ELFEL! Audi a4 quattro b7 2005

Ludwig_Lennholm
18 oktober 2020 · 2 Inlägg

Har en Audi a4 b7 från 2005, rullat 26 000 mil. Köptes för 2 veckor sedan, gick som en dröm tills en dag då jag märkte att stereo inte gick igång, tänkte inte mycke mer på det och kollade säkringen som var hel men bestämde mig för att byta den vilket fall och helt plötsligt hoppade stereo igång igen.

Därefter startade inte bilen, fick hit polarn med sin felkodsläsare och fick upp att bränslepump inte fick nog med ström.

Laddade batteriet över natten och bilen startade felfritt igen men baklucka går inte att öppna och bakdörrar går inte i lås, samt automatisk takbelysning tänds inte. Har även märkt att batteriet laddar ur jävligt fort fast ingenting ska vara igång och dra ström. Så under senaste tiden har jag kopplat bort batteri.

Fick även låna en mer rejäl felkodsläsare då den tidigare var från biltema, å fick då upp en jävla massa allting kopplat till ström "voltage too low" hit å dit.

Har ett antal teorier t.ex dåligt batteri, skadad eller fuktskadad databox (är nu kollat och såg fint ut), kabelbrott, eller nåt relä eller liknande bakom säkringspanel/startspärr som behöver bytas. Förslag?

Senast redigerat av Ludwig_Lennholm (18 oktober 2020)

Xebers76
18 oktober 2020 · 2 250 Inlägg

Misstänker batteriet helt klart tongue

Utmarks-Loke
18 oktober 2020 · 5 809 Inlägg

Ja, det låter som ett dåligt batteri

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 oktober 2020 · 17 376 Inlägg

Ja, felkodsläsaren bör ju även tala om volt vid avstäng bil/på tomgång/körning.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
18 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Öh, man gör en grundlig koll FÖRST innan man köper ett nytt nytt batteri..
Köper tjommen ett nytt och samma visa upprepar sig efter 3 veckor så står han där..
Men om han läser av spänningen när han tagit av ena polen och kollar på morgonen så ser han om det har sjunkit under det preliminära 12,5-12,6 volt som det ska vara..
Och för säkerhets skull så kan han även kolla att generatorn verkligen laddar bortåt 14 volt, +- 0,5 volt..

Senast redigerat av axxet (18 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Ludwig_Lennholm
22 oktober 2020 · 2 Inlägg

Uppdatering:
Mätte både generator och batteri och båda visa bra värden. Lyckades låna ett batteri så bytte vilket fall för att se och inget förändrades såklart. Försöker nu få tag i en felkodsläsare för att se om något förändrats innan jag utesluter batteriet. Tänker om det är möjligt att bilen tappat minne, och därför svarar inte bakdörrar och baklucka? Tar gärna emot fler förslag

Senast redigerat av Ludwig_Lennholm (22 oktober 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang