Laddas 12V batteriet också då jag pluggar i min hybrid?

SEALen
8 februari 2021 · 15 Inlägg

Har beställt en Seat Leon Sportstourer eHybrid (PHEV). Den har blivit en månad försenad pga C19 och bristen på datorchips tyvärr sad .
I alla fall så undrade jag om det vanliga 12volts batteriet också laddas då man pluggar in den?
Det står inget om det i manualen och de har inte svarat på Seats facebook sida. Det känns ju logiskt att det borde det men ibland är det inte logiskt konstruerat smile
Nån som vet?

SEAT Leon Sportstourer e-Hybrid, 2021.
simlar
8 februari 2021 · 5 526 Inlägg

Har inte hållt på med Leon hybrid men samma drivlina som sitter i Passat GTE och Golf GTE och där laddas 12-volt batteriet samtidigt som man laddar högvoltsbatteriet när systemet fungerar som det ska.
12-volt batteriet laddas även av högvoltsbatteriet när tändningen är påslagen samt när bilen körs.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Bassiehof
8 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Kallas det plugga in och inte ladda när man laddar en plug-in hybrid nuförtiden? Intressant! Ja, finns omvandlare för 12 volt borde det också laddas. Det är väl en vanlig motor i den? Kolla manualen, det kanske finns en inställning.

xXSammy
8 februari 2021 · 6 571 Inlägg

Sitter DC/DC omvandlare i PHEV som laddar 12V systemet via högvoltssystemet när du pluggat in den och när tändningen är på/bilen igång

De/Dem
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
8 februari 2021 · 17 483 Inlägg

Lite överkurs kanske men laddning av 12v sker via induktionsladdning i samtliga fall/bilmodeller. Det får inte inte finnas en fysisk koppling mellan högvolt och lågvolt av säkerhetsskäl.

Asiatiska bilar av nyare snitt kollar av 12v-batteriet var 24:e timma och laddar detta även om bilen står övergiven på en parkering i flera veckor (Tänk: flygplats). Så ska bilen stå orörd på semestern så ska bilens högvoltssystem vara så välladdat det bara går. Ställ bilen i hybridläge när ni åker mot parkeringen... Då håller den högvolten på en permanent nivå...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang