Volvo v70 2,4t -00 oljetryckslampan lyser.

GolfPowwwer
15 februari 2014 · 93 Inlägg

Hejsan!
bilen det gäller är då en v70 2,4t -00 tidiga modellen, haft bilen i garaget under vintern och startat den lite då och då, nu när jag tog ut den så började oljetryckslampan lysa och bilen gick upp i temperatur väldigt fort, stängde självklart av bilen och lyfte upp den och kollade, läcker olja bak på motorn, lokaliserade det till att det va 2 packboxar till kamaxlarna, bytt dom och fortsätter läcka men vet inte vart, tror turbon men läcker inte så mycket att oljetryckslampan borde lysa, så min fråga, kan lampan lysa vid för högt oljetryck? Någon som varit med om liknande problem? Vet om att turbon börjar bli dålig också men vill ha lite svar, tips och råd innan jag inhandlar nya grejer till den!

Tack så jätte mycket på förhand...Mvh en stresad kille som vill få ut bilen på vägarna!

Volvo v70 (2000)
mange_240
15 februari 2014 · 1 562 Inlägg

Sitter vevhusventilationen igen?

GolfPowwwer
15 februari 2014 · 93 Inlägg

mange_240 skrev:
Sitter vevhusventilationen igen?

Inte kollat men ryker inget ur oljesticksröret när bilen är igång...
Packningen i oljelocket är dålig men bör väl inte tappa oljetryck där? :p

Volvo v70 (2000)
mange_240
15 februari 2014 · 1 562 Inlägg

ligger påfyllningslocket kvar om du lägger de löst vid påfyllningshålet, när bilen står på tomgång?

GolfPowwwer
15 februari 2014 · 93 Inlägg

mange_240 skrev:
ligger påfyllningslocket kvar om du lägger de löst vid påfyllningshålet, när bilen står på tomgång?

Inte kollat och sitter på jobbet just nu men ska kolla de senare, ös på med mer förslag!

Volvo v70 (2000)
Drunk A.Sörman
15 februari 2014 · 1 299 Inlägg

Mest troligt Oljepump eller om det finns en oljetrycksgivare. Dålig vevhusvent är ju vanligt men inte lika vanligt att lampan tänder sig då på v70. Kan ju vara skit i silen med.

Mvh

GolfPowwwer
15 februari 2014 · 93 Inlägg

Drunk skrev:
Mest troligt Oljepump eller om det finns en oljetrycksgivare. Dålig vevhusvent är ju vanligt men inte lika vanligt att lampan tänder sig då på v70. Kan ju vara skit i silen med.

Mvh

du menar alltså att riva ner tråget och kika lite? smile Ska testa byta oljetrycksgivaren först, mäta oljetrycket innan men vart sitter den givaren? smile

Volvo v70 (2000)
Drunk A.Sörman
15 februari 2014 · 1 299 Inlägg

OM jag mins rätt så är den på framsidan av blocket under insuget.

GolfPowwwer
15 februari 2014 · 93 Inlägg

Drunk skrev:
OM jag mins rätt så är den på framsidan av blocket under insuget.

kanon, vet du om man måste plocka bort insug eller kommer man åt utan? smile

Volvo v70 (2000)
Christian S
15 februari 2014 · 4 816 Inlägg

GolfPowwwer skrev:

Drunk skrev:
OM jag mins rätt så är den på framsidan av blocket under insuget.

kanon, vet du om man måste plocka bort insug eller kommer man åt utan? smile

det går att komma åt ändå, sitter typ i jämnhöjd med startmotorn,

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
GolfPowwwer
15 februari 2014 · 93 Inlägg

Christian S skrev:

GolfPowwwer skrev:

Drunk skrev:
OM jag mins rätt så är den på framsidan av blocket under insuget.

kanon, vet du om man måste plocka bort insug eller kommer man åt utan? smile

det går att komma åt ändå, sitter typ i jämnhöjd med startmotorn,

Bytt givaren, kantaten satt sisådär så trodde det va den som hade glappat bara men nej, körde vilen i 15min sen börjar den blinka till och tändas sen blinkar den lite mer och lyser, slocknar ibland också så behöver hjälp nu! smile Vad kan det vara mer? Varför tappar han oljetrycket? Mest vanliga? Ska koppla in en mätare och se om det är oljetrycket som sviker eller om det är fel i elsystemet sad

Volvo v70 (2000)
Aronson
15 februari 2014 · 914 Inlägg

Mycket slam/skit i oljefiltret/i botten av filter behållaren kan även vara igen slaggad sil till oljepumpen.Förekommer ibland.

GolfPowwwer
16 februari 2014 · 93 Inlägg

Kopplade egen sladd till givaren med egen lampa och va ute och körde 20min som innan och den tändes aldrig, kopplade tillbaka original och den började lysa så imorgon blir det att följa kabeln fram till lampan och se vart den skaver emot för det gör den om allt stämmer! smile tydligen rätt vanligt det också smile

Volvo v70 (2000)
HasseHassan
1 mars 2021 · 42 Inlägg

GolfPowwwer skrev:
Kopplade egen sladd till givaren med egen lampa och va ute och körde 20min som innan och den tändes aldrig, kopplade tillbaka original och den började lysa så imorgon blir det att följa kabeln fram till lampan och se vart den skaver emot för det gör den om allt stämmer! smile tydligen rätt vanligt det också smile

Hittade du felet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang