Köpare av El- och hybridbilar försökskaniner?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 november 2020 · 17 466 Inlägg

Tja, tills viss del kan jag väl hålla med. De krånglar mer än någon annan modell av samma märke där det sitter en oljebrännare under huven. Inget snack om saken.

Artikel om saken:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -ar-samre/

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2020 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Tja, tills viss del kan jag väl hålla med. De krånglar mer än någon annan modell av samma märke där det sitter en oljebrännare under huven. Inget snack om saken.

Artikel om saken:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -ar-samre/

det är ju lite mer komplext när man ska styra något som potent kan börja brinna om man överbelastar grejerna  men sen  tror jag dom gärna krånglar till en enkel sak med en massa äklig onödig teknik.       när saker kunde vara betydligt enklare och faktist fungera väldigt mycket bättre.    derför är jag betydligt mer intreserad av en gammal bagge som har eldrift än en Tesla.   

eftersom tillverkarnas "smarta" bilar gör dom overhört dumma..   pga massa onödigt trams

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 november 2020 · 17 466 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Tja, tills viss del kan jag väl hålla med. De krånglar mer än någon annan modell av samma märke där det sitter en oljebrännare under huven. Inget snack om saken.

Artikel om saken:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -ar-samre/

det är ju lite mer komplext när man ska styra något som potent kan börja brinna om man överbelastar grejerna  men sen  tror jag dom gärna krånglar till en enkel sak med en massa äklig onödig teknik.       när saker kunde vara betydligt enklare och faktist fungera väldigt mycket bättre.    derför är jag betydligt mer intreserad av en gammal bagge som har eldrift än en Tesla.   

eftersom tillverkarnas "smarta" bilar gör dom overhört dumma..   pga massa onödigt trams

Systemspänningen på elbilar ligger oftast på över 400 volt. Det finns även mängder med säkerhetssystem som ska göra bilen säker och slå av dessa system vid minsta misstanke om problem. En "gammal bagge" lär väl vara en farlig sak att hantera om nu inte grejerna fungerar som de ska.

Nästa år kommer flera biltillverkare med systemspänning på 800 volt... Ajaj. Men ja, utvecklingen går väl lite för fort just nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
simlar
10 november 2020 · 5 524 Inlägg

Hört rykten om att man tjänar mer pengar på att vara först med ny teknik och ta hand om dom få missnöjda kunderna/testpiloterna än att riskera att hamna på efterkälken.

Gäller inte bara bilar utan även mobiltelefoner och dylikt.

Tyvärr så är en ny bil mer lik en smartphone än ett fordon nuförtiden...

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2020 · 13 736 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Tja, tills viss del kan jag väl hålla med. De krånglar mer än någon annan modell av samma märke där det sitter en oljebrännare under huven. Inget snack om saken.

Artikel om saken:
https://www.mestmotor.se/recharge/artik … -ar-samre/

det är ju lite mer komplext när man ska styra något som potent kan börja brinna om man överbelastar grejerna  men sen  tror jag dom gärna krånglar till en enkel sak med en massa äklig onödig teknik.       när saker kunde vara betydligt enklare och faktist fungera väldigt mycket bättre.    derför är jag betydligt mer intreserad av en gammal bagge som har eldrift än en Tesla.   

eftersom tillverkarnas "smarta" bilar gör dom overhört dumma..   pga massa onödigt trams

Systemspänningen på elbilar ligger oftast på över 400 volt. Det finns även mängder med säkerhetssystem som ska göra bilen säker och slå av dessa system vid minsta misstanke om problem. En "gammal bagge" lär väl vara en farlig sak att hantera om nu inte grejerna fungerar som de ska.

Nästa år kommer flera biltillverkare med systemspänning på 800 volt... Ajaj. Men ja, utvecklingen går väl lite för fort just nu.

det finns fin fina system utvecklade för att köra Teslas motorer i valfri kaross..   det är ju endå i usa dom hålls med detta så man borde höra om något går väldigt fel smile 

tycker det är klart intressantare med hemmabyggda grejer smile

Senast redigerat av Growe (10 november 2020)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
EmsAnders
10 november 2020 · 151 Inlägg

Min erfarenhet är tvärtom, av alla bilar jag haft så är mina elbilar de med minst problem, dvs 0 fel på sammanlagt strax över 6000mil, inte ens bytt en lampa.

Min förra fossilbil, köptes också ny, byttes halva bilen, inkl 2 motorer ut på garanti och 5000mil.

Brådhis * Voff voff *
10 november 2020 · 10 277 Inlägg

EmsAnders skrev:
Min erfarenhet är tvärtom, av alla bilar jag haft så är mina elbilar de med minst problem, dvs 0 fel på sammanlagt strax över 6000mil, inte ens bytt en lampa.

Min förra fossilbil, köptes också ny, byttes halva bilen, inkl 2 motorer ut på garanti och 5000mil.

Imponerande med två motorbyten innan bilen ens gått 5000 mil. Vad var detta för bil?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 november 2020 · 13 736 Inlägg

Brådhis skrev:

EmsAnders skrev:
Min erfarenhet är tvärtom, av alla bilar jag haft så är mina elbilar de med minst problem, dvs 0 fel på sammanlagt strax över 6000mil, inte ens bytt en lampa.

Min förra fossilbil, köptes också ny, byttes halva bilen, inkl 2 motorer ut på garanti och 5000mil.

Imponerande med två motorbyten innan bilen ens gått 5000 mil. Vad var detta för bil?

låter som en 1.4tsi från vag ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
EmsAnders
11 november 2020 · 151 Inlägg

Nä, en Opel

Brådhis * Voff voff *
11 november 2020 · 10 277 Inlägg

EmsAnders skrev:
Nä, en Opel

Vad var det som rasade som gjorde att man fik byta motor två gånger på så få mil?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
EmsAnders
11 november 2020 · 151 Inlägg

Kolvar, första renoverades, så tekniskt 1 byte av block. Troligen orsakat av LSPI, bilen va en automat, då blir fenomenet ännu värre.

Lucif3r
11 november 2020 · 2 208 Inlägg

"Problemet" är att el-bilar fortfarande är dyrare att bygga och utveckla än bränsle-drivna bilar, samtidigt som el-bilar måste erbjuda MINST samma "lull-lull" i utrustning som bränsle-bilarna.
Elbilar måste ju dessutom lösa problem som inte existerar i bränsle-bilar, bl.a. kupévärme eftersom man inte bara kan sno värmen "gratis" från motorn.

Man skulle mycket väl kunna bygga en el-bil som kostar lika mycket, eller t om mindre, än en av dom billigaste bränsle-bilarna... Men handen på hjärtat, vem f-n skulle köpa en NY bil idag som saknar värme, GPS, stereo, ABS osv osv, bara för att få el-drivet? Inte jag iaf.

El-bilar är fortfarande i vad jag anser "första generationen", och köper man in sig i första generation - oavsett vad det gäller för något - är man alltid en försökskanin.

Senast redigerat av Lucif3r (11 november 2020)

viccoA
11 november 2020 · 3 109 Inlägg

Elbilar krånglar generellt mindre än dinosauriejuice fordon. Färre rörliga delar ger färre problem.
Hybrider är tvärt om, mer som kan krångla.

Senast redigerat av viccoA (11 november 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 november 2020 · 13 736 Inlägg

viccoA skrev:
Elbilar krånglar generellt mindre än dinosauriejuice fordon. Färre rörliga delar ger färre problem.
Hybrider är tvärt om, mer som kan krångla.

sen finns det olika former av krångel..    jag kan gissa på att det lätt kommer bli fruktansvärt dyra bilar att laga när en elbil är +10år gamla och kommer åka direkt på skroten eftersom det inte lönar sig att ens försöka laga dom.

framför allt om mer företag följer efter Teslas inställning när det gäller att skruva dessa bilar utanför teslas väggar...  dom sätter nämligen sjuka käppar i hjulen för dom som skruvar själv

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
eastereverybodybay
11 november 2020 · 362 Inlägg

Growe skrev:
jag kan gissa på att det lätt kommer bli fruktansvärt dyra bilar att laga när en elbil är +10år gamla och kommer åka direkt på skroten eftersom det inte lönar sig att ens försöka laga dom.

framför allt om mer företag följer efter Teslas inställning när det gäller att skruva dessa bilar utanför teslas väggar...  dom sätter nämligen sjuka käppar i hjulen för dom som skruvar själv

Det kommer säkert att ploppa upp diverse olika "Förstör Det Själv" -videos och tips och tricks på Youtube även på sådana bilar när dom blir tillräckligt gamla.  roll
Å säkert så blir det nog någon stackars sate som får sig en dödskyss när som stoppar in fingrarna på fel ställe... lol

viccoA
11 november 2020 · 3 109 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:
Elbilar krånglar generellt mindre än dinosauriejuice fordon. Färre rörliga delar ger färre problem.
Hybrider är tvärt om, mer som kan krångla.

sen finns det olika former av krångel..    jag kan gissa på att det lätt kommer bli fruktansvärt dyra bilar att laga när en elbil är +10år gamla och kommer åka direkt på skroten eftersom det inte lönar sig att ens försöka laga dom.

framför allt om mer företag följer efter Teslas inställning när det gäller att skruva dessa bilar utanför teslas väggar...  dom sätter nämligen sjuka käppar i hjulen för dom som skruvar själv

Det finns redan en drös företag som lagar batterier i elbilar osv, delar som motorer och liknande kan man köpa på skroten... Varför skulle man inte kunna laga en elbil.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 november 2020 · 13 736 Inlägg

viccoA skrev:

Growe skrev:

viccoA skrev:
Elbilar krånglar generellt mindre än dinosauriejuice fordon. Färre rörliga delar ger färre problem.
Hybrider är tvärt om, mer som kan krångla.

sen finns det olika former av krångel..    jag kan gissa på att det lätt kommer bli fruktansvärt dyra bilar att laga när en elbil är +10år gamla och kommer åka direkt på skroten eftersom det inte lönar sig att ens försöka laga dom.

framför allt om mer företag följer efter Teslas inställning när det gäller att skruva dessa bilar utanför teslas väggar...  dom sätter nämligen sjuka käppar i hjulen för dom som skruvar själv

Det finns redan en drös företag som lagar batterier i elbilar osv, delar som motorer och liknande kan man köpa på skroten... Varför skulle man inte kunna laga en elbil.

tydligen väldigt besvärligt att köpa delar från Tesla tex...

nu är det så att jag följt sånna som köpt krockade teslor  teslor som legat under vatten osv. och dom verkar haft stora problem att få tag i delar. och även så att delarna blir låsta till fordonen vilket medför vissa problem att användas i en annan bil..  lite som Apple gör med sina grejer... ser till att ingen kan laga grejer själva

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
viccoA
11 november 2020 · 3 109 Inlägg

Growe skrev:

viccoA skrev:

Growe skrev:

sen finns det olika former av krångel..    jag kan gissa på att det lätt kommer bli fruktansvärt dyra bilar att laga när en elbil är +10år gamla och kommer åka direkt på skroten eftersom det inte lönar sig att ens försöka laga dom.

framför allt om mer företag följer efter Teslas inställning när det gäller att skruva dessa bilar utanför teslas väggar...  dom sätter nämligen sjuka käppar i hjulen för dom som skruvar själv

Det finns redan en drös företag som lagar batterier i elbilar osv, delar som motorer och liknande kan man köpa på skroten... Varför skulle man inte kunna laga en elbil.

tydligen väldigt besvärligt att köpa delar från Tesla tex...

nu är det så att jag följt sånna som köpt krockade teslor  teslor som legat under vatten osv. och dom verkar haft stora problem att få tag i delar. och även så att delarna blir låsta till fordonen vilket medför vissa problem att användas i en annan bil..  lite som Apple gör med sina grejer... ser till att ingen kan laga grejer själva

Servicedelar är extremt billigt till Tesla med tanke på att det nästan inte finns några piratdelar ännu.
Andra delar får man köpa på skroten från krockade bilar tex.

torpis Forummoderator
11 november 2020 · 10 572 Inlägg

Många har åsikter om Tesla utan att ha en aning om någonting. Jag säger här vare sig bu eller bä. Dock kan vi ju fråga oss hur lätt det är att få tag på nya delar för att renovera valfri nyare Volvo som stått under vatten. Hur lätt är det där att kunna köpa de delar du behöver och hur kodade är dom till en viss bil?

Som sagt jag säger just här ingenting om Teslas förmåga. Men jag tror inte dom sticker ut åt något håll just på den punkten.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang