Dra ny kabelhärva i bilen inför motorbyte, ALL HJÄLP UPPSKATTAS :)

Karl97
4 maj · 5 Inlägg

Hej!

Jag gick precis med här så tycker admin att jag postat i fel kategori så är det bara att ta bort det här... smile

Har en helt vanlig Golf mk2 1.8l -89 med RP motor som jag tänkte byta till en mk3 GTI motor för att skoja till det lite.
Jag vill byta till bränsleinsprutning på bilen och frågan är hur man går tillväga på bästa sätt för att all elektronik till motorn och styrsystemet ska funka lika bra i mk2:an när man är klar med projektet.
Ni som dragit härvor tidigare eller har som har lite bättre koll på ämnet får gärna hjälpa mig då jag tyvärr aldrig bytt motorel förut och har allmänt dålig koll för tillfället, men vill gärna lära mig.

Då det uppenbarligen kommer skilja en hel del mellan dem 2 olika styrsystemen, hur gör jag det lättast för mig själv? Ska jag bara rensa ur mk3:an på all kabelstam och försöka koppla in den lite efterhand då jag flyttat över motorn eller hur hade ni gjort??

Båda bilarna är hela och kompletta så allt ska finnas!

Är som sagt mer eller mindre född igår när det gäller bilel och liknande så all hjälp som går att få uppskattas av en nybörjare...
/Mvh Karl

Senast redigerat av Karl97 (4 maj )

Utmarks-Loke
4 maj · 4 092 Inlägg

När du tar ur mk3:an är det viktigt att du kollar vad varenda kabel går till. Det kommer vara en del lösa grejer som tändspole, styrbox och sånt som bara är att skruva lös och ta ut tillsammans med motorn, men det kommer även vara några kontakter mot karossen. Där kommer du bli tvungen att redan ut vilken ledning som är till tex. startmotor, laddningslampa, motortemp osv. Sedan samma sak på M2 karossen så du vet vad du kan koppla in direkt. Men en del kommer inte vara kompatibelt och då kommer du bli tvungen att modda det.

Karl97
4 maj · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
När du tar ur mk3:an är det viktigt att du kollar vad varenda kabel går till. Det kommer vara en del lösa grejer som tändspole, styrbox och sånt som bara är att skruva lös och ta ut tillsammans med motorn, men det kommer även vara några kontakter mot karossen. Där kommer du bli tvungen att redan ut vilken ledning som är till tex. startmotor, laddningslampa, motortemp osv. Sedan samma sak på M2 karossen så du vet vad du kan koppla in direkt. Men en del kommer inte vara kompatibelt och då kommer du bli tvungen att modda det.

Först och främst så tackar och bockar för svar big_smile
Sen undrar jag hur det kommer gå med säkringscentral och styrbox.. blir inte det ett himla skarvande och donande? smile Eller brukar man byta ut dom helt? Nu är det bara 4 års skillnad mellan golfarna, men vad vet jag???

Senast redigerat av Karl97 (4 maj )

Utmarks-Loke
onsdag 06:43 · 4 092 Inlägg

Det kanske bara är fyra år mellan dom, men det är två olika generationer så de är helt olika. Men styrboxen hänger nog med den nya motorn helt enkelt, de är de andra anslutningarna du kommer få skarva

Karl97
för 11 timmar sedan · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det kanske bara är fyra år mellan dom, men det är två olika generationer så de är helt olika. Men styrboxen hänger nog med den nya motorn helt enkelt, de är de andra anslutningarna du kommer få skarva

Har du ett kopplingsschema till båda motorerna som jag kan få titta på?

Utmarks-Loke
för 11 timmar sedan · 4 092 Inlägg

Karl97 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det kanske bara är fyra år mellan dom, men det är två olika generationer så de är helt olika. Men styrboxen hänger nog med den nya motorn helt enkelt, de är de andra anslutningarna du kommer få skarva

Har du ett kopplingsschema till båda motorerna som jag kan få titta på?

Nej, har inget sånt. Men det brukar gå att googla fram.

Karl97
för 10 timmar sedan · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Karl97 skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Det kanske bara är fyra år mellan dom, men det är två olika generationer så de är helt olika. Men styrboxen hänger nog med den nya motorn helt enkelt, de är de andra anslutningarna du kommer få skarva

Har du ett kopplingsschema till båda motorerna som jag kan få titta på?

Nej, har inget sånt. Men det brukar gå att googla fram.

Okej. Har du någon aning om man kan återanvända mk2-lådan igen när jag ändå ska byta koppling?

Utmarks-Loke
för 6 timmar sedan · 4 092 Inlägg

Karl97 skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Karl97 skrev:

Har du ett kopplingsschema till båda motorerna som jag kan få titta på?

Nej, har inget sånt. Men det brukar gå att googla fram.

Okej. Har du någon aning om man kan återanvända mk2-lådan igen när jag ändå ska byta koppling?

Vet ej.

patrik79
för 18 minuter sedan · 702 Inlägg

Karl97 skrev:
Okej. Har du någon aning om man kan återanvända mk2-lådan igen när jag ändå ska byta koppling?

Jag håller på att skruva lite golf 1 och golf 3 gti motor just nu. Är det 8v eller 16v du ska ha i?
På 8v så ska växellådan passa från golf 2 till golf 3s motor. Jag tror dock inte kopplingen som sitter på golf 3ans motor passar på 2ans växellåda, min gjorde inte det... De sista 8v mk3orna hade grövre ingående axel.

Nu bygger jag med mc-förgasare istället för insprutet men jag tyckte inte elen verkar speciellt krånglig på mk3ans motor... Med två kopplingsschema, lite bilder och en del tänk så fixar man att koppla ihop det där även utan erfarenhet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang