7872
Sök

Köpt bil med skuld

6 Inlägg
1 februari 2021
Trådstartare
Hej,

Köpte en bil av en stor bilfirma och har nu upptäckt att det är skuld på bilen. Någon som varit med om något liknande och hur löste ni det?

Tack för svar

Vettemannen
1 februari 2021
Ligge14 skrev:
Hej,

Köpte en bil av en stor bilfirma och har nu upptäckt att det är skuld på bilen. Någon som varit med om något liknande och hur löste ni det?

Tack för svar

Vet inte riktigt men du har förmodligen tagit över skulden. Är det så har då lärt en läxa att kolla detta vid nästa bilköp.

/Benny

5 919 Inlägg
1 februari 2021
Sedan 2014 följer skulderna med bilen.
Jag skulle kontakta bilfirman i första hand då du inte blivit informerad om några skulder vid köp vilket bör vara skälig grund för hävande av köpet om bilfirman inte löser skulderna.

2 855 Inlägg
1 februari 2021
Ligge14 skrev:
Hej,

Tack för svar

Bara och betala. Eller så kan kronkalle vilja ha bilen. Vad för slags skuld handlar det om?

6 Inlägg
1 februari 2021
Trådstartare
Tack för svaren, hittade även svaret jag sökte hos konsumentverket nu precis:

"Om du upptäcker att bilen har skulder som uppkom innan du köpte den kan du begära att:

Bilfirman i första hand betalar ersättning till dig så att du kan betala skulderna.
Bilfirman i andra hand ger dig en annan, likvärdig bil utan skulder.
Om inget av detta sker inom en rimlig tid, kan du begära att köpet hävs om skulderna orsakar problem för dig."

Tråden kan nog låsas nu.

Vettemannen
1 februari 2021
Det kanske löser sig men kom ihåg detta framöver.

/Benny

6 Inlägg
1 februari 2021
Trådstartare
uhlin skrev:
Ligge14 skrev:
Hej,

Tack för svar

Bara och betala. Eller så kan kronkalle vilja ha bilen. Vad för slags skuld handlar det om?

Trängselskatt och parkeringsböter
Senast redigerat av Ligge14 (1 februari 2021)

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
1 februari 2021
Ligge14 skrev:
uhlin skrev:
Ligge14 skrev:
Hej,

Tack för svar

det kan ju vara saker som inte fallit till betalning ännu oxå.. så rita inte fan på dörren..

men tyvärr har sverige en förmåga att fucka upp allt och göra så att skulden tillhör bilen istället för ägaren.. eller ägaren som ägde bilen när räkningarna kom är skyldig att betala och får kronkalle efter sig om dom inte betalar.  men samtidigt kan dom ta bilen om för dig om skulden är tillräckligt hög.  men som sagt rita inte fan på väggen ännu.

Kör fort så hinner inget hända...

6 Inlägg
1 februari 2021
Trådstartare
Growe skrev:
Ligge14 skrev:
uhlin skrev:

det kan ju vara saker som inte fallit till betalning ännu oxå.. så rita inte fan på dörren..

men tyvärr har sverige en förmåga att fucka upp allt och göra så att skulden tillhör bilen istället för ägaren.. eller ägaren som ägde bilen när räkningarna kom är skyldig att betala och får kronkalle efter sig om dom inte betalar.  men samtidigt kan dom ta bilen om för dig om skulden är tillräckligt hög.  men som sagt rita inte fan på väggen ännu.

Köpte bilen för ca 1 år sen och upptäckte skulderna nu när jag fick den värderad pga att jag är sugen att sälja den.

2 855 Inlägg
1 februari 2021
Ligge14 skrev:
Growe skrev:
Ligge14 skrev:

Köpte bilen för ca 1 år sen och upptäckte skulderna nu när jag fick den värderad pga att jag är sugen att sälja den.

Ett år sen!!!!! Då kan du glömma bilfirman betalar nåt.

6 Inlägg
1 februari 2021
Trådstartare
uhlin skrev:
Ligge14 skrev:
Growe skrev:

Är dem någorlunda seriösa så hoppas jag dem betalar, annars ska jag kunna häva köpet om jag har förstått allt rätt nu. Dem har ju sålt bilen med skuld till mig. Men vi får se smile

2 855 Inlägg
1 februari 2021
Ligge14 skrev:
uhlin skrev:
Ligge14 skrev:

Är dem någorlunda seriösa så hoppas jag dem betalar, annars ska jag kunna häva köpet om jag har förstått allt rätt nu. Dem har ju sålt bilen med skuld till mig. Men vi får se smile

Att komma ett år efteråt tror jag inte funkar, möjligtvis nån månad efter.

Lycka till säger jag och hoppas på det bästa. Uppdatera hur det går.

7 786 Inlägg
2 februari 2021
Med hjälp av biluppgifter.se kan man i de flesta fall de de skulder bilen är behäftad med - om de förfallit till betalning.
Gäller att se upp!

För många år sedan bytte jag in min OPEL Caravan 2100 D -74 mot en ny VOLVO 245 -76.*?
Dieselskatten förföll till betalning då Volvoåterförsäljaren stod som ägare.
Med hjälp av "M":s advokat slapp jag betala km-skatten haha.

*) En av världshistoriens sämsta bilar. Motorn skar i loppen före 100 mil och lacken släppte runt hela bilen på tumnagelstora fläckar samt bakaxelväxelns pinjonglager pajade p g a obalanserad kardanaxel + ena gångjärnet till bakluckan sprack rakt av. Allt före 100 mil!!!!! Kvalitet som en BMW!!!! Som är näst sämsta bil! Tredje sämsta bil en nyköpt Citroen BX19 GT!!!!

* Voff voff *
11 083 Inlägg
2 februari 2021
torsen skrev:
Med hjälp av biluppgifter.se kan man i de flesta fall de de skulder bilen är behäftad med - om de förfallit till betalning.
Gäller att se upp!

Eller gratis hos Transportstyrelsen...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 855 Inlägg
2 februari 2021
Putteliten skrev:
Vad är det för skuld på bilen, skatt, kredit, böter?

Trängselskatt och parkeringsböter.
Står i inlägg 7

6 Inlägg
2 februari 2021
Trådstartare
Bilfirman sa att de skulle betala skulderna på bilen och att det var fel från deras sida. När jag ringde dem första gången sa dem att det var mina skulder och att det var mitt problem. Men skönt att det löste sig. Blir nog ingen mer bil därifrån haha..
Senast redigerat av Ligge14 (2 februari 2021)

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
2 februari 2021
Ligge14 skrev:
Bilfirman sa att de skulle betala skulderna på bilen och att det var fel från deras sida. När jag ringde dem första gången sa dem att det var mina skulder och att det var mitt problem. Men skönt att det löste sig. Blir nog ingen mer bil därifrån haha..

Schysst att de löste det! Första reaktionen är inte så konstig, hade säkert reagerat likadant själv, vi är alla människor.

7 523 Inlägg
2 februari 2021
torsen skrev:
Gäller att se upp!

För många år sedan bytte jag in min OPEL Caravan 2100 D -74 mot en ny VOLVO 245 -76.*?

*) En av världshistoriens sämsta bilar. Motorn skar i loppen före 100 mil och lacken släppte runt hela bilen på tumnagelstora fläckar samt bakaxelväxelns pinjonglager pajade p g a obalanserad kardanaxel + ena gångjärnet till bakluckan sprack rakt av. Allt före 100 mil!!!!! Kvalitet som en BMW!!!! Som är näst sämsta bil! Tredje sämsta bil en nyköpt Citroen BX19 GT!!!!

lite dåligt att man måste betala för att se om bilen har skulder  på biluppgifter.se

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
2 februari 2021
granadadr skrev:
torsen skrev:
Gäller att se upp!

lite dåligt att man måste betala för att se om bilen har skulder  på biluppgifter.se

gratis om man loggar in på mina sidor.. då ser man om bilen har skulder men inte innan då måste man maila..  vilket är ett jävla dåligt system..   eller rättare sagt hela upplägget är så jävla röttet

dom påstog att det var för att komma åt målvakter men på vilket sätt kommer man åt målvakter om perseoner som köper ett fordon som har skulder råkar illa ut?   

men sen är det politiker och ingen kan ju påstå att det finns smarta politiker..

Kör fort så hinner inget hända...

Sök