Projicerade mätare

V4Bergman
28 februari 2021 · 140 Inlägg

Jag har för mig att jag läste i en Bilsport i början av 2000-talet att det fanns mätare man kunde köpa som man fick värdena projicerade på rutan. Stämmer det eller är det lite mandelaeffekt på mitt minne? Om det finns skulle det vara kul att montera på min V4.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Lucif3r
1 mars 2021 · 2 183 Inlägg

Dom flesta projektorer för bilbruk tar hastigheten från CAN-BUS-systemet i bilen... Jag tvivlar på att din V4a har något sånt :p

Ett annat alternativ är någon typ av "fristående" mätare som tar hastighet via GPS istället. Det finns t om appar till telefoner för det(med projektionen är väl tvivelaktig... beror såklart på skärmen på mobilen men.. en skärm är ingen projektor hur mycket man än önskar)

edit: och övriga värden såsom varvtal, bränsle osv är bara att tokglömma om du inte känner för att bygga ett helt eget system för just din bil.

Senast redigerat av Lucif3r (1 mars 2021)

V4Bergman
1 mars 2021 · 140 Inlägg

Lucif3r skrev:
Dom flesta projektorer för bilbruk tar hastigheten från CAN-BUS-systemet i bilen... Jag tvivlar på att din V4a har något sånt :p

Ett annat alternativ är någon typ av "fristående" mätare som tar hastighet via GPS istället. Det finns t om appar till telefoner för det(med projektionen är väl tvivelaktig... beror såklart på skärmen på mobilen men.. en skärm är ingen projektor hur mycket man än önskar)

edit: och övriga värden såsom varvtal, bränsle osv är bara att tokglömma om du inte känner för att bygga ett helt eget system för just din bil.

Det är via GPS-en som jag kikar mest på. Och tror inte att de systemen är kompatibla med min 9-3a heller.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
rawsezx
3 mars 2021 · 116 Inlägg

Sök på GPS HUD i google play/AppStore, sedan lägger du mobiltelefonen på instrumentpanelen framför framrutan Vips! Så har du en HUD!

V4Bergman
3 mars 2021 · 140 Inlägg

rawsezx skrev:
Sök på GPS HUD i google play/AppStore, sedan lägger du mobiltelefonen på instrumentpanelen framför framrutan Vips! Så har du en HUD!

Vilka värden får jag då? ^^ Vill ju även ha varvtal där och inte bara hastigheten.

SAAB = Snor Alltid Alla Brudar
Saab 9-3 Aero "Trud" (2000)
Saab 96 V4 "Idun" (1974)
Lucif3r
4 mars 2021 · 2 183 Inlägg

Du får enbart ut hastighet, via gps.
Det är bara nyare bilar med can-bus(och OBDII uttag, givetvis) som potentiellt kan skicka andra värden såsom varvtal, temperatur, bränslenivå osv.

Ska du ha andra värden ur en äldre bil får du rigga upp något eget bygge som tjuvar signalerna direkt från givarna.

amazinjoey
4 mars 2021 · 1 138 Inlägg

V4Bergman skrev:

Lucif3r skrev:
Dom flesta projektorer för bilbruk tar hastigheten från CAN-BUS-systemet i bilen... Jag tvivlar på att din V4a har något sånt :p

Ett annat alternativ är någon typ av "fristående" mätare som tar hastighet via GPS istället. Det finns t om appar till telefoner för det(med projektionen är väl tvivelaktig... beror såklart på skärmen på mobilen men.. en skärm är ingen projektor hur mycket man än önskar)

edit: och övriga värden såsom varvtal, bränsle osv är bara att tokglömma om du inte känner för att bygga ett helt eget system för just din bil.

Det är via GPS-en som jag kikar mest på. Och tror inte att de systemen är kompatibla med min 9-3a heller.

Jo din 93a har standard canbus system

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang