Misstänkt motorhaveri

Audia4b7
27 augusti 2020 · 18 Inlägg

Tjena, körde min audi A4 b7 2.0 tfsi efter e4an och då började lågt oljetryck varna på displayen så körde ca 500m innan jag hitta en bra plats att stanna på men då dog bara motorn, nu när jag ska starta den så låter den komplös kamremsbyte skulle göras för några mil sedan, kan den ha hoppat kuggar? Vad kan felet vara? Är inte så värst kunnig runt sånthär tyvärr, felkoden varnar för kamaxelgivare inget mer och epc lampan började lysa när motorn dog

jaka54
27 augusti 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Vilken årsmodell? Det är väl förresten kamkedja på de där?! Men oavsett  om du har kamkedja eller kamrem så kan ventilerna ha slagit i kolvarna och då är motorn skrot och måste bytas ut. Kostnad 40000-50000kr eller mer.
-Hör med VAG om det finns risk för att ventilerna tar i kolvarna vid kamremsbrott på din årsmodell!

simlar
27 augusti 2020 · 5 524 Inlägg

Lågt oljetryck och motor som låter komplös bådar inte gott.
Låter helt klart som trasig motor.

Ventilerna slår i kolvarna på alla motorer med 4-ventilsteknik.
Felkoden tyder på felaktiga ventiltider = ventilsallad och du åker då minst på byte/renovering av topplocket.
Däremot så varningen om lågt oljetryck tyder på att även motorns nedre del havererat.

Motorn i TS bil har både kamrem och kedja.
Kamrem på framsidan av motorn mellan vevaxel och ena kamaxeln.
Kamkedja i bakkant på dom båda kamaxlarna.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
uhlin
27 augusti 2020 · 2 834 Inlägg

Hur som helst så är säkert motorn skrot. 500 meter utan oljetryck har det hänt saker. Försvinner oljetryck ska man stanna omedelbart.

Myhran
27 augusti 2020 · 452 Inlägg

simlar skrev:
Lågt oljetryck och motor som låter komplös bådar inte gott.
Låter helt klart som trasig motor.

Ventilerna slår i kolvarna på alla motorer med 4-ventilsteknik.
Felkoden tyder på felaktiga ventiltider = ventilsallad och du åker då minst på byte/renovering av topplocket.
Däremot så varningen om lågt oljetryck tyder på att även motorns nedre del havererat.

Motorn i TS bil har både kamrem och kedja.
Kamrem på framsidan av motorn mellan vevaxel och ena kamaxeln.
Kamkedja i bakkant på dom båda kamaxlarna.

Och det bästa av allt den har ett balansaxelhjul som gärna går i 2 bitar som driver oljepumpen! big_smile har haft 2st motorer som gjort det! smile den första när jag köpte bilen med rasad maskin och den andra på maskinen jag satte i beg! big_smile
Dock klarade sig kamrem båda gångerna och jag klarade motorn andra gången va bara en väldans skruvande och jakt på delar big_smile

Goggla
2.0 tfsi balance shaft failure

Med vänlig hälsning,

panda666
27 augusti 2020 · 4 250 Inlägg

Fina grejer tfsi, kunde ts ha klarat sig om hen hade stannat omedelbums? alltså efter 10 meter och inte 500. är de verkligen klart konstaterat att motorn är kaput? fan de för många tfsi man hört som haft problem

Myhran
27 augusti 2020 · 452 Inlägg

panda666 skrev:
Fina grejer tfsi, kunde ts ha klarat sig om hen hade stannat omedelbums? alltså efter 10 meter och inte 500. är de verkligen klart konstaterat att motorn är kaput? fan de för många tfsi man hört som haft problem

Beror helt på vad som är felet! Man måste riva och kontrollera skadorna,
Det kan vara många mantimmar, kunskap mm. Jag fick byta kedjehulet på vevaxeln då kedjan drog av en kugg när den fastnade i kedjehuset,
Men det kan ju självklart vara några helt annat fel på bilen med,

Allt beror ju på hur mkt man klarar av själv att göra med!

Med vänlig hälsning,

Audia4b7
27 augusti 2020 · 18 Inlägg

Jag kunde inte stanna omedelbart då jag körde i enkelfil utan p ficka och lastbilar i röven så deä därför jag var tvungen att köra så långt. Årsmodell 2007

uhlin
27 augusti 2020 · 2 834 Inlägg

Audia4b7 skrev:
Jag kunde inte stanna omedelbart då jag körde i enkelfil utan p ficka och lastbilar i röven så deä därför jag var tvungen att köra så långt. Årsmodell 2007

Ska inte behöva göra slut på motorn för det är enkelfiligt.

Lyser oljelampan kör man så nära kanten som möjligt och slår omedelbart av motorn så tar sig som regel övrig trafik förbi. Gör dom inte det får dom vänta.

Stannar bilen kan inte hjälpas......

Daark
13 november 2020 · 20 Inlägg

simlar skrev:
Lågt oljetryck och motor som låter komplös bådar inte gott.
Låter helt klart som trasig motor.

Ventilerna slår i kolvarna på alla motorer med 4-ventilsteknik.
Felkoden tyder på felaktiga ventiltider = ventilsallad och du åker då minst på byte/renovering av topplocket.
Däremot så varningen om lågt oljetryck tyder på att även motorns nedre del havererat.

Motorn i TS bil har både kamrem och kedja.
Kamrem på framsidan av motorn mellan vevaxel och ena kamaxeln.
Kamkedja i bakkant på dom båda kamaxlarna.

Ventilerna slår inte alls "alltid" emot kolven i 4 ventils motorer. Toyotas 1UZ och 2JZ utan vvti gör inte det. Bara två exempel. Finns garanterat flera som inte gör det.

Brådhis * Voff voff *
13 november 2020 · 10 277 Inlägg

Audia4b7 skrev:
Jag kunde inte stanna omedelbart då jag körde i enkelfil utan p ficka och lastbilar i röven så deä därför jag var tvungen att köra så långt. Årsmodell 2007

Bara så du vet till nästa gång så kan alltid(!) en lastbil passera en lastbil på enkelfiligt, så det går fint att stanna i kanten. I synnerhet med personbil. smile

Senast redigerat av Brådhis (13 november 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
panda666
13 november 2020 · 4 250 Inlägg

några updates? vad har hänt då efter problemet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang