Hur många extralysen kan jag ha på ett relä?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
30 januari 2021 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
rätt enkelt    köper du ett riktigt relä så kommer det fungera.. köper du något skit relä så kör med minst 2st till 3lysen.      varit med om ett antal gånger att reläna bränner fast med helljuset på.   

säkert 5-6st dom sista 10åren som haft det problemet.  så säkert inget stort problem men ska man göra rätt kör man ett relä per lyse   det är ju inte så att det är 3gånger så mycket jobb att köra med 3 reläer.    kör man xenon ska man vara väldigt försiktig.   många bilar klarar inte få smällen som xenonen ger bakåt när den tänder när man har billiga balaster.   

så då ska man alltid köra med ett bra kvalitets relä med diod så ingen spänning tillåts gå till bilen. sen kör man andra relän på det relät.  då skyddar man bilens elsystem     många som bränner sina styrboxar i sina bilar pga xenon extraljus och xenon i halvljus och helljus på vanliga lykor.. nått man ska se upp med oxå

Det där är intressant. HELLA är ju numera tillverkade i PRC men är de verkligen bättre än dito Biltemarelä? Sen ska man ju vara lite vaksam på vad man byter till. Vissa har ju bytt plats på 30 och 86. Då blir det inte så bra...

EDIT: PRC = Public Republic of China.

det finns ju lite andra saker som påverkar mer än var dom är gjorda..  olika tillverkare olika krav.   

saker kan vara identiska men endå inte vara samma just pga olika krav.   tex kanske en tycker att var 1000 enhet ska kontrolleras nästa tillverkare nöjer sig med var 100.000   osv.  det gör ju att kvaliten kan skilja ganska mycket

dom kraven en tillverkare ställer kanske gör att  vissa produkter ratas medans nästa tillverkare har lägre krav vilket gör att dom kan säljas till den försäljaren istället.    det gör ju att saker som ser identiska ut inte är i närheten av lika bra  även om man med blåtta ögat inte ser skillnaden på utsidan.. ibland har man oxå tur och man får bra grejer till låga priser.  men det blir ju ett lotteri.

men har som sagt varit med om ett antal reläer som fastnat i påläge och uteslutande har det varit dom som kört 100watt x3 på ett relä.       förutom ett fordon som har en mindre ledramp och 2relän har fastnat i helljus läge.   det är på våran spillans nya Turismo buss.    första gången det hände hade den gått kansker 500-600mil   sen hände det några dagar efter vi monterat ett nytt relä.     vet dock inte märket på relät men skräp lär det iallfall vara smile

Senast redigerat av Growe (30 januari 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MammDiin
30 januari 2021 · 2 019 Inlägg

lmoberg skrev:
Har 3st 35w xenon, relät har 1x15A & 1x5A. Funkar det att koppla alla tre ljus på 15A eller ska jag koppla ett på 5A eller tom att jag behöver ett till relä?

Har du XBB?

Skulle inte rekommendera att köra 3x 35W xenon på 15A relä.
Om du har original xenon så kan de dra närmare 15A styck vid uppstart.

lmoberg
30 januari 2021 · 542 Inlägg

MammDiin skrev:

lmoberg skrev:
Har 3st 35w xenon, relät har 1x15A & 1x5A. Funkar det att koppla alla tre ljus på 15A eller ska jag koppla ett på 5A eller tom att jag behöver ett till relä?

Har du XBB?

Skulle inte rekommendera att köra 3x 35W xenon på 15A relä.
Om du har original xenon så kan de dra närmare 15A styck vid uppstart.

Ja, jag har XBB och xenonljusen är NBB 35w. Skulle man kunna köra två ljus på 15A och ett på 5A?

rawsezx
31 januari 2021 · 116 Inlägg

lmoberg skrev:

MammDiin skrev:

lmoberg skrev:
Har 3st 35w xenon, relät har 1x15A & 1x5A. Funkar det att koppla alla tre ljus på 15A eller ska jag koppla ett på 5A eller tom att jag behöver ett till relä?

Har du XBB?

Skulle inte rekommendera att köra 3x 35W xenon på 15A relä.
Om du har original xenon så kan de dra närmare 15A styck vid uppstart.

Ja, jag har XBB och xenonljusen är NBB 35w. Skulle man kunna köra två ljus på 15A och ett på 5A?

Xenonballaster drar fruktansvärt mkt ström under uppstart (5-6 ggr märkströmmen) innan filamentet i lampan har oxiderat ordentligt och den går ner i steady state.

Misstänker att du refererar till XBB PowerUnit när du skriver 15/5A.

Strömövervakningen är ganska snäll. Du kan belasta båda utgångarna under 5 sekunder innan mjukvarubegränsningen kickar in. Dock så kommer highsideswitcharna (sitter tre st i PowerUnit) att stängas av om den interna temperaruren blir för hög.

husseman
31 januari 2021 · 1 590 Inlägg

Hmm, -va e´problemet? Finns 40A relä för 30:- , finns 60A relä för 120:- . Givetvis sätter man dit ett relä som klarar belastningen, med bred marginal.  Att jiddra med relä som klarar 15A e´ju bara dumsnålt.

mvh/husse

spillolja
31 januari 2021 · 4 024 Inlägg

Som kuriosa kan jag nämna att jag har 2st led-extraljus som tillsammans drar ca 3Amperee
men dessa matas via ett 50A relä : 
https://www.tme.eu/se/details/frc2c-dc1 … strial-co/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
zzr94092
31 januari 2021 · 4 388 Inlägg

Helt rätt "husseman", jag håller med till 100%...

lmoberg
31 januari 2021 · 542 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, -va e´problemet? Finns 40A relä för 30:- , finns 60A relä för 120:- . Givetvis sätter man dit ett relä som klarar belastningen, med bred marginal.  Att jiddra med relä som klarar 15A e´ju bara dumsnålt.

mvh/husse

Att man jiddrar med ett 15A relä beror på att man testar åt Xbb och deras obd-dongle och powerunit.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang