800volt, ett spel för galleriet

torpis Forummoderator
11 november 2020 · 10 572 Inlägg

https://i.imgur.com/JGZiHIF.png
Nya coola ord och begrepp att svänga sig med i marknadsföringen dyker upp hela tiden. Nu pratas det om att hoppa upp till 800v systemspänning.

Jag tittar, funderar och kan helt enkelt inte riktigt förstå förträffligheten för detta hos personbilar.

Se det lite som att öka antalet cylindrar för samma motorvolym och effektuttag.

Om du så har 7000volt i systemspänning så är det ändå bara 3.7volt i varje cell i batteriet och de är ju cellerna du laddar inte "bilen". Eller hur!

Det man borde fokusera på är i min mening inte systemspänningen utan snarare celler med lägre inre resistans eller högre spänning på cellnivå.

Tesla ha tagit tag i delar av detta med sina nya celler som har "tabless design" eller snarare mycket mera tabs för att minska förlusterna och ta bort flaskhalsar. Temperatur är ofta boven och genom att minska inre resistansen så minskar vi även förlusterna som i sin tur blir värme.

Ladda en bil(jepp!) med 250kW det kanske 10% i förluster. Säg att hälften av det hamnar i batteriets celler. 5% av 250 är 12.5kW i värmande effekt. 3watt per cell. Kan vi halvera inre resistansen så halverar vi förlusterna till 1.5W vilket gör att man kan krana på mer laddström utan att överhetta cellerna. 3W med nya designen ger ju 500kW laddeffekt.

Varför då prata laddning? Ja, det är ju där vi behöver se ganska höga effekter längre tider. 250kW är ju motsvarande 340hästkrafter. När bilen är i drift så snittar man på kanske 7-10kW så det är ju en piss i Nilen.

Vad ger då 800V för fördelar? Tja, egentligen bara en smidigare laddkabel på snabbladdstationerna. I övrigt är det tveksamma vinster enligt mig.

________________________________________________

Jag lyssnade på Funny Charged här om dagen och då pratade dom med ett företag som heter Nano One. Mycket bubbel och som vanligt får man ta saker med en nypa salt när en VD tillåts tala fritt, men dom håller på att utveckla en cell med 1volt högre spänning än dagens celler. DÄR har vi något intressant för då är vi inne på cellnivå och mixtrar.

Ett system på 400v och cellspänning på 4.7volt kommer äta 800v system till frukost varje dag.

Ni som pysslar med modellflyg känner säkert igen batterierna längst upp. Vi är ofta tidiga på bollen. Tacksamt att sälja små batterier till hutlösa priser med tveksamma garantimöjligheter (vi störtar ju oftare än batterierna lägger av). Vi får alltså ny om och använder det senaste tidigast.

Solid state har jag aldrig sett än men spänningen på cellerna stiger hela tiden.

Vi håller tummarna och hoppas det blir verklighet av riktiga högspänningsceller.

Länk till Podcasten i fråga https://www.youtube.com/watch?v=abqSda2ZdIk

Lite om vart gränsen kan gå för li-ion

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
mats757
11 november 2020 · 915 Inlägg

Laddaren sitter i bilen, så laddkabeln kommer inte att bli annorlunda. Det blir 3 Fas 400 volt även i framtiden. Efter laddaren blir det 800 volt.
Allt kablage i bilen, för driften, kan hantera mer effekt eller vara klenare.
Spänning är enklare än ström att hantera.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 november 2020 · 17 483 Inlägg

mats757 skrev:
Laddaren sitter i bilen, så laddkabeln kommer inte att bli annorlunda. Det blir 3 Fas 400 volt även i framtiden. Efter laddaren blir det 800 volt.
Allt kablage i bilen, för driften, kan hantera mer effekt eller vara klenare.
Spänning är enklare än ström att hantera.

Man kan ju ha en laddbox på väggen hemma som levererar 800v... Då behöver inte bilens OBC vara inblandad i att transformera upp spänningen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torpis Forummoderator
11 november 2020 · 10 572 Inlägg

mats757 skrev:
Laddaren sitter i bilen, så laddkabeln kommer inte att bli annorlunda. Det blir 3 Fas 400 volt även i framtiden. Efter laddaren blir det 800 volt.
Allt kablage i bilen, för driften, kan hantera mer effekt eller vara klenare.
Spänning är enklare än ström att hantera.

Laddaren i fråga sitter utanför bilen

Ang ditt andra påstående så är det precis det jag menar inte är ett problem.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang