Meanwhile in Germany - BMW iX

torpis Forummoderator
11 november 2020 · 10 572 Inlägg

Så, vad pysslar då BMW med? Dom har varit tidiga med sin i3. Ett koncept som blev verklighet. Den var innovativ på sin tid, men är nu gammal och BMW behöver nya elbilar för att möta framtiden. BMW har dock inte spått en speciellt snabb övergång till el och satsar(de) på kombinerade plattformar för förbränning och el.  Nu precis här om dagen gick BMW ut och gjord en helomvändning och menade att vi måste ha en dedikerad plattform och den kommer år 2025.

Under tiden släpper dom enl internet 12 helelektriska modeller som då är konverterade bensinbilar. Nu idagarna börkar iX3 levereras. En första bil med BMW gen 5 drivlina. Första testerna ser faktiskt lovande ut. Stor och kantig bil (BMW X3) men faktiskt väldigt snål. Spännande att se.

Men så idag lanserades iNext, som nu heter BMW iX. Jag behöver väl inte säga mer än så.... Det var liksom inte riktigt min grej på något plan alls iaf haha!!

https://arstechnica.com/cars/2020/11/th … c-vehicle/

https://www.press.bmwgroup.com/global/a … ver-bmw-ix

https://mediapool.bmwgroup.com/download/edown/pressclub/publicq?square=0&dokNo=P90405487&attachment=1&actEvent=scaleBig&quality=90

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
11 november 2020 · 3 110 Inlägg

Jag blev uppringd av BMW idag och erbjuden att boka tid för provkörning av ovannämnda vagn.
Hade jag sett den innan hade jag tackat nej tongue

panda666
11 november 2020 · 4 250 Inlägg

i3 har ja kört massor av och är enligt mina personliga tycken en riktig skitbil och väldigt ful. Denna tar nu första plats bland de fulaste ja sett faktiskt, ursäkta medans jag går och tvättar ögonen^^ Skulle nog sparka hela design teamet om det var jag^^

Utmarks-Loke
11 november 2020 · 5 840 Inlägg

Den är åt helvete mycket snyggare än i3 i alla fall. Undrar om prydnadslisterna är blå även om man köper en med röd lack?

viccoA
11 november 2020 · 3 110 Inlägg

panda666 skrev:
i3 har ja kört massor av och är enligt mina personliga tycken en riktig skitbil och väldigt ful. Denna tar nu första plats bland de fulaste ja sett faktiskt, ursäkta medans jag går och tvättar ögonen^^ Skulle nog sparka hela design teamet om det var jag^^

Nyare i3s är riktigt roliga maskiner. Kolfibermonocoque, bakhjulsdrift, bättre hjulupphängningar - bra kombination. Tycker den är riktigt läcker om man ser till tekniken. Sen att det inte är världens bästa elbil beror nog på att den släpptes första gången för 8år sedan och den planeras att tillverkas fram till 2022-2023. Gör den till den BMWn i modern tid som tillverkats längst tid.

Senast redigerat av viccoA (11 november 2020)

torpis Forummoderator
11 november 2020 · 10 572 Inlägg

Biltillverkarna står in för ett stort skifte nu. Dom har mycket på spel och stora insatser för att hänga med. Tesla, VW ID, Hyundai/KIA... Störst omställning och utmaning har dock BMW som måste komma på ett sätt att få njurarna att gå runt hörnen på fronten. Där snackar vi verklig hjärntrust.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
11 november 2020 · 10 572 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Den är åt helvete mycket snyggare än i3 i alla fall. Undrar om prydnadslisterna är blå även om man köper en med röd lack?

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2OTEwNzU7czoxOiJ3IjtpOjEwMjA7czoxOiJoIjtpOjYxMjtzOjE6ImMiO2k6MDtzOjE6InMiO2k6MDtzOjE6ImsiO3M6NDA6IjlhY2FmYmJmMGExMmUyZDAyZTViN2RmNWM2NjMyODA4MzMxZjRmMGEiO30=

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjE2OTEwNjQ7czoxOiJ3IjtpOjMyMDA7czoxOiJoIjtpOjMyMDA7czoxOiJjIjtpOjA7czoxOiJzIjtpOjA7czoxOiJrIjtzOjQwOiIwMTExOGIzMjk4YzRhMDZhMzE1MGNhMjk1NTliMGI5ZWVhZjcxNGI0Ijt9

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
11 november 2020 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:
Nyare i3s är riktigt roliga maskiner. Kolfibermonocoque, bakhjulsdrift, bättre hjulupphängningar - bra kombination. Tycker den är riktigt läcker om man ser till tekniken. Sen att det inte är världens bästa elbil beror nog på att den släpptes första gången för 8år sedan och den planeras att tillverkas fram till 2022-2023. Gör den till den BMWn i modern tid som tillverkats längst tid.

Haha! Med rätt formulering kan man få vilken Lotus som helst att verka riktigt cool. Tänk själv en bil, tvåsitsig cab med turbomatad mittmotor. Staggerd lågprofilhjul, sekventiell växellåda och bara 880kg. Vilket monster!

Facit  https://tinyurl.com/y5hno2ju

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
11 november 2020 · 3 110 Inlägg

torpis skrev:

viccoA skrev:
Nyare i3s är riktigt roliga maskiner. Kolfibermonocoque, bakhjulsdrift, bättre hjulupphängningar - bra kombination. Tycker den är riktigt läcker om man ser till tekniken. Sen att det inte är världens bästa elbil beror nog på att den släpptes första gången för 8år sedan och den planeras att tillverkas fram till 2022-2023. Gör den till den BMWn i modern tid som tillverkats längst tid.

Haha! Med rätt formulering kan man få vilken Lotus som helst att verka riktigt cool. Tänk själv en bil, tvåsitsig cab med turbomatad mittmotor. Staggerd lågprofilhjul, sekventiell växellåda och bara 880kg. Vilket monster!

Facit  https://tinyurl.com/y5hno2ju

Nu är du lite taskig wink
Kolfibermonocoque sägs i samma mening som Koenigsegg, Alfa 4C,  McLaren 720s, Mercedes CLK-GTR och massa andra exotiska vagnar. Sen att BMW inte förvaltade tekniken på rätt sätt - hade varit coolt med en M-version med mycket större batteri, mer mos i maskinrummet (hade varit trevligare med en 400hk iaf), bredare sulor, och rejälare skärmbreddare, samt trackmode med lite svansviftning osv. Allt i något som skulle sett ut som en skrämd kundvagn gjord i kolfiber...

Senast redigerat av viccoA (11 november 2020)

torpis Forummoderator
11 november 2020 · 10 572 Inlägg

viccoA skrev:

torpis skrev:

viccoA skrev:
Nyare i3s är riktigt roliga maskiner. Kolfibermonocoque, bakhjulsdrift, bättre hjulupphängningar - bra kombination. Tycker den är riktigt läcker om man ser till tekniken. Sen att det inte är världens bästa elbil beror nog på att den släpptes första gången för 8år sedan och den planeras att tillverkas fram till 2022-2023. Gör den till den BMWn i modern tid som tillverkats längst tid.

Haha! Med rätt formulering kan man få vilken Lotus som helst att verka riktigt cool. Tänk själv en bil, tvåsitsig cab med turbomatad mittmotor. Staggerd lågprofilhjul, sekventiell växellåda och bara 880kg. Vilket monster!

Facit  https://tinyurl.com/y5hno2ju

Nu är du lite taskig wink
Kolfibermonocoque sägs i samma mening som Koenigsegg, Alfa 4C,  McLaren 720s, Mercedes CLK-GTR och massa andra exotiska vagnar. Sen att BMW inte förvaltade tekniken på rätt sätt - hade varit coolt med en M-version med mycket större batteri, mer mos i maskinrummet (hade varit trevligare med en 400hk iaf), bredare sulor, och rejälare skärmbreddare, samt trackmode med lite svansviftning osv. Allt i något som skulle sett ut som en skrämd kundvagn gjord i kolfiber...

Fan du vet, dom började bra. Jag trodde tusan inte dom skulle släppa bollen där utan komma med en lite större i4 typ 2016 med de möjligheter du nämner - mer pulver och M modell. Men nej...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
viccoA
11 november 2020 · 3 110 Inlägg

Om vi jämför i3s med "samtida" småbilar som Leaf etc skulle jag valt BMWn. I dagens konkurrens med det prisläget den har, näe tack.

panda666
11 november 2020 · 4 250 Inlägg

i8 är fin, den borde dom jobba på och fixa till en sedan modell. Inte för att jag personligen kommer nånsin att köpa en då dom är skitdyra men vore kul o se. Har kommit in nu några tesla 3 på jobbet och ja personligen hittar inte dom så fina^^ inget speciellt faktiskt och gillar verkligen inte dörrhandtagen, känns riktigt dumt.

Utmarks-Loke
11 november 2020 · 5 840 Inlägg

torpis skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Den är åt helvete mycket snyggare än i3 i alla fall. Undrar om prydnadslisterna är blå även om man köper en med röd lack?

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/Y … RmMGEiO30=

https://d2ihp3fq52ho68.cloudfront.net/Y … cxNGI0Ijt9

Fast den där har ju en annan front så de främre blå listerna finns ju över huvud taget inte. Sidolisterna är väl svarta, om nu de finns. Men ja, det besvarade nog ändå frågan för blått är det icke  smile

torpis Forummoderator
11 november 2020 · 10 572 Inlägg

panda666 skrev:
i8 är fin, den borde dom jobba på och fixa till en sedan modell. Inte för att jag personligen kommer nånsin att köpa en då dom är skitdyra men vore kul o se. Har kommit in nu några tesla 3 på jobbet och ja personligen hittar inte dom så fina^^ inget speciellt faktiskt och gillar verkligen inte dörrhandtagen, känns riktigt dumt.

Jag kan delvis hålla med dig. För mig blir saker vackra när de är funktionella. Många tycker turbokvitter är det finaste som finns, för mig skär det i äronen när kompressorn stallar. Samma sak med Tesla och min Ioniq, dom är väldigt energieffektiva. Designen gör dom snåla och då tycker jag det är vackert. Det är modigt av Tesla och Hyundai att göra en helt slät nos till skillnad mot BMW här ovan som gör raka motsatsen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
11 november 2020 · 10 572 Inlägg

Ganska vettigt sammandrag av Carwow

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
13 november 2020 · 10 572 Inlägg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
panda666
13 november 2020 · 4 250 Inlägg

sparkat hela bmws design team som ja sa;) sådär fult borde inte det ha blivit kom igen det är 2021 snart.  Vet du vilken ocd grillen ger mig? speciellt när regskylten sitter smackad på mitt i grillen^^^^^^

jaka54
13 november 2020 · 5 731 Inlägg

Hej!
Njurarna ser ju för j.. ut!  Ungefär som när Audi kom med stor "trut" på sina  för 10-15 år sedan! -Vulgärt!!!

Senast redigerat av jaka54 (13 november 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang