Ordet olycka..

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Ordet olycka  betyder väl egentligen "otur"..
Men i trafikhänseende så tycker jag ordet är felanvändt..
I verkligheten är det ju MINST en som har tavlat sig för att den sk "olyckan " ska ske..
OM folk hade skött sig exemplariskt och följt alla regler och även varit artigare i trafiken  så skulle väl "olyckorna " minska drastiskt..
Om  folk inte kört typ taxi eller buss-stilen, på ett framfusigt sätt alltså, typ "här kommerjag, flytta på er "
Ett ställe där man kan läsa om olyckor är bl a brottstatus.se..
Kan man få lite respons på denna simpla fråga ? smile

Senast redigerat av axxet (27 oktober 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Xebers76
27 oktober 2020 · 2 246 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-987fa80d23c8fe7af4eee1e9f829eb1a.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
27 oktober 2020 · 17 345 Inlägg

Xebers76 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-987fa80d23c8fe7af4eee1e9f829eb1a.jpg

Den gubben ja... Rätt okänd för de flesta på Gorg tippar jag på.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2020 · 13 983 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Xebers76 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-987fa80d23c8fe7af4eee1e9f829eb1a.jpg

Den gubben ja... Rätt okänd för de flesta på Gorg tippar jag på.

Haha!! Ted Åström som olyckan i Trazan och Banarne!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Brådhis * Voff voff *
27 oktober 2020 · 10 203 Inlägg

axxet skrev:
Ordet olycka  betyder väl egentligen "otur"..
Men i trafikhänseende så tycker jag ordet är felanvändt..
I verkligheten är det ju MINST en som har tavlat sig för att den sk "olyckan " ska ske..
OM folk hade skött sig exemplariskt och följt alla regler och även varit artigare i trafiken  så skulle väl "olyckorna " minska drastiskt..
Om  folk inte kört typ taxi eller buss-stilen, på ett framfusigt sätt alltså, typ "här kommerjag, flytta på er "
Ett ställe där man kan läsa om olyckor är bl a brottstatus.se..
Kan man få lite respons på denna simpla fråga ? smile

Du menar som när en älg eller ett rådjur springer ut framför bilen? Det är ju rätt oartigt av dom ja...

Eftersom jag tidigare i mitt yrkesliv kört både taxi och buss i bl.a. Stockholm så vet jag ju att det skriver om "taxi- och buss-stilen" på ett sätt stämmer. Fast inte som du tror... Vi som kört/kör yrkesmässigt vill ofta hålla tex en tidtabell. När då folk som anser sig vara ensamma i världen såsar omkring i trafiken blir det lätt så att dom upplever det som att yrkestrafiken "vill fram". Vilket dom ju faktiskt vill... Kör när det blir grönt, släpp förbi andra fordon om du anser att du vill köra 10-20 km/h under fartgränsen, samarbeta! Det gäller liksom åt två håll...

Lite som att "Håll avståndet"-dekaler ofta sitter på dom bilar vars förare kör 85 km/h på 100-väg och slickar mittlinjen... Som en självuppfyllande profetia. wink

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Brådhis * Voff voff *
27 oktober 2020 · 10 203 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Xebers76 skrev:
https://www1.garaget.org/gallery/images/156/155033/155033-987fa80d23c8fe7af4eee1e9f829eb1a.jpg

Den gubben ja... Rätt okänd för de flesta på Gorg tippar jag på.

Inser att man nu tillhör dom äldre här ändå... Så var det inte när jag reggade mig 2005... wink

Senast redigerat av Brådhis (27 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
27 oktober 2020 · 7 189 Inlägg

Jag tycker att förarna av BMW och AUDI är överrepresenterade bland dem som tror att man kan flytta på en stor terrängbil med helljuset i Stockholms förorter, speciellt runt Fittja, Hallunda och Botkyrka.
Tilltagande problem efter 2015.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Ja, jag ville "bara" röra om i grytan lite egentligen..tongue

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
panda666
27 oktober 2020 · 4 228 Inlägg

Varje gång jag ser nån där ute på vägen som kör fort som fan eller ligger bakom mig så nära att han kan se vilken radio station ja lyssnar på så är det alltid Audi förare, dom är värst tycker ja. Där nu sa ja det ! Audiförare är det värsta som finns i hela världen!

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2020 · 13 983 Inlägg

Det slår aldrig fel. Är jag ute och kör Vette eller Trans Am så ska de flesta köra så nära dom kan utan att köra på. Fattar inte varför. Det är alla typer av bilar men gamla Volvos med ungdomar med bakåtvända kepsar är nog överrepresenterade. Nån som har nåt svar? Jag har inte det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Dom vill såklart se vad 17 det e för en gammal gubbe som kör..smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Brådhis * Voff voff *
27 oktober 2020 · 10 203 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det slår aldrig fel. Är jag ute och kör Vette eller Trans Am så ska de flesta köra så nära dom kan utan att köra på. Fattar inte varför. Det är alla typer av bilar men gamla Volvos med ungdomar med bakåtvända kepsar är nog överrepresenterade. Nån som har nåt svar? Jag har inte det.

/Benny

Eftersom 95% av alla jänkebilar framförs i högst ~65 km/h som mest längs våra vägar är jag inte sådär värst förvånad... wink

Senast redigerat av Brådhis (27 oktober 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2020 · 13 983 Inlägg

Brådhis skrev:

Vettemannen skrev:
Det slår aldrig fel. Är jag ute och kör Vette eller Trans Am så ska de flesta köra så nära dom kan utan att köra på. Fattar inte varför. Det är alla typer av bilar men gamla Volvos med ungdomar med bakåtvända kepsar är nog överrepresenterade. Nån som har nåt svar? Jag har inte det.

/Benny

Eftersom 95% av alla jänkebilar framförs i högst ~65 km/h som mest längs våra vägar är jag inte sådär värst förvånad... wink

Då gäller det inte mig, jag håller iaf. hastigheten!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
27 oktober 2020 · 13 983 Inlägg

axxet skrev:
Dom vill såklart se vad 17 det e för en gammal gubbe som kör..smile

Så kan det kanske vara!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 oktober 2020 · 13 644 Inlägg

ordet olycka måste ha innbörden för hög hastighet som leder till olyckor..    om man ska tro transportstyrelsen som bara jobbar för att få ner hastigheterna..medans själva olyckorna är totalt oviktigt.. smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
husseman
29 oktober 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm, en A-traktor på vanlig väg 80 som kör lagligt i 30 är det näst farligaste som finns..bara cyklister e´farligare...

mvh/husse

Utmarks-Loke
29 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, en A-traktor på vanlig väg 80 som kör lagligt i 30 är det näst farligaste som finns..bara cyklister e´farligare...

mvh/husse

Fast det blir mindre bucklor när man kör på en cyklist

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang