Lite åsikter kring 305tbi v8 ( nyinsug och headers) ?

Low
31 januari 2021 · 3 296 Inlägg

Hej! Behöver lite hjälp.

Då det är dags för att insugspackning på min van med 305tbi och bygga om avgassystemet så undrar jag om det är något mening att passa på byta insuget till:https://www.summitracing.com/parts/edl-3704/make/chevrolet/model/c1500

Och byta till headers ( finns till vanar ).
Skulle ett performence insug och headers ge mer vrid/ lägre bränsle förbrukning? (Är redan nöjd med bränsle förbrukningen idag)

Eller är detta mer till höga varv? Går sällan över 2000rpm😅

Skulle vara tacksam för seriösa svar och gärna med en förklaring om/inte man ska köpa.

Vet att 350tbi är mycket mer trim vänlig än 305tbi.
Mvh.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
31 januari 2021 · 14 007 Inlägg

Low skrev:
Hej! Behöver lite hjälp.

Då det är dags för att insugspackning på min van med 305tbi och bygga om avgassystemet så undrar jag om det är något mening att passa på byta insuget till:https://www.summitracing.com/parts/edl-3704/make/chevrolet/model/c1500

Och byta till headers ( finns till vanar ).
Skulle ett performence insug och headers ge mer vrid/ lägre bränsle förbrukning? (Är redan nöjd med bränsle förbrukningen idag)

Eller är detta mer till höga varv? Går sällan över 2000rpm😅

Skulle vara tacksam för seriösa svar och gärna med en förklaring om/inte man ska köpa.

Vet att 350tbi är mycket mer trim vänlig än 305tbi.
Mvh.

Jag tycker att 305 är väldigt tråkiga motorer oavsett om man har TBI eller TPI. På min Trans Am har jag 305 med TPI och den är lite halvseg. Så självklart så är 350 mycket bättre men man får ta det man har. Vad det gör med att byta insug och sätta på headers vet jag inte men lite borde det ge.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Low
31 januari 2021 · 3 296 Inlägg

Vettemannen skrev:

Low skrev:
Hej! Behöver lite hjälp.

Då det är dags för att insugspackning på min van med 305tbi och bygga om avgassystemet så undrar jag om det är något mening att passa på byta insuget till:https://www.summitracing.com/parts/edl-3704/make/chevrolet/model/c1500

Och byta till headers ( finns till vanar ).
Skulle ett performence insug och headers ge mer vrid/ lägre bränsle förbrukning? (Är redan nöjd med bränsle förbrukningen idag)

Eller är detta mer till höga varv? Går sällan över 2000rpm😅

Skulle vara tacksam för seriösa svar och gärna med en förklaring om/inte man ska köpa.

Vet att 350tbi är mycket mer trim vänlig än 305tbi.
Mvh.

Jag tycker att 305 är väldigt tråkiga motorer oavsett om man har TBI eller TPI. På min Trans Am har jag 305 med TPI och den är lite halvseg. Så självklart så är 350 mycket bättre men man får ta det man har. Vad det gör med att byta insug och sätta på headers vet jag inte men lite borde det ge.

/Benny

Helt klart, min är ju i en van så inte samma sak då man inte blir direkt inspirerad att köra snabbt.😅

Tänkt byta van för få 350, men ägt van i 5 år och hitta en rostfri och inte omlackerad van känns svårt idag. Motor byte känns dumt då den bara gått 12k. Som du säger man tar vad man har.


Skulle vara kul om någon vet vad ändras, är det bara i höga varv? Eller allmänt.

Senast redigerat av Low (31 januari 2021)

zzr94092
1 februari 2021 · 4 378 Inlägg

Är väl mycket bättre körbarhet med tbi än förgasare,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang