6428
Sök

Köpt bil med skuld

4 261 Inlägg
2 februari 2021
Ligge14 skrev:
Growe skrev:
Ligge14 skrev:

Trängselskatt och parkeringsböter

det kan ju vara saker som inte fallit till betalning ännu oxå.. så rita inte fan på dörren..

men tyvärr har sverige en förmåga att fucka upp allt och göra så att skulden tillhör bilen istället för ägaren.. eller ägaren som ägde bilen när räkningarna kom är skyldig att betala och får kronkalle efter sig om dom inte betalar.  men samtidigt kan dom ta bilen om för dig om skulden är tillräckligt hög.  men som sagt rita inte fan på väggen ännu.

Köpte bilen för ca 1 år sen och upptäckte skulderna nu när jag fick den värderad pga att jag är sugen att sälja den.

wait what?! hur tog det så lång tid för dig att märka att bilen har skulder? fick du inte hem nått inkasso eller nått? hur/vem/vad? vad har jag missat?

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
2 februari 2021
panda666 skrev:
Ligge14 skrev:
Growe skrev:

det kan ju vara saker som inte fallit till betalning ännu oxå.. så rita inte fan på dörren..

men tyvärr har sverige en förmåga att fucka upp allt och göra så att skulden tillhör bilen istället för ägaren.. eller ägaren som ägde bilen när räkningarna kom är skyldig att betala och får kronkalle efter sig om dom inte betalar.  men samtidigt kan dom ta bilen om för dig om skulden är tillräckligt hög.  men som sagt rita inte fan på väggen ännu.

Köpte bilen för ca 1 år sen och upptäckte skulderna nu när jag fick den värderad pga att jag är sugen att sälja den.

wait what?! hur tog det så lång tid för dig att märka att bilen har skulder? fick du inte hem nått inkasso eller nått? hur/vem/vad? vad har jag missat?

nej det får man inte så länge inte bilen är bunden till ett lån.  men detta handlade om trängsel skatt och p bot..    eftersom han inte var ägare så är han inte skyldig att betala.  men det är ju igentligen inte sanningen eftersom dom kan ta bilen om det är för höga skulder.  rätt sjukt system här i sverige där man försöker jävlas med oskyldiga och hålla deras bilar gisslan. för att få sina pengar.

blir en annan sak om bilen är säkerhet till ett lån.   

varit med om det en gång när en kamrat köpte en 850turbo reservdelsbil   motorn och lådan var redan väck..    och rätt vad det var efter han köpt bilen så fick han brev från en fodringsägare att bilen skulle lämnas till dom eller så skulle skulden lösas.     det löste sig rätt bra .    efter lite snack fram och tillbaka insåg dom att bilen inte var värd något och dom släppte det.

men det vart lite krångligt där en stund smile

jag kollade upp min egna bil jag ägde och då stog det på vissa sidor att bilen var tagen på avbetalning..  men inte på transportstyrelsen..   den vart dock inlöst av försäkringsbolaget och dom sa inget.   men betivilar att den hade någon skuld utan det vara bara något fel i någon databas hos  bilinformation eller var det var jag såg det..     

men blev först lite orolig  hade haft den i 1år då och aldrig haft ett banklån i hela mitt liv smile

Kör fort så hinner inget hända...

Sök