V70 2.4T 2002 varvet sjunker inte direkt.

hnilsson1
10 oktober 2020 · 18 Inlägg

Hej, har en V70 2.4t 2002 som jag har ett udda problem med. När jag kör och ska koppla för att växla upp så sjunker inte varvet direkt utan stannar kvar där det är i ca 2-3 sekunder sen sjunker det. Har haft problemet sen jag köpte bilen, kan det vara någon mjukvara? Volvo sa att det kan vara spjället men det finns ingen felkod på det. Någon som vet vad som kan vara fel/har haft det tidigare?

Myhran
10 oktober 2020 · 452 Inlägg

Kontrollera om du har en kopplingspedalgivare och ev funktion på denna,

Med vänlig hälsning,

Xebers76
10 oktober 2020 · 2 264 Inlägg

Bilar med insprutning har i regel så kallat "rev-hang". Detta gör bilen mer lättkörd och sparar bensin. MEN så länge ska den inte hålla varvtalet själv, ca en halv sekund till en hel sekund brukar vara mer normalt.

Varvar bilen onormalt mycket när den startas? Kall? Varm? I så fall har du vakuumläckage, vilket också leder till onormalt mycket rev-hang.

Gasspjället kan ju ha börjat gå trögt också och har därför lite svårt att stänga i normal takt.

hnilsson1
10 oktober 2020 · 18 Inlägg

Bilen varvar inte mycket när jag startar den. Den går upp till ca 1500 rpm och ner direkt. Det är värst när motorn är varm. Jag har en V70 2.5T och den har inte det problemet.

Om det är gassjpället som är trögt borde de inte sätta en felkod då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang