Problem med start , ocatvia 2013 1.6 tdi

nela04
13 februari 2021 · 48 Inlägg

Hej
Har senaste 2 veckor haft problem med att starta min skoda octavia då det var minusgrader , allt mellan minus 5 till minus 20 (som igår) har varit svårstartad . bilen fungerade utan några problem då vi hade plusgrader och rullade på som den ska

det jag har gjort nu för att felsöka problemet är :

bytte glödstiften
bytte luftfilter
bytte dieselfilter(den var mörkare än natten )
och hällt in sin partikelrengöring /insprutning rengörning på samma gång.
inga felmeddelanden heller som kan hänvisa till problemet och batteriet ligger på 12,3 V vilket är jättebra   

efter det startade den ok 2-3 ggr sen tillbaka till det svåra starten då igår tog det mellan 6-7 försök för att få igång den.

första gången man startar på dagen så snurrar den igång i 5 sek för att att sen långsamt dö, som om den kvävs på luft eller nåt.

sen när väl bilen är igång fungerar alltid som det alltid brukar, inga konstigt i körningen , inga ryck eller hack och bränsleförbrukningen ligger på normala 5,5 l/100 km (pendel bil)

om det är något annat ni kan rekommendera o testa så skulle jag vara tacksam. Just nu är det plusgrader jag längtar efter för detta är stressfullt att behöva hålla på varje morgon om man sak köra barn till skolan

tackar på förhand

Senast redigerat av nela04 (13 februari 2021)

Brådhis * Voff voff *
13 februari 2021 · 10 279 Inlägg

nela04 skrev:
...och batteriet ligger på 12,3 V vilket är jättebra...

12,3 V är inte jättebra. Det är c:a 70% laddat. smile

När du skriver 6-7 försök, hur långa är försöken då?

Senast redigerat av Brådhis (13 februari 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr94092
13 februari 2021 · 4 390 Inlägg

""första gången man startar på dagen så snurrar den igång i 5 sek för att att sen långsamt dö"" då kan ju inte batteriet vara friskt,att/om du mäter med en multimeter säger inte mycket,börja o mät vid belastning och återkom...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2021 · 17 478 Inlägg

Att den vevar igång tyder ju på att glödstiften är friska.  Kan du starta den kall och be någon hålla för luftintaget till stor del och se om den orkar gå då? För lite luft betyder fetare bränsleblandning alltså samma sak som att "choka" bilen.

Eller starta och sedan -försöka- rusa motorn och se om det lyckas istället. Ta det vackert bara så den inte varvar upp alltför mycket i minusgrader...

Många trådar om just 1.6 VAG-dieslar nu som inte vill starta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nela04
13 februari 2021 · 48 Inlägg

zzr94092 skrev:
""första gången man startar på dagen så snurrar den igång i 5 sek för att att sen långsamt dö"" då kan ju inte batteriet vara friskt,att/om du mäter med en multimeter säger inte mycket,börja o mät vid belastning och återkom...

hur mycket ska ett friskt batteri visa då ? många på jobbet säger att mitt batteri, som är ett 12 v, ska visa där nånstans

tacksam för alla svar

nela04
13 februari 2021 · 48 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Att den vevar igång tyder ju på att glödstiften är friska.  Kan du starta den kall och be någon hålla för luftintaget till stor del och se om den orkar gå då? För lite luft betyder fetare bränsleblandning alltså samma sak som att "choka" bilen.

Eller starta och sedan -försöka- rusa motorn och se om det lyckas istället. Ta det vackert bara så den inte varvar upp alltför mycket i minusgrader...

Många trådar om just 1.6 VAG-dieslar nu som inte vill starta.

ska kolla med nån om dom kan hjälpa mig med det . grejen är när den startar första gången så fort jag gasar så dör den, rör jag inte gasen så är den igång i 5 sek som sagt för att sen dö ut långsamt .
kanske nytt batteri skulle hjälpa ?

simlar
13 februari 2021 · 5 525 Inlägg

Menar du att motorn startar direkt men låter som den kvävs innan den till slut dör och du då måste gnugga på startmotorn igen?

