Volvo v50 tickande ljud, låter som ett flygplan, rökbildning.

amandaawan
28 januari 2021 · 3 Inlägg

Gäller volvo v50 från 2012, miltal uppe i typ 17000

Bilen låter som ett flygplan. Det kommer några minuter efter start och låter obehagligt högt. Då och då slutar det men är mest hela tiden fram tills att man stänger av bilen. Följs även av ett tickande ljud som är olika snabbt. Inga varningslampor lyser, gått igenom besiktning nyligen och detta har uppstått i efterhand när det börjat bli kallt ute.

har haft bilen på verkstad men dom kunde inte hitta något. Men jag känner på mig att det är något fel, detta känns inte ok.

Vad kan det bero på och vad kan jag göra?

Rökbildningen är jag rätt säker på beror på bromsklossarna, som ska åtgärdas, men det kanske har ett samband?

Brådhis * Voff voff *
28 januari 2021 · 10 276 Inlägg

amandaawan skrev:
Bilen låter som ett flygplan. Det kommer några minuter efter start och låter obehagligt högt. Då och då slutar det men är mest hela tiden fram tills att man stänger av bilen. Följs även av ett tickande ljud som är olika snabbt. Inga varningslampor lyser, gått igenom besiktning nyligen och detta har uppstått i efterhand när det börjat bli kallt ute.

Är det en diesel? Låter som att det är din dieselvärmare som startar. Den har ett lite flygplansliknande ljud och pumpen tickar. smile Det är helt i sin ordning, den ska starta för att hjälpa motorn (och kupén) att bli varm.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
amandaawan
28 januari 2021 · 3 Inlägg

Det stämmer! Det är diesel. Så det är inget jag behöver oroa mig för? Jag har en video på hur det låter men är lite osäker på hur jag ska ladda upp den här tongue

Brådhis * Voff voff *
28 januari 2021 · 10 276 Inlägg

amandaawan skrev:
Det stämmer! Det är diesel. Så det är inget jag behöver oroa mig för? Jag har en video på hur det låter men är lite osäker på hur jag ska ladda upp den här tongue

På din beskrivning låter det iaf helt normalt. smile

Nu får du dock vara beredd på att tråden här kommer att fyllas med allas åsikter om huruvida värmaren ska (som Volvo tänkt) gå på autoläget (och starta när bilen anser att den behövs) eller om den ska stängas av och bara köras manuellt osv...

Var och en får välja själv. Jag kör dock alltid mina värmare i läge auto och har aldrig haft några problem med dom. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
28 januari 2021 · 4 385 Inlägg

Ryker om bromsklossarna ?, och godkänd på bes!! Tror nog inte att det ryker om dom,möjligen om värmaren ryker..

amandaawan
28 januari 2021 · 3 Inlägg

zzr94092 skrev:
Ryker om bromsklossarna ?, och godkänd på bes!! Tror nog inte att det ryker om dom,möjligen om värmaren ryker..

Möjligt. Rykandet började efter besiktningen. Allt började efter besiktningen. Innan har bilen gått superbra. Har haft två stycken som kikat på bilen och nämnt bromsklossarna därav misstanken

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 januari 2021 · 13 734 Inlägg

amandaawan skrev:

zzr94092 skrev:
Ryker om bromsklossarna ?, och godkänd på bes!! Tror nog inte att det ryker om dom,möjligen om värmaren ryker..

Möjligt. Rykandet började efter besiktningen. Allt började efter besiktningen. Innan har bilen gått superbra. Har haft två stycken som kikat på bilen och nämnt bromsklossarna därav misstanken

om bromsarna ligger på så känns det rätt ordenklig det är liksom ingen tvekan om det är bromsarna eller något annat.. för om bromsarna ligger på så blir bromskivan typ röd.. eller åtminstånde jäkligt varm..   brukar kännas på fälgen där det ligger på.

har själv lyckats få ett ok som låser sig med full broms.  tur man hade 350nm att fortsätta vrida hjulet.. men jäklar att det var rött och jäklar vad det brann om bromsoket smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang