Motorn tog eld !

sejo_jose
3 januari 2021 · 13 Inlägg

Hej, jag har en gammal nissan micra 1.2 motor som började brinna idag efter ca 5 min på tomgång, den har gått bra annars men den går på höga varv i början då det är självreglerande choke, först kom svart rök och efter några sekunder började det brinna, jag släckte den snabbt dock och märkte att vakuum och bränsleslangar under förgasaren har brunnit upp, misstänker att det började brinna när det rann över bensin, allt annat elektronik har klarat sig förutom el kontakten till förgasaren, jag misstänker att det uppkom kortslutning och började brinna därefter, kontakt finns osv, någon som vet om jag kommer kunna starta upp den någonsin igen ?

Senast redigerat av sejo_jose (3 januari 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 januari 2021 · 17 546 Inlägg

Varför inte?

Går kontakten att byta ut? Annars kanske du får köpa en annan förgasare. Kan ju inte speciellt dyrt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
sejo_jose
3 januari 2021 · 13 Inlägg

Det är el ledning till förgasar kontakten som har smällt alltså plus och minus kabeln, misstänker att det började därifrån, allt har klarat sig förvånansvärt bra så det kanske räcker med att isolera kabeln igen, jag har iaf beställt vakuum och bränsle slangar de små 3-4 mm

sejo_jose
3 januari 2021 · 13 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Varför inte?

Går kontakten att byta ut? Annars kanske du får köpa en annan förgasare. Kan ju inte speciellt dyrt.

Det är nåt med choke på denna bil, den trycker så mycket bensin i början när den är kall känns det som, det är en 89a besiktad i 2 år till t o m

sejo_jose
3 januari 2021 · 13 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/216/215049/215049-60628f8c95a5370a464e3ab2c0aa642b.jpg

Hybrid_ skrev:
Varför inte?

Går kontakten att byta ut? Annars kanske du får köpa en annan förgasare. Kan ju inte speciellt dyrt.

Steff240
3 januari 2021 · 1 026 Inlägg

Av bilden att döma ser det inte så farligt ut... Det går att få fart på micran igen cool

sejo_jose
3 januari 2021 · 13 Inlägg

Jag hoppas det Steff240, ska försöka med nya slangar osv, trodde det var körd när jag såg eldflmmor men såg direkt efter att el installationen har klarat sig ganska bra, det var nog bara en del bensin som brann utanför cylindrarna haha

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang