6453
Sök

Serva en toyota aygo själv?

3 Inlägg
2 februari 2021
Trådstartare
#1
Tjena! Ny på forumet så får ursäkta mig om denna tråd hamnar fel. Tänkte bara kolla lite snabbt med experterna här.

Har köpt en toyota aygo från 2008 som gått 12.000 mil ganska nyligen som jag nu tänkte serva. Och om jag förstått det rätt så är det inte lika "viktigt" att serva en toyota aygo då det är en småbil och inte mycket som kan gå fel då den bara har en motor på knappt 70 hk? Bilen saknar servicebok, men har kollat oljan och den ser fortfarande fräsch ut så antar att det inte är någon panik att serva den än?

I alla fall, tänkte i alla fall göra ett oljebyte + filter, då det är det viktigaste? Och vill ge mig på det själv för att lära mig så jag kan utföra det varje år/så ofta oljan blir svart, så man kan spara en tusing istället för att lämna in på verkstad. Problemet är att jag bara har 2 ramper hemma i garaget jag kan köra upp bilens framdäck på, dvs den kommer luta bakåt. Är det ett måste att bilen måste stå plant för att oljan ska rinna ut ordentligt? Har ju ingen upphissare.

Köpte bilen då jag är student men ändå vill ha en bil, så gör ju allt för att komma billigt undan och undvika dyra servicekostnader.

En annan grej är att fläktremmen skriker när man drar på acn på max, men den tystnar när man varmkört bilen. Läst att det bara är att spänna den, men hittar ingen skruv där man kan spänna den? Amatör men vill bli bättre.

Tacksam för svar smile
Senast redigerat av meckmannen (2 februari 2021)

6 256 Inlägg
2 februari 2021
#2
Har du inte en backe någonstans där du kan ställa dig med ramperna så det blir lite planare? Annars får du försöka kolla hur oljetråget ser ut, det kanske är bättre att bilen lutar, om oljeavtappningen är på rätt ställe. Sedan borde bilar med motorn på tvären vara mindre känsliga för lutning åt det hållet, än bilar med motorn längsmonterad.

Vet du när förra oljebytet gjordes? Om inte så borde du försöka göra ett så fort som möjligt. Sedan försöka göra det en gång om året, kanske till påsk eller något sånt när det börjar bli lite behagligare.

Remmen kanske har en automatisk spännare, fjäderbelastad. Det kan vara så att gummit i remmen börjar bli gammalt och torrt och då greppar de inte remhjulen så bra längre. En ny rem kostar väl inte mycket mer än 50-100kr så det kanske också är ett lagom ingrepp att göra själv i servicesyfte? Kolla på youtube först hur man skall göra bara.

Forummoderator
18 356 Inlägg
2 februari 2021
#3
Sen skulle jag vilja tillägga att det är mycket viktigt att serva dessa små eminenta bilar en gång per år. De är väldigt högvarviga och har en tendens till att skramla i motorn vid kallstart, inget som påverkar funktionen utan "de är sådana". Har själv kört Aygo. Bli inte förvirrad om du beställer delar och det står att de passar även till 107 och C1. Det är samma bilar.

Vilket du säkert vet men påpekar det för säkerhets skull.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
2 februari 2021
#4
Har själv en liten skitbil, och förstår inte varför man inte skulle serva den precis som allt annat?! Servar min bil 2 gånger om året.

Är förövrigt också student big_smile
Senast redigerat av SportPilot (2 februari 2021)


3 Inlägg
2 februari 2021
Trådstartare
#5
Utmarks-Loke skrev:
Har du inte en backe någonstans där du kan ställa dig med ramperna så det blir lite planare? Annars får du försöka kolla hur oljetråget ser ut, det kanske är bättre att bilen lutar, om oljeavtappningen är på rätt ställe. Sedan borde bilar med motorn på tvären vara mindre känsliga för lutning åt det hållet, än bilar med motorn längsmonterad.

Vet du när förra oljebytet gjordes? Om inte så borde du försöka göra ett så fort som möjligt. Sedan försöka göra det en gång om året, kanske till påsk eller något sånt när det börjar bli lite behagligare.

Remmen kanske har en automatisk spännare, fjäderbelastad. Det kan vara så att gummit i remmen börjar bli gammalt och torrt och då greppar de inte remhjulen så bra längre. En ny rem kostar väl inte mycket mer än 50-100kr så det kanske också är ett lagom ingrepp att göra själv i servicesyfte? Kolla på youtube först hur man skall göra bara.

Bra tips med backe, ska kolla om garagebacken lutar tillräckligt smile Annars får jag väl testa mig fram och först köra upp bilens framdäck, sen köra upp bakdäcken för att få den att rinna ur olika håll haha

Ja kan vara så. Är ju just att den bara låter vid kallstart och sen går över som jag undrar vad felet kan vara. Känns ju som att det är något simpelt då jag kollat på remmen och den ser fräsch ut. Inte sprucken eller så.

Hybrid_ skrev:
Sen skulle jag vilja tillägga att det är mycket viktigt att serva dessa små eminenta bilar en gång per år. De är väldigt högvarviga och har en tendens till att skramla i motorn vid kallstart, inget som påverkar funktionen utan "de är sådana". Har själv kört Aygo. Bli inte förvirrad om du beställer delar och det står att de passar även till 107 och C1. Det är samma bilar.

Vilket du säkert vet men påpekar det för säkerhets skull.

Tack för svar. Är det då främst oljefilter + olja du menar då eller är det tändstiftsbyte, kupéfilterbyte, luftfilterbyte också? Kollade biltema som rekommenderar dessa grejer också men känns lite onödigt?

SportPilot skrev:
Har själv en liten skitbil, och förstår inte varför man inte skulle serva den precis som allt annat?! Servar min bil 2 gånger om året.

Är förövrigt också student big_smile

Oj, 2 ggr per år? Kör du oljebyte enbart eller det ovannämnda också? smile
Senast redigerat av meckmannen (2 februari 2021)

1 787 Inlägg
2 februari 2021
#6
meckmannen skrev:
Tjena! Ny på forumet så får ursäkta mig om denna tråd hamnar fel. Tänkte bara kolla lite snabbt med experterna här.

Har köpt en toyota aygo från 2008 som gått 12.000 mil ganska nyligen som jag nu tänkte serva. Och om jag förstått det rätt så är det inte lika "viktigt" att serva en toyota aygo då det är en småbil och inte mycket som kan gå fel då den bara har en motor på knappt 70 hk? Bilen saknar servicebok, men har kollat oljan och den ser fortfarande fräsch ut så antar att det inte är någon panik att serva den än?

I alla fall, tänkte i alla fall göra ett oljebyte + filter, då det är det viktigaste? Och vill ge mig på det själv för att lära mig så jag kan utföra det varje år/så ofta oljan blir svart, så man kan spara en tusing istället för att lämna in på verkstad. Problemet är att jag bara har 2 ramper hemma i garaget jag kan köra upp bilens framdäck på, dvs den kommer luta bakåt. Är det ett måste att bilen måste stå plant för att oljan ska rinna ut ordentligt? Har ju ingen upphissare.

Köpte bilen då jag är student men ändå vill ha en bil, så gör ju allt för att komma billigt undan och undvika dyra servicekostnader.

En annan grej är att fläktremmen skriker när man drar på acn på max, men den tystnar när man varmkört bilen. Läst att det bara är att spänna den, men hittar ingen skruv där man kan spänna den? Amatör men vill bli bättre.

Tacksam för svar smile

meckmannen skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Har du inte en backe någonstans där du kan ställa dig med ramperna så det blir lite planare? Annars får du försöka kolla hur oljetråget ser ut, det kanske är bättre att bilen lutar, om oljeavtappningen är på rätt ställe. Sedan borde bilar med motorn på tvären vara mindre känsliga för lutning åt det hållet, än bilar med motorn längsmonterad.

Vet du när förra oljebytet gjordes? Om inte så borde du försöka göra ett så fort som möjligt. Sedan försöka göra det en gång om året, kanske till påsk eller något sånt när det börjar bli lite behagligare.

Remmen kanske har en automatisk spännare, fjäderbelastad. Det kan vara så att gummit i remmen börjar bli gammalt och torrt och då greppar de inte remhjulen så bra längre. En ny rem kostar väl inte mycket mer än 50-100kr så det kanske också är ett lagom ingrepp att göra själv i servicesyfte? Kolla på youtube först hur man skall göra bara.

