Offentlig laddning?

xXSammy
20 mars 2021 · 6 570 Inlägg

Ibland blir det inte riktigt som de var tänkt :^)

Hur eller hur.. Finns ett drös med betalningsalternativ, kort, medlemskap, appar.. etc.
Vilket är bäst?

Kommer ladda till 99% offentligt
Eways verkar vara det som är närmast bland områdena jag rör mig i.. Finns även Fortums, men också annat som jag är osäker på vem som erbjuder

Kollade platser via http://uppladdning.nu

De/Dem
torpis Forummoderator
22 mars 2021 · 10 572 Inlägg

Uppladdning.nu var bra förr, nu är det gammalt och utdaterat. Taggar gillar jag inte och det finns ingen som täcker allt. Det finns dom som försöker men till dubbla priset och det funkar ändå inte. Exempelvis plugsurfing är ju poppis bland journalister att använda i syfte att baktala elbilarna map högt pris per kWh.  Jag använder appen som tillhör laddnätverket jag hamnar på, funkar enligt mig bäst idag.

Precis som med bensinmackar så behöver du veta vad som finns och var för att ha en smidig vardag. Valet av lapplats bygger även på vad du har för bil och hur din vardag ser ut. Du behöver ju bara ladda tillbaka de mil du kör per dag. Väljer du att ladda när det är tomt istället för dagligen så behöver du ju lite mer fjutt kanske...    Det är ju även en fråga om kostnad.

Ladda på "vägguttag"/3.7kW på jobbet är ju en smidig lösning om det går.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
xXSammy
22 mars 2021 · 6 570 Inlägg

Så småningom kommer de bli laddboxar på jobbet, främst till kunder då men vem vet..
Även beställt så jag kan ladda via 3-fas istället för belasta 230V uttagen onödigt länge och mycket

spännande :^)

De/Dem
KenthIJ
22 mars 2021 · 1 465 Inlägg

Spännande som sagt.
Vad är det för bil du skall ha ?

I regionen - mellersta Bohuslän över Göteborg och tom norra Halland är InCharge ganska vanligt. Jag har "laddkort" och tycker det funkar smidigt. Flera av InCharge stationerna här är gratis (man behöver dock laddkort, tagg eller app för att starta) och några kostar 1.25 - 2.50 Kwh. Kostnaden står oftast angivet på laddaren. De flesta av dem är 3 fas 32 A 22kw.

Jag har oxå använt mig mestadels av uppladdning.nu och tyckt att det funkar ganska bra.

Min erfarenhet är att det går ganska snabbt (och är kul) att få koll på /överblick över laddställena längs med och omkring mina vanligaste rutter.

Många butiker (ex Stora Coop, Ica, Lidl, större köpcentra och Ikea) liksom en del restauranger/caffeer har ofta gratis laddning . Har de inte det så brukar jag fråga och antingen säger de att de skall kolla upp möjligheterna att installera laddare eller att de är på gång eller att de tipsar om en närliggande laddstation (ibland kan det ju löna sig både egenfysiskt, ekonomiskt och miljömässigt att gå några hundra meter).

xXSammy
22 mars 2021 · 6 570 Inlägg

KenthIJ skrev:
Spännande som sagt.
Vad är det för bil du skall ha ?

Det blev en Ford Kuga PHEV :)

KenthIJ skrev:
(ibland kan det ju löna sig både egenfysiskt, ekonomiskt och miljömässigt att gå några hundra meter).

Jo, att gå en bit är inga problem - Det finns även garageplatser med laddningsmöjlighet "hemma".. Dock är det 4 hus bort + I ett annat garage och just nu går jag.. 8 p-rutor bort så det känns väl inte så jätte aktuellt
Lite bekväm tänker jag nog vara :p

Senast redigerat av xXSammy (22 mars 2021)

De/Dem
torpis Forummoderator
23 mars 2021 · 10 572 Inlägg

xXSammy skrev:
Det blev en Ford Kuga PHEV smile

Ojdå, ja då lär du behöva laddning på jobbet, annars blir det jobbigt.

xXSammy skrev:
Även beställt så jag kan ladda via 3-fas istället för belasta 230V uttagen onödigt länge och mycket

spännande :^)

Du kan avbeställa den utrustningen för bilen kan bara ta 1fas 16A aka vägguttag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
xXSammy
23 mars 2021 · 6 570 Inlägg

torpis skrev:
Du kan avbeställa den utrustningen för bilen kan bara ta 1fas 16A aka vägguttag.

Det följer med en Typ-2 kabel och en reseladdare för vanligt eluttag, den är på 10A
Adaptern fästs på vanliga laddkabeln - Så helt bortkastat är det inte

edit: rättade mig

Heter egentligen reseladdare (kursspråk)
Anledningen till att jag skrev nödladdare först är för det *bör* inte vara förstahandsvalet när bilen ska laddas utan helst använda en laddbox vid långvarigt bruk

Men så länge uttagen är bra så funkar det ju

Senast redigerat av xXSammy (23 mars 2021)

De/Dem
torpis Forummoderator
23 mars 2021 · 10 572 Inlägg

Nödladdade? Hm, en sådan nödladdare ger mig 16mil en arbetsdag som denna med 3grader och moln. Eller närmare 30mil över en natt. Kallar det snarare genialisk än nödladdare faktiskt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang