Det bör läggas mer mer vikt på riskbedömning i trafik och fordons-kännedom för att man ska kunna ta B-kort. Ska man ut i trafiken så gör man det i särklass farligaste som gemene man utsätter sig för i vardagen. Körkort ses idag generellt som en rättighet och många beter sig synnerligen nonchalant när de framför sitt fordon. Jag vill se mycket högre krav på körkortsprov och mycket högre böter på beteendebrott i trafiken.
Jag tog körkort för 13 år sedan, det var enkelt och då var jag väldigt ung. När jag tog MC-kort för två år sedan fick jag kämpa betydligt mer.
Det handlade mycket om placering av fordon, förutse vad andra trafikanter kommer göra, ta ut avstånd för att ge mig själv säkerhetsmarginal, lära känna mitt fordon genom att göra en grundlig säkerhetskontroll och förstå hur fordonet påverkas i olika omständigheter. Jag tror att vi hade haft betydligt säkrare vägar om alla gick en motsvarande MC-utbildning i stället för att förlita sig på att bilen kommer auto-bromsa eller automatiskt styra in i rätt fil när man scrollat för mycket bakom ratten.