Bra tips med backe, ska kolla om garagebacken lutar tillräckligt smile Annars får jag väl testa mig fram och först köra upp bilens framdäck, sen köra upp bakdäcken för att få den att rinna ur olika håll haha

Ja kan vara så. Är ju just att den bara låter vid kallstart och sen går över som jag undrar vad felet kan vara. Känns ju som att det är något simpelt då jag kollat på remmen och den ser fräsch ut. Inte sprucken eller så.

Hybrid_ skrev:
Sen skulle jag vilja tillägga att det är mycket viktigt att serva dessa små eminenta bilar en gång per år. De är väldigt högvarviga och har en tendens till att skramla i motorn vid kallstart, inget som påverkar funktionen utan "de är sådana". Har själv kört Aygo. Bli inte förvirrad om du beställer delar och det står att de passar även till 107 och C1. Det är samma bilar.

Vilket du säkert vet men påpekar det för säkerhets skull.

Tack för svar. Är det då främst oljefilter + olja du menar då eller är det tändstiftsbyte, kupéfilterbyte, luftfilterbyte också? Kollade biltema som rekommenderar dessa grejer också men känns lite onödigt?

SportPilot skrev:
Har själv en liten skitbil, och förstår inte varför man inte skulle serva den precis som allt annat?! Servar min bil 2 gånger om året.

Är förövrigt också student big_smile

Oj, 2 ggr per år? Kör du oljebyte enbart eller det ovannämnda också? smile

Du, lämna in bilen på verkstad när du tror att du kan köra en bil utan olja i motorn.

782 Inlägg
2 februari 2021
#7
Jag har en Aygo och har aldrig varit med om en mer lättmeckad bil så det är en bra bil att lära sig på.
Det går faktiskt att komma åt oljepluggen utan att köra upp på ramper/hissa upp bilen även om det blir lite meckigt. Det funkar nog utan problem att byta olja på ramper också 👍
Kolla i instruktionsboken vad som ska servas vid de olika miltalen och följ det är mitt tips.

Fläktremmen spänner du genom att vrida på generatorn. Slövarianten är att köpa remspray och spreja på.
Senast redigerat av patrik79 (2 februari 2021)


3 Inlägg
2 februari 2021
Trådstartare
#8
patrik79 skrev:
Jag har en Aygo och har aldrig varit med om en mer lättmeckad bil så det är en bra bil att lära sig på.
Det går faktiskt att komma åt oljepluggen utan att köra upp på ramper/hissa upp bilen även om det blir lite meckigt. Det funkar nog utan problem att byta olja på ramper också 👍
Kolla i instruktionsboken vad som ska servas vid de olika miltalen och följ det är mitt tips.

Fläktremmen spänner du genom att vrida på generatorn. Slövarianten är att köpa remspray och spreja på.

Problemet är att instruktionsboken också är borta så får väl bara gå på känsla och serva när oljan börjar bli svart

Funkar det med sån spray? Hört att det hjälper ett tag men inte "åtgärdar" problemet? Är det bara att spraya på remmen?

6 256 Inlägg
2 februari 2021
#9
Om oljan är svart har inte speciellt mycket med dess skick att göra. På en dieselbil blir den det ganska snabbt, på en bensinbil kanske den aldrig blir det

5 157 Inlägg
2 februari 2021
#10
När jag köper ny bil brukar jag börja med att "byta allt" så jag vet när det blev gjort.
Sedan följer jag tillverkarens rekommendationer.
Med byte allt menas.
Tändstift.
Kylarvätska.
Olja och filter.
Friskluftsfilter.
Luftfilter.
Bromsvätska.
Olja i växellådan och ev bakaxel.
Bränslefilter. Speciellt om det är en diesel.

Då mina bilar rullar ganska mycket så byts olja och filter minst 2ggr år eller 1000mil. Mercan brukar dock få gå 1250mil då serviceintervallen är 2500mil så övrig service hamnar i fas.
Fast ska jag vara ärlig så byts nog oljan oftare på bilar jag har känslor för.
Brukar hända att mercan får ett oljebyte i motor och låda Innan husvagnssemestern också om den ska rulla en bit :-)

Ska dock tilläggas att jag betalar småpengar för både oljor och filter :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Ubåtsingenjör
7 382 Inlägg
2 februari 2021
#11
meckmannen skrev:
Utmarks-Loke skrev:
Har du inte en backe någonstans där du kan ställa dig med ramperna så det blir lite planare? Annars får du försöka kolla hur oljetråget ser ut, det kanske är bättre att bilen lutar, om oljeavtappningen är på rätt ställe. Sedan borde bilar med motorn på tvären vara mindre känsliga för lutning åt det hållet, än bilar med motorn längsmonterad.

Vet du när förra oljebytet gjordes? Om inte så borde du försöka göra ett så fort som möjligt. Sedan försöka göra det en gång om året, kanske till påsk eller något sånt när det börjar bli lite behagligare.

Remmen kanske har en automatisk spännare, fjäderbelastad. Det kan vara så att gummit i remmen börjar bli gammalt och torrt och då greppar de inte remhjulen så bra längre. En ny rem kostar väl inte mycket mer än 50-100kr så det kanske också är ett lagom ingrepp att göra själv i servicesyfte? Kolla på youtube först hur man skall göra bara.

Bra tips med backe, ska kolla om garagebacken lutar tillräckligt smile Annars får jag väl testa mig fram och först köra upp bilens framdäck, sen köra upp bakdäcken för att få den att rinna ur olika håll haha

Ja kan vara så. Är ju just att den bara låter vid kallstart och sen går över som jag undrar vad felet kan vara. Känns ju som att det är något simpelt då jag kollat på remmen och den ser fräsch ut. Inte sprucken eller så.

Hybrid_ skrev:
Sen skulle jag vilja tillägga att det är mycket viktigt att serva dessa små eminenta bilar en gång per år. De är väldigt högvarviga och har en tendens till att skramla i motorn vid kallstart, inget som påverkar funktionen utan "de är sådana". Har själv kört Aygo. Bli inte förvirrad om du beställer delar och det står att de passar även till 107 och C1. Det är samma bilar.

Vilket du säkert vet men påpekar det för säkerhets skull.

Tack för svar. Är det då främst oljefilter + olja du menar då eller är det tändstiftsbyte, kupéfilterbyte, luftfilterbyte också? Kollade biltema som rekommenderar dessa grejer också men känns lite onödigt?

SportPilot skrev:
Har själv en liten skitbil, och förstår inte varför man inte skulle serva den precis som allt annat?! Servar min bil 2 gånger om året.

Är förövrigt också student big_smile

Oj, 2 ggr per år? Kör du oljebyte enbart eller det ovannämnda också? smile

Byter främst olja och lite olika filter 🙂 remmen byter jag när den börjar låta och kamremen byts efter tillverkarens intervall. Stiften byter jag var tredje gång ca. Dock så ska det väl sägas att jag har tillgång till gratis olja.


782 Inlägg
2 februari 2021
#12
meckmannen skrev:
patrik79 skrev:
Jag har en Aygo och har aldrig varit med om en mer lättmeckad bil så det är en bra bil att lära sig på.
Det går faktiskt att komma åt oljepluggen utan att köra upp på ramper/hissa upp bilen även om det blir lite meckigt. Det funkar nog utan problem att byta olja på ramper också 👍
Kolla i instruktionsboken vad som ska servas vid de olika miltalen och följ det är mitt tips.

Fläktremmen spänner du genom att vrida på generatorn. Slövarianten är att köpa remspray och spreja på.

Problemet är att instruktionsboken också är borta så får väl bara gå på känsla och serva när oljan börjar bli svart

Funkar det med sån spray? Hört att det hjälper ett tag men inte "åtgärdar" problemet? Är det bara att spraya på remmen?

Tydligen fanns inte serviceschemat med i instruktionsboken från 2008 men här kommer den ändå :https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://broschyrarkiv.toyotasverige.se/B_Aygo_OM_Dec-2008_OM99B21SE.pdf&ved=2ahUKEwjGo-aThszuAhXjtYsKHR85DlQQFjAAegQIARAB&usg=AOvVaw3fSUYLC7ad-7urrEc--huJ

Det här serviceschemat kan du gå efter: https://www.toyotaclubsweden.com/wiki/i … ntervaller

Det är som du säger med sån spray, den rätar inte till grundproblemet med att remmen är för dåligt spänd, den brukar dock sluta slira. Om den börjar  slira igen om 10 mil eller 5000 mil vet man dock inte. Japp man sprejar på remmen, det står säkert hur du ska göra på förpackningen.



Sök