Senast jag kollade min Garaget-sida hade jag fått ett meddelande – en skänk från ovan! Kim (uazbuhanka), en hjälpande hand norrifrån, hade hört av sig och undrade om han kunde hjälpa till med förgasarna. Jajemän, gärna!
Jag ringde upp och förklarade kortfattat bakgrunden och sen diskuterade vi fram och tillbaka. Kim bad mig kolla på diverse siffror som fanns präglade på de olika prylarna.
Förgasarmodell: Mikuni G412 A T920
Lågfartsmunstycke #12,5
Huvudmunstycke 160
Följande tips och råd:
1) Luftningsskruven ska skruvas i botten och lossas -1,5 varv (+/- 0,5 varv). Redan där konstaterade jag att jag hade skruvat -2,5 varv som "grundinställning" vid tidigare uppstartsförsök och i veckan ytterligare -3 varv då jag trodde skruven satt för hårt och ströp tillförseln.
2) Lågfartsmunstycket hade storleken #12,5 vilket Kim ansåg vara alldeles för litet, dvs felbestyckad. Risk för att motorn inte orkade suga bensin genom dessa små hål. Testade att stoppa i en knappnål i hålet men det gick förstås inte då den är 0,6 mm. Skalade en plastad ståltråd som var 0,35 mm men inte heller den gick i. Beställer därför större varianter av lågfartsmunstyckena i storleken #37,5-40 enligt rekommendation av Kim.
3) ”–Hur ser bränslenivån ut i flottörerna?”, vilket var en bra fråga. Svårt att ta reda på. Jag vet att jag tappade ut 2 msk bensin per förgasare. Kim undrade ifall förgasarkitet satt i rätt vinkel jämfört hur de sitter på en hoj och att eventuellt vinkeln tillsammans med bränslenivån i flottörerna gjorde att lågfartsmunstyckena inte ”ligger” i blöt och inte kunde suga till sig bränsle.
4) ”–Hur är slaglängden på Swift-motorn jämfört med Kawasaki-motorn?”. Många bra frågor. Om Swift-motorn har kortare slaglängd jämfört med mc-motorns längre slaglängd, så hinner den kanske inte suga åt sig bensinen.
5) Hur är testkörningen i rigg utförd av danST i UK? Avgassystem, kamaxel och luftfilter påverkar hur allt lirar ihop. Även det faktum att mc-fögasarna suttit på en 600 cc medan Swift-motorn är på 1300 cc.
6) Vid nästa uppstartsförsök ska vi också testa att hålla för förgasarna/tratthålen för att skapa sug som därmed drar till sig bränslet.
Nog finns det allt detaljer som måste lira ihop för att det ska funka. Jösses, galet mycket att tänka på. Tur att det finns proffs som Kim där ute i vårt avlånga land!
Och farsan av alla personer har googlat och hittat likadana förgasarkit på nätet! Han är lite av en datormotståndare, haha. Men ett sådant kit ligger i kundvagnen i alla fall. Blir nog bra att ha ett sådant extra kit att plocka reservdelar ifrån och jämföra med tänker jag. Eller att jag testar att montera detta direkt på bilen då det troligtvis har alla standardinställningar gjorda, även ifall lågfartsmunstyckena troligtvis är fel (#12,5) även på detta kit.
• • • TRANSLATION • • •On carburetors, there is always a basic setting which is 1.5 turns. I think you have too small a slow-speed jet, what size do you have? And which motorcycle do they come from? You have probably mentioned it, but where?
The last time I checked my Garage page, I had received a message – a gift from above! Kim (uazbuhanka), a helping hand from the north, had contacted me and asked if he could help with the carburetors. Absolutely!
I called him and explained the background briefly, and then we discussed back and forth. Kim asked me to check various numbers stamped on the different parts.
Carburetor model: Mikuni G412 A T920 Low-speed jet #12.5 Main jet 160
Following tips and advice: 1) The air screw should be screwed to the bottom and then loosened by -1.5 turns (+/- 0.5 turns). Right there, I realized that I had screwed -2.5 turns as a "basic setting" in previous startup attempts and another -3 turns this week because I thought the screw was too tight and restricted the supply.
1) The slow-speed jet had the size #12.5, which Kim considered to be far too small, i.e., incorrectly sized. Risk that the engine couldn't pull gasoline through these small holes. Tried to insert a pin into the hole but, of course, it didn't go in as it is 0.6 mm. Peeled a plastic-coated steel wire that was 0.35 mm, but it didn't go in either. Therefore, ordering larger variants of the slow-speed jets in sizes #37.5-40 as recommended by Kim.
2) "How is the fuel level in the float bowls?" - a good question. Difficult to find out. I know I drained 2 tablespoons of gasoline per carburetor. Kim wondered if the carburetor kit was at the right angle compared to how they are mounted on a bike and that possibly the angle, together with the fuel level in the float bowls, made the slow-speed jets not "lie" wet and couldn't absorb fuel.
3) "How is the stroke length of the Swift engine compared to the Kawasaki engine?" Many good questions. If the Swift engine has a shorter stroke length compared to the longer stroke length of the motorcycle engine, maybe it doesn't have time to pull in gasoline.
4) How is the test run in the setup performed by danST in the UK? Exhaust system, camshaft, and air filter affect how everything fits together. Also, the fact that motorcycle carburetors have been on a 600 cc while the Swift engine is 1300 cc.
5) In the next startup attempt, we will also test by blocking the carburetors/trumpet holes to create suction, thereby pulling in the fuel.
There are indeed many details that must work together for it to function. Goodness, so much to think about. Luckily, there are professionals like Kim out there in our elongated country!
And my dad, of all people, has googled and found the same carburetor kit online! He is a bit of a computer opponent, haha. But such a kit is in the shopping cart anyway. Probably good to have such an extra kit to pick spare parts from and compare, I think. Or I might try to mount this directly on the car since it probably has all standard settings done, even if the slow-speed jets are probably wrong (#12.5) even on this kit.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-207533deb6415717852c651628cf0430.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-3ee5dd6e0c3db8a98bf4d4eccb870a1c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-317d74859d4d8e7a932262ffe9b7bcd4.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-d855eee64e7a2f076ae17dd88faca276.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-747f8babca316d077104fa9f161b0238.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218366/218366-7f7e897d099e2a542c0149baf5b32b69.jpg]()