Känns då som problem med lufttillförseln.
Eventuellt EGR-ventil som sotat fast i öppet läge så motorn kvävs med avgaser.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 februari 2021 · 13 742 Inlägg

simlar skrev:
Menar du att motorn startar direkt men låter som den kvävs innan den till slut dör och du då måste gnugga på startmotorn igen?

Känns då som problem med lufttillförseln.
Eventuellt EGR-ventil som sotat fast i öppet läge så motorn kvävs med avgaser.

kan vara egr som bökar..  det är ju inte skit ovanligt..

om jag ska vara ärlig har min polo börjat lite likdant..
den startar och dör.. sen är det ett helvete att starta den..  sen när den väl startar går den rätt omgånde perfekt..

upplever det inte direkt som att det enbart är kylan som påverkar har startat den perfekt när det ä -15  men i förrgår vägrade den när det var -1


största problemet just nu för min del är nog att den bara går korta sträckor pga jobb brist och tanten är sjukskriven så den rullar kanske 1-2mil på sin höjd varje dag.   
helgerna står den mest.


tänkte att jag skulle ta en felsökning på min bara ren lathet att jag inte gjort det då jag har dator till det smile


för det är ju inte något glödstift problem på min eftersom den direkt utan minsta tvekan startar men dör som om man stänger av nyckeln eller startspärren går i.   men det är inget startspärrsproblem det märks. 

när egr står lite öppne blir dom riktigt bråkiga antagligen gör den en test att öppnar och stänger när man startar bilen och den inte stänger helt.

har testat på min bil alla olika varianter låsa och låsa upp bilen vänta på att canbusen stänger ner i bilen och starta igen men det gör ingen skillnad man får bara mala tills den bestämmer sig för att hoppa igång.

på min tar det inte 40min utan det är kanske 1minut men mitt tålamod tryter direkt. 

ska se om jag orkar koppla upp bilen idag innan första startförsökert och se om jag ser nått konstigt med egr postionen på min om den ser om den är stängd eller lite öppen.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
13 februari 2021 · 5 731 Inlägg

Hej!
Ett friskt batteri ska ligga på 12,6V! Under det och du måste/bör ladda!

nela04
13 februari 2021 · 48 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Ett friskt batteri ska ligga på 12,6V! Under det och du måste/bör ladda!

köpa en laddare eller köra ett nytt batteri ?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
13 februari 2021 · 14 054 Inlägg

nela04 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Ett friskt batteri ska ligga på 12,6V! Under det och du måste/bör ladda!

köpa en laddare eller köra ett nytt batteri ?

Köp en laddare, det är alltid bra att ha som bilägare.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Bassiehof
13 februari 2021 · 1 777 Inlägg

Batteriet är 8 år gammalt. Kan vara dags att byta.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 februari 2021 · 17 478 Inlägg

Batteriet är inte problemet.

När den väl startat så spelar det ingen roll om batteriet varit lite halvtrött. Ett fulladdat batteri ligger på 12,8 volt i dagsläget.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nela04
14 februari 2021 · 48 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Batteriet är inte problemet.

När den väl startat så spelar det ingen roll om batteriet varit lite halvtrött. Ett fulladdat batteri ligger på 12,8 volt i dagsläget.

vad tror du problemet är ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 februari 2021 · 17 478 Inlägg

nela04 skrev:

Hybrid_ skrev:
Batteriet är inte problemet.

När den väl startat så spelar det ingen roll om batteriet varit lite halvtrött. Ett fulladdat batteri ligger på 12,8 volt i dagsläget.

vad tror du problemet är ?

Jag tror också på trilskande EGR. Men även att kallstarten inte gör sitt jobb. Den ska få lite mer bränsle i kyla och det sitter en sensor som avgör detta utifrån utetemp vs motortemp. Att den startar och sedan dör styrker den teorin då bilen får extra mycket soppa i startögonblicket.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
nela04
15 februari 2021 · 48 Inlägg

Köpte laddare igår och när jag började ladda visade den att batteriet var på steg 3 av 8 , fulladdat på steg 7 . Så batteriet var långt ifrån full . Nu är den laddat och har inte haft problem än så länge

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang