13C, 16T eller 19T? Volvo 945

VolvoWilliam
9 april · 12 Inlägg

Tja, ska byta turbo på min 945 B200FT, ska ja göra de enkelt för mej å bara köpa en 13c, vill ev ha lite mer effekt men funderar på om jag ska köpa en 16T eller 19T å vad jag behöver göra för något så att de ska passa, va ja förstått måste ja ev ändra DP å avgashus osv.

Tar gärna emot svar MVH

Nickeboii
9 april · 702 Inlägg

16T och 19T passar på grenröret då alla har TD04 flänsen. Men du kommer att få "klocka" turbon, dvs vrida den rätt och sedan bygga om wastegate fästet. Samt köpa/bygga ny downpipe.
Storleksmässigt är det nästan ingen skillnad på 16T, 18T och 19T.

Men byter du till en större turbo kommer du också att behöva fixa med bränslet så att den inte går för snålt. Spridare, LMM, chip. etc.

Sen har du även en 15G turbo från 850, den passar rakt på. Flänsen mot downpipe är samma som på 13C. Du måste dock vrida den rätt.

Finns mängder med trådar och info om detta, bara att söka.

MVH

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
JN1975
9 april · 149 Inlägg

Kolla på skroten! Plockade en 16T från en gammal V70R (gamla karossen med 226hk 2.0L italienskimport) och tog även downpipen. En ordentlig låsrings-tång så vrider/klockar man den lätt så att anslutningar och allt passar, köpte ny packningssats på Biltema fört nån hundring. Sen tog jag första biten på V70-downpipen och satte mot turbon och byggde resten av lösa rör.

Bilen gick som ett svin (automatare), sen rök topp-packningen efter ett par månader och den pissade vatten och olja. Ångrade att jag inte behöll den orginal och körde vettigt, nybesiktad 1996 LTT aut. med 20'000mil och helskinn. sad

Subaru Forester 2.0 Turbo S "WRC Grocery Getter" (1999)
Volvo V70 D5 "Geartronic Momentum" (2008)
torpis Forummoderator
9 april · 10 091 Inlägg

19t helt klart. Men en med #7 avgashus. Underförstått att du på ena eller andra sättet även optimerar styrningen av din motor

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Lucif3r
9 april · 894 Inlägg

JN1975 skrev:
Kolla på skroten! Plockade en 16T från en gammal V70R (gamla karossen med 226hk 2.0L italienskimport)

Vill bara påpeka en sak så TS inte tror att 16t är svår att få tag på: Alla S/V/C70 T5 har 16t, oavsett om det är 2.0or eller 2.3or. (italien T5 och R hade f.ö. samma motor, B5204T3)

VolvoWilliam
19 april · 12 Inlägg

Nickeboii skrev:
16T och 19T passar på grenröret då alla har TD04 flänsen. Men du kommer att få "klocka" turbon, dvs vrida den rätt och sedan bygga om wastegate fästet. Samt köpa/bygga ny downpipe.
Storleksmässigt är det nästan ingen skillnad på 16T, 18T och 19T.

Men byter du till en större turbo kommer du också att behöva fixa med bränslet så att den inte går för snålt. Spridare, LMM, chip. etc.

Sen har du även en 15G turbo från 850, den passar rakt på. Flänsen mot downpipe är samma som på 13C. Du måste dock vrida den rätt.

Finns mängder med trådar och info om detta, bara att söka.

MVH

Tack för svar! Uppskattas

VolvoWilliam
19 april · 12 Inlägg

JN1975 skrev:
Kolla på skroten! Plockade en 16T från en gammal V70R (gamla karossen med 226hk 2.0L italienskimport) och tog även downpipen. En ordentlig låsrings-tång så vrider/klockar man den lätt så att anslutningar och allt passar, köpte ny packningssats på Biltema fört nån hundring. Sen tog jag första biten på V70-downpipen och satte mot turbon och byggde resten av lösa rör.

Bilen gick som ett svin (automatare), sen rök topp-packningen efter ett par månader och den pissade vatten och olja. Ångrade att jag inte behöll den orginal och körde vettigt, nybesiktad 1996 LTT aut. med 20'000mil och helskinn. sad

Tack för svar! Uppskattas

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang