Jobba som bilmekaniker?

Ringnyckel
2 maj 2021 · 2 Inlägg

Tjena! Kanske helt fel kategori?


Till ni som jobbar som bilmekar så har jag lite funderingar. Hur är "eran" verkstad uppstyrd? Gör ni alla jobb?
Hur är det uppdelat mellan olika mekaniker osv?

Har man chans som yngre med mindre erfarenhet att ta sig in i branschen mot de äldre mekanikerna?
Räknas man kunna allt och ha allt i bagaget?

SportPilot Ubåtsingenjör
2 maj 2021 · 7 229 Inlägg

Ringnyckel skrev:
Tjena! Kanske helt fel kategori?


Till ni som jobbar som bilmekar så har jag lite funderingar. Hur är "eran" verkstad uppstyrd? Gör ni alla jobb?
Hur är det uppdelat mellan olika mekaniker osv?

Har man chans som yngre med mindre erfarenhet att ta sig in i branschen mot de äldre mekanikerna?
Räknas man kunna allt och ha allt i bagaget?

Jobbar inte som mekaniker längre, men hos oss så märkte man rätt snabbt hur stor kompetens en ny anställde hade. Litade vi på han/hon så fick han/hon också större ansvar rätt snabbt smile

Är dock svårt att hitta mekaniker som är något att ha numera

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
simlar
2 maj 2021 · 5 525 Inlägg

Jobbar på större märkesverkstad (30st mek uppdelat på 4st avdelningar)
Vi har 3 olika avdelningar för dom olika märkena inom koncernen och 4e avdelningen är utrustningsverkstaden som endast förbereder nybilar inför leverans.

Kundmottagarna bokar in bilarna.
"Teamleader" planerar dagarna så gott det går.
Vi mekaniker gör dom jobb vi får.

Oftast får den som är duktigast på vissa jobb ta främst dom jobben.
Jag själv gör främst felsökning, dvs jag tolkar kundanmärkningen, felsöker bilen och konstaterar vad som behöver åtgärdas.
Är felet något som kan lösas direkt gör jag även reparationen, måste bilen bokas om så får oftast någon annan göra reparationen.
(Sticker i ögonen på vissa kollegor när jag främst gör "finjobben")

Jag gör dock alla jobb, både från service till motorbyten, men främst felsökning.


Stor brist på mekaniker i landet så är man beredd att flytta till annan ort är det inga problem att få jobb.

Företagen får ta dom personer som finns, dom väljer hellre en med fordonsutbildning än en utan.
Däremot väljer dom hellre nån som jobbat i om yrket sen tidigare, men om ingen sådan söker tjänsten får dom ju nöja sig med en färsking smile

Lönerna är relativt låga jämfört med yrken som kräver mindre kunskaper då bilarna snabbt blivit väldigt avancerade men lönerna har inte hängt med.
Ingångslön som bilmek är runt 20k före skatt.
Räkna med 5-10år innan du har över 30k före skatt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
xXSammy
2 maj 2021 · 6 569 Inlägg

Kan göra "alla" jobb men gör 95% endast felsökningar och reparationer då ingen annan har samma erfarenhet som mig

Generellt sett brukar nyutbildade göra mest service och bromsbyten tills de bli fått in lite mekvana och sedan få lite större jobb, typ hjullager, fjädrar etc. - Förutsatt att personen visar att de är villiga och lämpliga

Tips är att skaffa utbildning inom elektrifiering, AC och/eller glas.

De/Dem
granadadr
2 maj 2021 · 7 288 Inlägg

Endå  är det bättre än vården wink

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
torsen
3 maj 2021 · 7 235 Inlägg

Ett bristyrke med framtiden för sig.
Bristen kommer nog att höja lönerna.

SportPilot Ubåtsingenjör
3 maj 2021 · 7 229 Inlägg

granadadr skrev:
Endå  är det bättre än vården wink

De jag känner inom vården har fullt rimliga löner. En undersköterska med gymnasieutbildning ligger på 25, ibland mer beroende på ob osv. En sjuksköterska några tusenlappar över det.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hickan
3 maj 2021 · 374 Inlägg

SportPilot skrev:

granadadr skrev:
Endå  är det bättre än vården wink

De jag känner inom vården har fullt rimliga löner. En undersköterska med gymnasieutbildning ligger på 25, ibland mer beroende på ob osv. En sjuksköterska några tusenlappar över det.

tycker 25 +ob innan skatt ändå är rätt lågt, med några års erfarenhet. vet inte om det är jag som lever i en bubbla nu, men tog studenten förra våren och jobbat sedan dess, 27 innan skatt ingångslön, rpa utvecklare

jag hatar bilar
SportPilot Ubåtsingenjör
3 maj 2021 · 7 229 Inlägg

Hickan skrev:

SportPilot skrev:

granadadr skrev:
Endå  är det bättre än vården wink

De jag känner inom vården har fullt rimliga löner. En undersköterska med gymnasieutbildning ligger på 25, ibland mer beroende på ob osv. En sjuksköterska några tusenlappar över det.

tycker 25 +ob innan skatt ändå är rätt lågt, med några års erfarenhet. vet inte om det är jag som lever i en bubbla nu, men tog studenten förra våren och jobbat sedan dess, 27 innan skatt ingångslön, rpa utvecklare

tycker snarare att 27 är högt för någon som knappt har någon utbildning... men det är tillgång och efterfrågan som styr smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 maj 2021 · 17 473 Inlägg

xXSammy skrev:
Kan göra "alla" jobb men gör 95% endast felsökningar och reparationer då ingen annan har samma erfarenhet som mig

Generellt sett brukar nyutbildade göra mest service och bromsbyten tills de bli fått in lite mekvana och sedan få lite större jobb, typ hjullager, fjädrar etc. - Förutsatt att personen visar att de är villiga och lämpliga

Tips är att skaffa utbildning inom elektrifiering, AC och/eller glas.

Ja, det rekommenderas varmt. Sen ska man ju ha en fallenhet för att "skruva" med el. Elen är logisk så ett logiskt tänkande är ett måste.
Som medlemmarna skriver ovan så är mekvana ett måste innan man blir bra. Riva ner en  instrumentpanel i en bil gör sig inte själv som exempel. Man måste få en känsla för vilken del som ska lossas först, sen brukar det ge sig. Ska även få ett öga för hur kabeldragningar ska se ut och så de inte skaver mot något. Och när det behövs skyddas med slangar och skyddsfolie.

Lön? Ja nu är jag förvisso äldre och har en elektrikerutbildning i botten men 40K/månad är inget konstigt alls.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang