7470
Sök

Hur länge håller ett par Biltema-snökedjor?

647 Inlägg
2 november 2020
Trådstartare
Hur många mil, mellan tummen och pekfingret, kan man räkna med att ett par https://www.biltema.se/bil---mc/biltill … 2000043251 håller om man kör "rimligt" (max 50 km/h)?

6 256 Inlägg
2 november 2020
Det beror på vad för väglag du kör i. Torr asfalt så håller dom inte speciellt länge, djup, mjuk snö väldigt länge. Så du skall inte sätta på dom hemma och köra till jobbet, för det kommer med all sannolikhet vara delar av vägen som är i princip snöfri. Snökedjor stannar man och tar på om det snöat kraftigt under dagen och man har en lång, oplogad backe på vägen hem. Så fort snön slutar stannar man och tar av snökedjorna. Då håller dom länge. Men det är inte kul alls att ta på och av snökedjor ute i snöyran, så det gör man bara i nödfall, vanligtvis när man redan kört fast. Om det är sånt väglag på morgonen att man behöver snökedjor stannar man hellre hemma och väntar ut det.

647 Inlägg
5 november 2020
Trådstartare
Jag har kört med snökedjor i Alperna ett antal gånger och där kan det ju variera mellan flera dm snö och barmark och snö igen på några km, beroende på plogning och annat, och som du säger, det är en del meck med att sätta på och ta av dem så man gör ju inte det om man kör några km snöfritt om man vet att man ska passera ett pass efterår.

7 786 Inlägg
5 november 2020
Har du för avsikt att köra längre sträckor med snökedjor, t ex i Österrike eller Schweitz, där man är tvungen att medföra snökedjor när man passerar gränsen, vilket vintertid kollas av tullen?
Då bör du satsa på kvalitetskedjor.
Men - man kollar inte om kedjorna passar bilen.
Har passerat tullen med samma kedjor till såväl Citroen som Volvo och Opel i bagageutrymmet

Jag hade en låda med Gunnebo-kedjor.
Godkända men inte bra.
Vare sig grepp eller livslängd.

PEWAG däremot har både grepp och livslängd.
Men de kostar därefter.
Körde flera mil på bar asfalt innan nyttan av dem behövdes.
Jag hade den typen med 4-kantlänk utan dubbar.

Biltemas snökedjor har jag sett några använda.
Greppet bättre än utan kedjor.
Endast för tillfälligt bruk kortare sträckor.
Livslängden några timmar om man inte kommer på barmark.
Då blir livslängden kortare.
De sliter sönder sig själva i länkarna.
Härdningen förefaller tveksam.

Har man "tajta" hjulhus eller kanter bör man tänka sig för.
Vid infjädring och/eller fulla styrutslag lätt att skada bilen.
Bäst ett efterspänna kedjorna ofta.

Men det är skitkul att pulsa i några dm snö med en 4x4-bil och snökedjor!

Sök