Jobbar på större märkesverkstad (30st mek uppdelat på 4st avdelningar)
Vi har 3 olika avdelningar för dom olika märkena inom koncernen och 4e avdelningen är utrustningsverkstaden som endast förbereder nybilar inför leverans.
Kundmottagarna bokar in bilarna.
"Teamleader" planerar dagarna så gott det går.
Vi mekaniker gör dom jobb vi får.
Oftast får den som är duktigast på vissa jobb ta främst dom jobben.
Jag själv gör främst felsökning, dvs jag tolkar kundanmärkningen, felsöker bilen och konstaterar vad som behöver åtgärdas.
Är felet något som kan lösas direkt gör jag även reparationen, måste bilen bokas om så får oftast någon annan göra reparationen.
(Sticker i ögonen på vissa kollegor när jag främst gör "finjobben")
Jag gör dock alla jobb, både från service till motorbyten, men främst felsökning.
Stor brist på mekaniker i landet så är man beredd att flytta till annan ort är det inga problem att få jobb.
Företagen får ta dom personer som finns, dom väljer hellre en med fordonsutbildning än en utan.
Däremot väljer dom hellre nån som jobbat i om yrket sen tidigare, men om ingen sådan söker tjänsten får dom ju nöja sig med en färsking

Lönerna är relativt låga jämfört med yrken som kräver mindre kunskaper då bilarna snabbt blivit väldigt avancerade men lönerna har inte hängt med.
Ingångslön som bilmek är runt 20k före skatt.
Räkna med 5-10år innan du har över 30k före skatt.