Volvo V70 2.0D -09 Rasad låda ?

Danne_1977
12 mars 2021 · 3 292 Inlägg

Manuell 6 växlad låda, Bilen har låtit lite konstigt på tomgång med friläge i och kopplingen uppsläppt, som ett rassen, trycker jag in kopplingen så slutar det. Även när man kör så låter det hela tiden på alla växlar när, förutom om man släpper gasen eller om man frikopplar..

Nu har jag kört släpvagn ganska tungt lastad i några dagar i rad och detta låter mycket högre nu, riktigt högt faktiskt.. kan det vara lagret på ingående axel ? antagligen inget som man ens kan byta lätt även om man plockar ner lådan.. ? Kanske lika bra att byta hela växellådan helt enkelt ?

Tacksam för svar

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
zzr94092
12 mars 2021 · 4 391 Inlägg

Dubbelmassesvänghjul?

Danne_1977
12 mars 2021 · 3 292 Inlägg

zzr94092 skrev:
Dubbelmassesvänghjul?

Ingen aning.. men om det är det så borde det låta även när jag frikopplar tycker jag.. men kanske har jag fel.. har faktiskt inte den blekaste om det är dubbelmassesvänghjul..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
ottorb
13 mars 2021 · 320 Inlägg

om oljudet försvinner när du trampar ner kopplingen då är det urtrampningslagret som skramlar

xXSammy
13 mars 2021 · 6 571 Inlägg

Danne_1977 skrev:

zzr94092 skrev:
Dubbelmassesvänghjul?

Ingen aning.. men om det är det så borde det låta även när jag frikopplar tycker jag.. men kanske har jag fel.. har faktiskt inte den blekaste om det är dubbelmassesvänghjul..

Om det är en PSA diesel så har den dubbelmassesvänghjul

MMT6 lådan är stryktålig men har varit med om två fall vars lagrerna gått sönder invändigt i lådan

Ena hade gått 48 tusen mil och den andra hade kunden blivit tillsagt av en annan verkstad att det var "bara" att köra vidare med ett lågt rasslande ljud med kopplingen upplyft - Även svänghjulet på den bilen var krökt 7 kugg och var tvunget att kapas för att komma åt skruvarna.

De/Dem
Danne_1977
14 mars 2021 · 3 292 Inlägg

xXSammy skrev:

Danne_1977 skrev:

zzr94092 skrev:
Dubbelmassesvänghjul?

Ingen aning.. men om det är det så borde det låta även när jag frikopplar tycker jag.. men kanske har jag fel.. har faktiskt inte den blekaste om det är dubbelmassesvänghjul..

Om det är en PSA diesel så har den dubbelmassesvänghjul

Det är alltså en 2.0D Fordmotor det sitter i den.. bilen slår strax om till 40000 mil så den har gått en bit, men då kan det alltså troligen hellre vara Svänghjulet som är trasigt och måste bytas ? Knappast urtrampningslagret ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
14 mars 2021 · 3 292 Inlägg

ottorb skrev:
om oljudet försvinner när du trampar ner kopplingen då är det urtrampningslagret som skramlar

Urtrampningslagret är ju under belastning när man trampar ner kopplingen och borde rimligen låta då och inte när kopplingen är uppsläppt ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
torsen
14 mars 2021 · 7 238 Inlägg

Danne_1977 skrev:

ottorb skrev:
om oljudet försvinner när du trampar ner kopplingen då är det urtrampningslagret som skramlar

Urtrampningslagret är ju under belastning när man trampar ner kopplingen och borde rimligen låta då och inte när kopplingen är uppsläppt ?

Rätt som ottorb skriver.
Kan även vara axiallager i växellådan.
Även detta lager tystnar när kopplingen belastas.
(vanligt fel på Lada Niva)

xXSammy
14 mars 2021 · 6 571 Inlägg

Danne_1977 skrev:

xXSammy skrev:

Danne_1977 skrev:

Ingen aning.. men om det är det så borde det låta även när jag frikopplar tycker jag.. men kanske har jag fel.. har faktiskt inte den blekaste om det är dubbelmassesvänghjul..

Om det är en PSA diesel så har den dubbelmassesvänghjul

Det är alltså en 2.0D Fordmotor det sitter i den.. bilen slår strax om till 40000 mil så den har gått en bit, men då kan det alltså troligen hellre vara Svänghjulet som är trasigt och måste bytas ? Knappast urtrampningslagret ?

Om lådan är nere bör koppling samt urtrampningslager bytas ändå - Eftersom framvagnen behöver tas bort.

Svänghjulet får "glappa" 3-4 kugg åt vardera håll, ska även fjädra tillbaka lite när du vrider på det
Men om skruvarna till svänghjulet inte syns så är det defekt eftersom anläggningsplattan har vridit sig för långt

De/Dem
Danne_1977
14 mars 2021 · 3 292 Inlägg

xXSammy skrev:

Danne_1977 skrev:

xXSammy skrev:

Om det är en PSA diesel så har den dubbelmassesvänghjul

Det är alltså en 2.0D Fordmotor det sitter i den.. bilen slår strax om till 40000 mil så den har gått en bit, men då kan det alltså troligen hellre vara Svänghjulet som är trasigt och måste bytas ? Knappast urtrampningslagret ?

Om lådan är nere bör koppling samt urtrampningslager bytas ändå - Eftersom framvagnen behöver tas bort.

Svänghjulet får "glappa" 3-4 kugg åt vardera håll, ska även fjädra tillbaka lite när du vrider på det
Men om skruvarna till svänghjulet inte syns så är det defekt eftersom anläggningsplattan har vridit sig för långt

Jag brukar hissa ner subframe på ena sidan så jag kan lirka ut lådan, nu har jag aldrig haft ner lådan på 2008 eller nyare nångång men antar att det sitter subframe även på dessa !?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Danne_1977
31 mars 2021 · 3 292 Inlägg

Jag är ganska säker på att det är dubbelmassesvänghjulet som behöver bytas, jag undrar hur jag med säkerhet kan ta reda på om jag har MMT6 låda eller M66 låda ? Antar eftersom det sitter Ford 2.0D motor att det är en MMT6 låda ? M66 satt kanske bara i dom modeller med Volvos dieselmotor ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 mars 2021 · 13 742 Inlägg

Danne_1977 skrev:

xXSammy skrev:

Danne_1977 skrev:

Ingen aning.. men om det är det så borde det låta även när jag frikopplar tycker jag.. men kanske har jag fel.. har faktiskt inte den blekaste om det är dubbelmassesvänghjul..

Om det är en PSA diesel så har den dubbelmassesvänghjul

Det är alltså en 2.0D Fordmotor det sitter i den.. bilen slår strax om till 40000 mil så den har gått en bit, men då kan det alltså troligen hellre vara Svänghjulet som är trasigt och måste bytas ? Knappast urtrampningslagret ?

nej 2.0 är en Ren psa motor..    1.6an är en ford/psa motor. som ford tagit fram.

2.0an fungerar bra så länge den inte sitter i en volvo märkligt nog.


att testa urtrampningslagret är enkelt..   kör bilen lägg foten lätt på kopplingen blir det tystare så är det urtrampningslagret.. inte ovanligt fel

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Danne_1977
1 april 2021 · 3 292 Inlägg

Det blir tyst när jag frikopplar när jag står still.. men det blir det ju när svänghjulet är trasigt också så det är ju inget man egentligen vet.. När jag kör och frikopplar så slutar det låta också..

Men frågan var ju hur jag säkert kan veta om det är en M66 låda eller MMT6 låda ? kanske sitter det endast MMT6 lådor på just dessa 2.0D motorer när det är manuell det är frågan om ?

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
xXSammy
1 april 2021 · 6 571 Inlägg

Är en MMT6 låda

De/Dem
Danne_1977
1 april 2021 · 3 292 Inlägg

Ja precis.. det jag hört är att det är extremt vanligt att dessa svänghjul behöver bytas ibland.. klart urtrampningslager också behöver bytas ibland men nåt säger mig i alla fall att det troligen är svänghjulet... antar att man måste riva isär först och se vad som verkligen är orsaken till detta oljud..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang