15 februari 2021
Trådstartare
Tjena! Jag har nyligen hängt här för att få hjälp att felsöka min Volvo och jag har verkligen uppskattat hjälpen där!
Tyvärr har min brukis nu börjat bråka och skulle verkligen uppskatta hjälp kring detta problem då jag redan har en till bil som inte fungerar.
Problemet började nu när jag varit på en längre roadtrip och efter att jag varit inne och handlat lite så lös motorlampan när jag startade bilen igen. Jag åkte och köpte en felkodsläsare och det visade sig vara en p0012, något med att timingen är retarderad. Jag clearade först koden då jag tidigare varit med om att sensorer spökar när det är kallt ute. Då märkte jag ingen skillnad i bilens gång. På vägen hem så tyckte jag bilen började gå lite konstigt, bilen hade mindre ork men den gick fortfarande relativt bra i allmänhet men det var också lite tveksam vid gaspådrag.
Jag startade bilen nu imorse (dagen efter) och nu hade jag fått tillbaka felkoden. Tomgången svajar lite och den verkar ha lite mindre ork än vanligt. Har någon av er upplevt detta? Verkar som att det kan vara solenoiderna till Vanosen som är vanligast men också folk som sagt att kedjan kan ha sträckts/ hoppat samt kamaxelgivarna som bråkar. All hjälp uppskattas verkligen!