Bilen startar inte varm !

sejo_jose
7 januari 2021 · 13 Inlägg

Hej, det gäller Saab 95 TiD 1.9 Vector 2008, jag har haft problem längre tid att den startar inte när motorn är varm dvs när den nått arbetstemperatur ungefär, har byt vevaxelgivare utan resultat, någon som vet vad felet kan vara ? Har oxå provat koppla extra plus kabeln direkt från batteriet till startmotorn men det hjälper inte heller, Tack på förhand

Senast redigerat av sejo_jose (7 januari 2021)

torsen
7 januari 2021 · 7 202 Inlägg

Bilen  är för ny för att ha brytarkontakter och kondensator.
Annars hade jag rekommenderat byte kondensator.

uhlin
7 januari 2021 · 2 831 Inlägg

torsen skrev:
Bilen  är för ny för att ha brytarkontakter och kondensator.
Annars hade jag rekommenderat byte kondensator.

Tror inte det finns vare sig brytare eller kondensator även om den varit jättegammal.

Nybergrobin
7 januari 2021 · 2 377 Inlägg

Antar att du inte kollat felkoderna?

brytarkontakter och kondensator på en diesel? big_smile
Nu gick det lite fort

Senast redigerat av Nybergrobin (7 januari 2021)

jaka54
7 januari 2021 · 5 682 Inlägg

Hej!
Vad menar du med att "den inte startar varm"? Är det startmotorn somm inte går igång när du vrider om tändningsnycken eller vad?
Är det startmotorn  som inte drar runt motorn så är det säkert solenoiden som gett upp eller också startmotorn själv! -Startmotorer bör inte utsättas för alltför hög värme, det är därför de ofta har ett skyddande lager av aluminium runt sig!

Senast redigerat av jaka54 (7 januari 2021)

sejo_jose
8 januari 2021 · 13 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Vad menar du med att "den inte startar varm"? Är det startmotorn somm inte går igång när du vrider om tändningsnycken eller vad?
Är det startmotorn  som inte drar runt motorn så är det säkert solenoiden som gett upp eller också startmotorn själv! -Startmotorer bör inte utsättas för alltför hög värme, det är därför de ofta har ett skyddande lager av aluminium runt sig!

Den startar inte igen om du stänger av bilen efter ca 30 min körning, snurrar bara runt, om man väntar 15-20 min tills den svalnar så startar den utan problem, märkligt är det

sejo_jose
8 januari 2021 · 13 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Antar att du inte kollat felkoderna?

brytarkontakter och kondensator på en diesel? big_smile
Nu gick det lite fort

Ingla felkoder

zzr94092
8 januari 2021 · 4 378 Inlägg

TiD,är det inte en diesel,

uhlin
8 januari 2021 · 2 831 Inlägg

zzr94092 skrev:
TiD,är det inte en diesel,

Exakt.....

Nybergrobin
8 januari 2021 · 2 377 Inlägg

uhlin skrev:

zzr94092 skrev:
TiD,är det inte en diesel,

Exakt.....

det var det jag menade ;P  än så länge så har jag inte sett en diesel med brytare men nån gång ska vara den första

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang