10 år gamla vinterdäck - problem?

Prr
16 november 2020 · 11 Inlägg

Hej!

Är det någon som känner till en oberoende källa på att vinterdäck blir sämre med ålder?

Ifrågasätter inte att det är så utan ifrågasätter att det verkar vara en "sanning" som många hävdar utan källa. Googlar man vinterdäck + ålder så hävdas det nästan överallt att ålder är ett problem. Dock inte på Transportstyrelsens webb. Tvärtom hävdar de att "Vid de undersökningar som har gjorts har man inte kunnat se någon tydlig försämring av gamla vinterdäcks friktionsegenskaper." Intressant nog utan källa smile

transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Ford … djup-alder

Anledningen är att jag kollade vinterdäckens status hos mitt däckhotell. Mönsterdjupet varierade från 7mm till 4,6mm. Så kanske inte jättebra men heller ingen katastrof. Men, sa de, att eftersom dina däck är äldre än 6-7 år (10 år) rekommenderar vi att du köper nya.

Förstår att de delvis talar i egen sak, men hur ligger det till egentligen?

Brådhis * Voff voff *
16 november 2020 · 10 279 Inlägg

Prr skrev:
Hej!

Är det någon som känner till en oberoende källa på att vinterdäck blir sämre med ålder?

Ifrågasätter inte att det är så utan ifrågasätter att det verkar vara en "sanning" som många hävdar utan källa. Googlar man vinterdäck + ålder så hävdas det nästan överallt att ålder är ett problem. Dock inte på Transportstyrelsens webb. Tvärtom hävdar de att "Vid de undersökningar som har gjorts har man inte kunnat se någon tydlig försämring av gamla vinterdäcks friktionsegenskaper." Intressant nog utan källa smile

transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Ford … djup-alder

Anledningen är att jag kollade vinterdäckens status hos mitt däckhotell. Mönsterdjupet varierade från 7mm till 4,6mm. Så kanske inte jättebra men heller ingen katastrof. Men, sa de, att eftersom dina däck är äldre än 6-7 år (10 år) rekommenderar vi att du köper nya.

Förstår att de delvis talar i egen sak, men hur ligger det till egentligen?

Jag har provat att köra på gamla däck (Nokian, dvs premiumdäck). Jag köpte nyare ganska omgående. Du känner med fingrarna hur hårt gummit blivit och greppet blir därefter. Gör större skillnad än man tror!

(Dessutom är 4,6 mm endast 1,6 mm ifrån lagkravet så dom däcken kommer du ändå inte kunna köra en vinter på om du nu inte kör väldigt lite.)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
jaka54
16 november 2020 · 5 733 Inlägg

Hej!
Har ingen källa men det är "alla" eniga om att gummi hårdnar med ålder., speciellt om det utsetts för solsken och kemiska produkter(som det finns gått om ute i vinterslasket!
Ligger däcken innomhus där det är mörkt åldras /förändras de inte speciellt mycket så tio år där förändrar/försämrar dem inte så mycket.
Men jag antar att du snackar om däck som varit i bruk ute på vägarna i tio år?! Jämför, känn med fingrana,  på  "nya" däck så får du se vilka som är mjukast( och därmed har bättre fäste på hårt och kallt underlag).  -Vilka skulle du välja?!.

simlar
16 november 2020 · 5 525 Inlägg

Förvaring är helt klart viktigast.
Går inte enbart på däckets ålder avgöra om dom är dåliga.

Har själv kört på 20år gamla Hakka och dessa var bättre grepp i än dom 5år gamla regummerade dubbdäcken jag bytte från (bytte pga regummeringen släppte från stommen).

Ser många däck i mitt yrke som mekaniker och man känner på gummit om dom är bra eller ej
Vinterdäck ska vara mjuka.
Under 5mm mönster är sajpningarna nästan helt borta och mönstret blir då hårt pga detta.
Kombinera detta med alla värmecykler och uv-ljus på 10år och däcken är då nästan som hockeypuckar.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Lucif3r
16 november 2020 · 2 215 Inlägg

Att gummi åldras är ingen hemlighet, snarare något alla borde veta. Däck är gjorda av gummi, så givetvis åldras däck. Det ska inte behövas någon källa på det, men vill du prompt ha det så är det väl bara att googla efter dom kemiska egenskaperna hos gummiblandningar.

Något alla däremot *borde* veta, men kanske inte gör, är att förvaringen av gummi är A och O för att det ska hålla sig färskt så länge som möjligt. Det optimala är svalt och mörkt, med fördel med en uns fukt i luften för att verkligen minimera risken för uttorkning. Den fukt som normalt sett är i luften är tillräcklig, men man bör väl däremot inte ställa en luftavfuktare precis brevid däcken.

10år gamla däck kommer aldrig vara lika bra som spillans nya. Däremot kan 10 år gamla däck som blivit rätt förvarade vara bättre än 2 år gamla däck som förvarats fel.
Så, igen, förvaring är A och O.

EmsAnders
16 november 2020 · 151 Inlägg

Sen är det så att gummit i däcken börjar åldras fort när det varit använt, ett icke använt däck som förvaras rätt kan hålla mycket lång tid, tillverkarna brukar ha en gräns på 6-8års lagring innan de inte säljer dem till kund pga ålder.

Men, så fort de rullat och fått värme i sig så går det betydligt fortare.

simlar
16 november 2020 · 5 525 Inlägg

EmsAnders skrev:
Sen är det så att gummit i däcken börjar åldras fort när det varit använt, ett icke använt däck som förvaras rätt kan hålla mycket lång tid, tillverkarna brukar ha en gräns på 6-8års lagring innan de inte säljer dem till kund pga ålder.

Men, så fort de rullat och fått värme i sig så går det betydligt fortare.

Har för mig ett däck får vara lagrat hos återförsäljare i 5år och får ändå säljas som nytt däck.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Vita_Vargen
16 november 2020 · 1 281 Inlägg

Körde med däck från tidigt 90-tal på min 740 när vi hade riktig ruskvinter 2012-2013. Körde inte fast eller hade andra problem med däcken. Så länge inte däcken står i solen så åldras dom nog inte så mycket på "djupet". De "yttre" gummit kanske hårdnar lite men de slits bort innan snön kommer om man lägger på däcken i tid.

torsen
16 november 2020 · 7 238 Inlägg

Har läst att gummigubbar försvarat sig när de sålt "nya" däck som varit upp till 5 år "gamla".
Man har påstått att bara däcken lagrats på rätt så behåller gummit fräschheten..
Nog en sanning med modifikation, numera.
Däremot tror jag på dem som påstår att nya däck åldras snabbare när de är utan HA-oljor.
(Arlanda Marketing slutade med USA-tillverkade Interaco när HA-oljor förbjöds i Sverige och EU)
Interaco-däck med HA-oljor fanns länge att köpa/privatimportera från USA.
För t ex terrängkörning så ansågs Interaco SS TSL med HA-oljor vara mjukare och därmed ha bättre grepp vid körning på berghällar och över blöta rötter och stockar.
Subjektivt tyckte jag att däcken med HA-oljor inte hårdnade.

Finns/fanns "en källa" i södra Sverige hjälpte, bl a mig, att köpa "HA-däck" från USA

Har också läst att däck "ythädar" om de inte används på ett tag.
Därför bör äldre (vinter-)däck köras ett antal mil på barmark för att återfå ytmjukheten/greppet.
(Om de inte är så gamla att de har HA-oljor)

johanbrolin
17 november 2020 · 108 Inlägg

Hej,
Tidigare i våras köpte jag en bil som stod på däck från 2003. Dessa var stenhårda och jag fick såga av en av dem från fälgen då de var omöjligt att kränga av med maskin. Man märker tydlig skillnad när man har ett gammalt och ett nytt framför sig att jämnföra(såklart beroende av skicket på det gamla). 5 år gamla däck skulle jag nog inte vara rädd för, såklart beroende på  mösterdjup, märke och hur de har förvarats under dessa 5 år.
/Johan

Senast redigerat av johanbrolin (17 november 2020)

Stora fötter - Stora skor
Lucif3r
17 november 2020 · 2 215 Inlägg

Ja, ovan har vi ett praktexempel på hur man INTE ska "förvara" däck big_smile
Fast även rätt lagrade vetetusan om däcken vore i bra skick efter 17år, men skulle troligen inte behöva sågas bort iaf :p

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang