7012
Sök

Biltransport

1 787 Inlägg
9 mars 2021
Om bärgning är undantagen kan han ta betalt.

383 Inlägg
13 mars 2021
Trådstartare
För att jag ska kunna bärga kundbilar så måste jag ha trafiktillstånd.
Kan kan anlita någon att göra det åt mig, men då måste den personen ha det.

Finns egentligen inte så många undantag, den som fraktar gods måste ha trafiktillstånd

7 786 Inlägg
13 mars 2021
Ursäkta om jag spetsar till frågan lite.
Om en kund begär att hens bil, som inte startar, ska tas till verkstad för felsökning och åtgärd, men bilen (som är påställd, skattad, försäkrad) bogseras  till verkstaden medelst "snöre" - vad gäller då?

Har jag, som hjälpt kompisen med egen liten allbilverkstad att bogsera bil till hans verkstad, begått en lagöverträdelse?
Spelar det i s f någon roll vem som sitter bakom ratten eller vem som "åker snöre".

Spetsar man till frågan ytterligare: Är det tillåtet att över huvud taget "åka snöre" utan "behörighet".

B t w så har jag ett flertal gånger med min bil med tillkopplat bilsläp hjälpt till att flytta bilar på mitt släp mot ersättning.
Så länge ersättningen är under 500:- är den väl inte skattepliktig.

Har även lånat ut släpet mot gentjänst(en form av ersättning) - har jag gjort fel?

Inlägget får betraktas som det är - lite tillspetsat - men inte relevant - eller?

1 787 Inlägg
13 mars 2021
Bilproblemet skrev:
För att jag ska kunna bärga kundbilar så måste jag ha trafiktillstånd.
Kan kan anlita någon att göra det åt mig, men då måste den personen ha det.

Finns egentligen inte så många undantag, den som fraktar gods måste ha trafiktillstånd

Möjligt att du behöver yrkeskompetensbevis också. Det finns undantag. Kolla upp om de gäller dig. Jag har lärt mig att det inte krävs trafiktillstånd när du inte tar betalt.
Senast redigerat av Bassiehof (13 mars 2021)

383 Inlägg
16 mars 2021
Trådstartare
Jag ringde Transportstyrelsen och fick förklarat att jag behöver trafiktillstånd.
Tar man betalt för en tjänst där man flyttar gods, då behövs trafiktillstånd

1 787 Inlägg
16 mars 2021
Bilproblemet skrev:
Jag ringde Transportstyrelsen och fick förklarat att jag behöver trafiktillstånd.

Frågade du om ykb också?

* Voff voff *
11 083 Inlägg
16 mars 2021
Bassiehof skrev:
De får köras fortare än 90

Nej, det stämmer inte.

För övrigt måste fordonet vara reggat som bärgningsbil med tillägget "Kaross tillägg:
24 (Bärgningsfordon)" inskrivet i bilregistret för att kunna, i lagens ögon, överhuvudtaget utföra bärgning på ett sådant vis att dom kan slippa tex kör och vilotidsreglerna.

För att kunna få ovanstående tillägg inskrivet måste bilen vara utrustad med fast anordning för bärgning, dvs grinden bakpå. Annars är det bara en biltransport.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Fri fart för ett fritt folk!
14 911 Inlägg
16 mars 2021
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:

Nej, det stämmer inte.

För övrigt måste fordonet vara reggat som bärgningsbil med tillägget "Kaross tillägg:
24 (Bärgningsfordon)" inskrivet i bilregistret för att kunna, i lagens ögon, överhuvudtaget utföra bärgning på ett sådant vis att dom kan slippa tex kör och vilotidsreglerna.

För att kunna få ovanstående tillägg inskrivet måste bilen vara utrustad med fast anordning för bärgning, dvs grinden bakpå. Annars är det bara en biltransport.

Då borde saken vara klar trafiktillstånd för den typen av transporter..    sen kan det ju vara knepigt för polisen att bevisa vad man gör. men ett samtal till bilägaren så är man rökt.

någon som frågat transportstyrelsen om deras syn på saken? smile

Kör fort så hinner inget hända...

1 787 Inlägg
16 mars 2021
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:

Nej, det stämmer inte.

Jag åkte med en som hade bilen på flaket, så inte med två hjul i luften bakom. Han körde 110 på E4. Det var en Volvo FL, totalvikt 12 ton. Det var därför jag trodde det var tillåtet.

* Voff voff *
11 083 Inlägg
16 mars 2021
Bassiehof skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:

Nej, det stämmer inte.

Jag åkte med en som hade bilen på flaket, så inte med två hjul i luften bakom. Han körde 110 på E4. Det var en Volvo FL, totalvikt 12 ton. Det var därför jag trodde det var tillåtet.

Nix, ej tillåtet. 90 oavsett last på flaket eller ej och max 80 med bil i grinden (i vissa fall bara 40).

383 Inlägg
16 mars 2021
Trådstartare
Bassiehof skrev:
Bilproblemet skrev:

Frågade du om ykb också?

Jag frågade vad jag behöver

* Voff voff *
11 083 Inlägg
16 mars 2021
Growe skrev:
Brådhis skrev:
Bassiehof skrev:

Nej, det stämmer inte.

Då borde saken vara klar trafiktillstånd för den typen av transporter..    sen kan det ju vara knepigt för polisen att bevisa vad man gör. men ett samtal till bilägaren så är man rökt.

någon som frågat transportstyrelsen om deras syn på saken? smile

Om du utför transporter där du står "till allmänhetens förfogande" så krävs det, ja. Även en bärgningsbil behöver det för att kunna köra tex lacktransporter eller maskiner. En bärgning är, enkelt uttryckt, en bärgningsbil (reggad som det) som transporterar ett trasigt fordon till en verkstad. Allt annat är en transport av gods.
Senast redigerat av Brådhis (16 mars 2021)

1 787 Inlägg
16 mars 2021
Bilproblemet skrev:
Bassiehof skrev:
Bilproblemet skrev:

Frågade du om ykb också?

Jag frågade vad jag behöver

Om du tar betalt räknas det som yrkestrafik, och då måste du ha ykb i Sverige, för att Sverige ställer samma krav på fordon under 3,5 ton har jag lärt mig. EU säger att medlemsstater kan undanta bilar under 3,5 ton, men det har Sverige inte gjort.

Sök