli av med ryckningar och hugg i växlingar vid byte av B4 locket. Men mina har kvarstått och Volvos rekommendation har varit att köra med rycken så länge det går pga onödigt höga reparationskostnader. Har även kört 2 st Aisin AF40-6, den ena (V70 D5 AWD -06) hugger i 4ans växel hårt vid "aktiv" körning och den andra (2,5T XC70 -07) fungerade ypperligt men bilen hade väldigt hög bränsleförbrukning. Alla växellådorna hade gått kring 20 000 mil. Med undantag för den som fungerade bäst, den hade gått strax över 30 000.

Så det känns som att manuell är att satsa på smile

Mrsaab99turbo
15 februari 2018 · 103 Inlägg

Just den exteriöra förändringen från 2008 tycker jag tillför positiva designdetaljer framförallt på Aeron.
Aero med sitt chassie och bra bromsar är en bra kombination.

Bensinare har ju även fördel att det inte finns partikelfilter som kan bli dyrt om det måste bytas.

Räknat på milkostnad (generella förutsättningar):

Bensin
Lägre inköpspris, lägre skatt (biopower), möjlig att köra på strax över 0,7l/mil

Diesel
Högre inköpspris alt fler mil, högre skatt, förbrukning 0,5 -0,6l/mil

Idag är det ju inga större prisskillnad på macken för diesel eller bensin.

Om man inte kör mycket per år så är det nog inga större skillnader i milkostnad om man tar med alla parametrar.

amazinjoey
15 februari 2018 · 1 138 Inlägg

Mrsaab99turbo skrev:
Just den exteriöra förändringen från 2008 tycker jag tillför positiva designdetaljer framförallt på Aeron.
Aero med sitt chassie och bra bromsar är en bra kombination.

Bensinare har ju även fördel att det inte finns partikelfilter som kan bli dyrt om det måste bytas.

Räknat på milkostnad (generella förutsättningar):

Bensin
Lägre inköpspris, lägre skatt (biopower), möjlig att köra på strax över 0,7l/mil

Diesel
Högre inköpspris alt fler mil, högre skatt, förbrukning 0,5 -0,6l/mil

Idag är det ju inga större prisskillnad på macken för diesel eller bensin.

Om man inte kör mycket per år så är det nog inga större skillnader i milkostnad om man tar med alla parametrar.

Båda är bra! klarar du av att den drar 1l blandad så köp T6an/2.8T, annars kör TTID, den går riktigt gött och drar lite i stadskörning smile

Znixer
15 februari 2018 · 145 Inlägg

Atchoprosit skrev:
Tack för infon smile
...

Läste om det i en annan tråd, det är tydligen samma modell som på Volvobilarna. Eberspächer D5WS heter tillsatsvärmaren. Har bytt 2st sådana på mina Volvo, ca 12 000kr per gång. Lite halvtråkig utgift. Har dock enbart haft problem med Volvos dieselbrännare, bensinbrännare har alltid fungerat felfritt. Lyckas inte hitta om det är samma brännare i Diesel som i Bensin motorerna, har du nån aning om det?

TTiD:n verkar riktigt trevlig, nackdelen för mig är att jag nuförtiden kör relativt korta sträckor vilket varken EGR-ventilen eller partikelfiltret gillar.

Volvo gick ju över till självrengörande partikelfilter 2011-2012 på sina Drive motorer, gjorde Saab något liknande i Griffin uppdateringen 2011-2012?

....

Precis, Saabarna har på senare tid D5WS, tidigare  hade de även D5WZ. Volvo har som jag förstått det haft både Ebersprächer och Webasto. 

Dieselvärmaren Ebersprächer D5WS och motsvarande bensinvärmaren B5WS (båda 5kW) är inte riktigt samma även om de delar väldigt mycket delar med varann. Tror däremot inte att Saabarna nånsin har utrustats med bensinvärmare, men skulle inte ta gift på den infon.

Saab började ju med PF-regenerering (självrengöring) redan 2007 när partikelfiltret kom med 1.9tid så 2012 hade de hållt på med det ett tag smile

Angående 2008 och uppåt så fick de ju ett riktigt lyft både invändigt men kanske främst utvändigt, maskinellt och chassimässigt är det i stort samma utom vissa nya motoralternativ ( ex vis. TTiD)

Senast redigerat av Znixer (15 februari 2018)

Wedajm
10 oktober 2020 · 3 Inlägg

Nu har jag precis köpt en Saab 9-5 NG 2011, 2.0T, gått 18000mil.

Min drömbil är äntligen uppnådd. Körde 40mil sammanlagt för att hämta den. Hela resan hem gick hur bra som helst. Underbar bil. Men så fort jag kom hem till mitt garage tändes motorlampan. Ringde firman som svarade att jag kunde lossa på minuspolen på batteriet så minnet skulle nollas. Kunde vara ett gammalt fel som inte raderats. Testade med en diagnosapparat och nollade motorlampan och den kom inte tillbaka. Men när jag sen skulle ta en tur var motorn väldigt svag. När jag gasade på med fjärde växeln kom jag inte över 80km/t. En polare föreslog att stänga av motorn och starta igen då det kan behövas efter man nollat felmeddelandet. Efter detta funkade bilen igen helt klockrent. Men när jag senare efter några mil kom hem igen och på samma plats vid garaget, tändes motorlampan igen.
Det kan vara en vacum slang som lossnat.

Nu står den parkerad och ska höra med firman imorn igen. Har någon en aning på sådär rak arm vad som kan vara problemet ?

Presidento Of World
10 oktober 2020 · 3 306 Inlägg

Har du otur så är kamkedjan på G och bilen sätter felkod och går i felsäkert läge.

Annars är väl som nämnts av dig vakuumslangar vanligt på dom.

Vad var det för felkod som fanns när du läste?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Wedajm
10 oktober 2020 · 3 Inlägg

P0420 - Powertrain
Catalyst system efficiency below threshold (Bank 1 )

Wedajm
10 oktober 2020 · 3 Inlägg

Läste lite om felkoden, låter ju som en vacum slang som lossnat. Har jag fel ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang