7738
Sök

Tömma tank Mercedes C 250

2 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
Hur tömmer man tanken själv om man har tankat i fel bränsle? Går ju inte att slanga. Finns något att köpa så att man kan slanga? Hittar ingen bottenplugg på tanken.

4 578 Inlägg
21 februari 2021
Kommer du åt tankarmaturen ,så är det ett exempel på hur du kan komma in i tanken.

Forummoderator
18 356 Inlägg
21 februari 2021
Antar att du tankade bensin istället för diesel? Hur gammal är bilen och hur mycket tankade du? Fullt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

2 Inlägg
21 februari 2021
Trådstartare
Var ca 12 l diesel i tanken o jag tankade 22,5 liter bensin. Från 2013

7 786 Inlägg
21 februari 2021
Ellen66 skrev:
Hur tömmer man tanken själv om man har tankat i fel bränsle? Går ju inte att slanga. Finns något att köpa så att man kan slanga? Hittar ingen bottenplugg på tanken.

Varför går det inte att slanga?
Är det det lilla locket en bit ner i påfyllningsröret som hindrar dig från att få ner slangen?
Med en lång skruvmejsel eller liknande kan du "peta upp" locket så att slangen når ner.
Vad annat hindrar?

5 157 Inlägg
21 februari 2021
torsen skrev:
Ellen66 skrev:

Varför går det inte att slanga?
Är det det lilla locket en bit ner i påfyllningsröret som hindrar dig från att få ner slangen?
Med en lång skruvmejsel eller liknande kan du "peta upp" locket så att slangen når ner.
Vad annat hindrar?

Sitter en backventil mellan tankröret och tanken på dom flesta mercor idag av någon anledning. Därför är det i princip omöjligt att få ner en slang i tanken.
Antar att det har med säkerhet att göra för att hålla bränslet kvar i tanken vid en olycka.

Halva tanken tanken går att köra ur med bränslepumpen via bränslefiltret.
Tyvärr så brukar den ej suga ur andra halvan av tanken. Tanken är i princip tvådelad då kardanen går igenom tanken.

Så lättast och bästa sättet är att lossa armaturerna på våra sidor och suga ut bränslet.
Senast redigerat av mb_pucken (21 februari 2021)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Forummoderator
18 356 Inlägg
21 februari 2021
Min pappa gjorde samma sak för några år sedan. På en Volvo D3:a. Ungefär samma mängder bränsle. Vi fyllde på diesel till fullt och bilen gick förvisso lite oroligt på tomgång men den lever ännu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

* Voff voff *
11 083 Inlägg
21 februari 2021
Hybrid_ skrev:
Min pappa gjorde samma sak för några år sedan. På en Volvo D3:a. Ungefär samma mängder bränsle. Vi fyllde på diesel till fullt och bilen gick förvisso lite oroligt på tomgång men den lever ännu.

Det är inte en bra idé... Högtryckspumpen gillar inte bensin. Och när den mår dåligt kan den släppa ifrån sig små små metallspån. Och ja, resten kan du nog räkna ut... tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök