Snickarn99 skrev:
Men borde inte det lägre ET måttet motverkas av en smalare fälg? Jag tänkte att om fälgen är 0,5" smalare, så borde ett lägre ET motverka att fälgen hamnar längre ut? Om fälgen är 12,5mm smalare (0,5") så ligger ju ytterkanten på fälgen 12,5/2=6,25mm närmare centrum. Om då ET måttet är 4,5mm lägre så borde väl snarare fälgen bygga 1,75mm innåt?
Är jag helt ute och cyklar? :d
"Fälgmässigt" och dess placering är i ditt fall nästan försumbar.
Din "nya" fälg bygger 1,3mm mindre utåt och 11,3mm mindre inåt (i förhållande 19x8" ET55, och ja, jag räknade på ET50 för att göra det lättare för mig) .
Fälgen är alltså en halv tum smalare, dvs 12,7mm. Vid samma ET hade då detta gjort 6,35mm på varje "sida" (in och utsida). Låt oss hålla det enkelt; 6,3mm.
Så med SAMMA ET men OLIKA bredd hade fälgen hamnat 6.3mm längre ut från stötdämparen, och 6.3mm längre in från innerskärmen. Inget konstigt med det, smalare fälg med samma ET ger mer plats "runt om". då 6.3mm mer plats t.o.m.
Med hjälp av ET:t så ändrar du fälgen ytterligare 5 mm utåt. då hamnar den 11,3mm från stötdämparen, men, då du kommer närmare skärmen, hamnar den bara 1.3mm längre in från innerskärmen.
Däcket är däremot 23mm större i diameter (än med 45-profil), och det är om man jämför med samma tillverkare. Olika tillverkare räknar olika. En del bara faktisk slitbana, andra hela däckbredden. Och då profilen är procentuell på bredden, påverkar det också.
Det KAN alltså bli som så att två däck med samma dimensioner, de facto är olika stora sett till diameter/rullomkrets.
Men, det är mest sannolikt inte fälgen som ställer till det för dig, utan de där 23mm större däck. Antagligen