5028
Sök

15cm vatten i min Audi. Nu stora problem att få bilen att gå som den ska

2 Inlägg
4 juli 2007
Trådstartare
Har en superfin Audi A4 avant automat -01 1.8 Turbo 110 kw/150 hp. I dag när jag kom till bilen upptäckte jag att någon glömt att stänga bakre fönstret. När jag öppnade dörren var vattennivån i bilen cirka 15 centimeter. Allt på golvet vid passagerarsidan och golvet bakom passagerarsidan var dyngblött. Jag öste ur vattnet och startade sedan bilen utan några problem. Jag började köra och då kändes det som om bilen gick på lågväxel, den saknade accerlation. Dessutom indikerade färddatorn att bränsleförbrukningen var uppe i 48 liter per 100 kilometer. Det var liksom som om bilen inte hade någon dragkraft. Efter att ha kört cirka sju kilometer stannade jag bilen och parkerade den i cirka 20 minuter. När jag kom ut igen startade bilen men kändes fortfarande som om den gick på lågväxel. Efter att ha kört cirka 300 meter börja varningslampan för oljetrycket att bilnka och tjuta. Jag stannade bilen direkt. Startade den det stod för ok och sedan när jag började köra kom oljevarningen tillbaka. Jag vände och körde bilen cirka en kilometer och parkerade den hos en vän där bilen nu står.

Vad kan ha hänt? Hjälp mig någon jag är total idiot när det gäller bilar. Jag har kontrollerat oljenivån efter att bilen stått i ett par timmar och den ser helt okej ut på stickan. Jag har också lossat på batteriets pluskabel vilket en bekant sa att man ska göra om det kommit in mycket vatten i bilen.

Stort tack på förhand.

Mvh/Mia

----------------MOD BELOW----------------------------------

Nu är jag snäll och fixar din rubrik.
Se: Se rubrikanvisningarna: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=18176
Nästa gång låser jag tråden

Göran
Moderator

Beredare
561 Inlägg
4 juli 2007
Hade inte kört en meter med den... Risken är att ngn box har fått vatten i sej som gör kortis ifall du startar den... Finns nog inget mer än att torka upp allt vatten. Montera bort alla säten, lyft på golvmattan o sen in med en avfuktare någon dag så kan de lösa allt...

Hoppas de löser sej! hmm

Mvh Jonas

21 761 Inlägg
4 juli 2007
Det har säkert kommit in vatten på olämpliga ställen i elsystemet, bilen måste få torka upp helt och hållet. Andra ger nog mer råd.
Senast redigerat av Drönirettab (5 juli 2007)

10 287 Inlägg
5 juli 2007
Mia, du måste låta någon med erfarenhet titta på detta. Börja själv med att plocka ur alla mattor ur bilen. Rubb och stubb. Under dessa finns det vatten som du har missat. Torka allt och låt någon som kan bilar ORDENTLIGT vara med när du startar.

Om du torkar med typ kupevärmare - ta inte livet av dig. El och vatten är inte en bra kombination.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Peppe Vectra
1 076 Inlägg
5 juli 2007
15cm vatten är mycke! om jag förstått de rätt var de på passagerar sidan där sitter en av styrboxarna under plasten på sidan framför dörren.  har de blivit kortis där så är de bara att byta.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot

2 Inlägg
5 juli 2007
Trådstartare
Hej!

Stort tack för alla svar.

Har precis varit och tittat till bilen. Och nu är det vatten där igen. Jag tror inte att jag glömt ngt fönster längre. För det är inget vatten som runnit längs fönstret och det är heller inget vatten på sätet. Är det någon som vet om det kan vara AC:n som läcker? Det varkar som om det kommer vatten vid något slags luftrör under passagerarsätet. Där var det en pöl av vatten.

Är det någon som vet om det täcks av försäkringen? (har helförsäkring). Och en sista fråga är det dyrt med en box?

Jag ska bogsera iväg bilen till verkstad det första jag gör i morgonbitti.

Ännu en gång stort tack för svar.

Mvh/Mia

5 juli 2007
angående att det finns vatten igen är nog för att det är väldigt fuktigt i bilen o det samlas upp massa fukt som till slut blir till en pöl. hände min bil förut, o jag fick låta den vädra i ca 1 vecka, då plockade jag dessutom ut stolarna.

812 Inlägg
5 juli 2007
jobbigt med vatten i bilen..  (min nova kommer de in vatten på golvet när den står inne tilloch med) men har du helförsäkring så ska de nog gå att få ut där..  ring  och prata med om så löser nog allt sig..

mvh

man lever bara en gång..

10 287 Inlägg
5 juli 2007
Kan inte A4 men jag vet att på A8 så sitter en evakueringsslang för kondensvatten som sätts igen. Och då blir det fågelbad i bilen efter en tid.

/Göran

MiaB skrev:
Hej!

Stort tack för alla svar.

Har precis varit och tittat till bilen. Och nu är det vatten där igen. Jag tror inte att jag glömt ngt fönster längre. För det är inget vatten som runnit längs fönstret och det är heller inget vatten på sätet. Är det någon som vet om det kan vara AC:n som läcker? Det varkar som om det kommer vatten vid något slags luftrör under passagerarsätet. Där var det en pöl av vatten.

Är det någon som vet om det täcks av försäkringen? (har helförsäkring). Och en sista fråga är det dyrt med en box?

Jag ska bogsera iväg bilen till verkstad det första jag gör i morgonbitti.

Ännu en gång stort tack för svar.

Mvh/Mia

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

178 Inlägg
5 juli 2007
Som göran sa är troligast.
Kan mycket väl vara ac-dräneringen som är igensatt, har hänt på A4 innan neutral

För övrigt så är styrboxar svindyra.
Senast redigerat av -Bergan- (5 juli 2007)

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

Sök