Volvo 940 - Glassätarbilen

Vad som händer i garaget med 940in
  • 43 Följare
  • 21 193 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 21:34
nilleboy91
7 maj · 23 Inlägg

Jeebz skrev:

nilleboy91 skrev:
Snygg installation av ljudet i skuffen smile
Med den nya turbon när du nog få lite mer fart i kärran än med 13c turbon lol

Fick du ordning på hastighetsmätare signalen till sprutet via pin 34? Kör själv link g4+ och har provat koppla in pin 34 till ecun men får ingen signal hmm

Jajemen hastighetssignalen funkar utmärkt. Kopplad på en digital input ingång.

https://www.jebz.se/jens/bilder/blandat/link.jpg

Som du ser i surfplattan här så funkar det

https://www.jebz.se/jens/bilder/940/117 … 5652_o.jpg

Okej kanon att det funkar smile Då får jag ut dona lite med datorn i bilen lol

Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
Jeebz
7 maj · 400 Inlägg

nilleboy91 skrev:

Jeebz skrev:

nilleboy91 skrev:
Snygg installation av ljudet i skuffen smile
Med den nya turbon när du nog få lite mer fart i kärran än med 13c turbon lol

Fick du ordning på hastighetsmätare signalen till sprutet via pin 34? Kör själv link g4+ och har provat koppla in pin 34 till ecun men får ingen signal hmm

Jajemen hastighetssignalen funkar utmärkt. Kopplad på en digital input ingång.

https://www.jebz.se/jens/bilder/blandat/link.jpg

Som du ser i surfplattan här så funkar det

https://www.jebz.se/jens/bilder/940/117 … 5652_o.jpg

Okej kanon att det funkar smile Då får jag ut dona lite med datorn i bilen lol

Har du fungerande original hastighetsmätare?. För kan vara så att hastighetsmätaren gör om signalen som skickas till boxen.

nilleboy91
11 maj · 23 Inlägg

Jeebz skrev:

nilleboy91 skrev:

Jeebz skrev:
Jajemen hastighetssignalen funkar utmärkt. Kopplad på en digital input ingång.

https://www.jebz.se/jens/bilder/blandat/link.jpg

Som du ser i surfplattan här så funkar det

https://www.jebz.se/jens/bilder/940/117 … 5652_o.jpg

Okej kanon att det funkar smile Då får jag ut dona lite med datorn i bilen lol

Har du fungerande original hastighetsmätare?. För kan vara så att hastighetsmätaren gör om signalen som skickas till boxen.

Japp den fungerar för det mesta händer att den slocknar någon enstaka gång. Har provat lite i helgen och kört med den till jobb här i veckan men får inte den till att fungera. Får forska lite mer i helgen. Kan kanske vara att det skiljer mellan dom olika årsmodellerna med kanske yikes

Volvo 940 GL "Gult e Fult" (1993)
Volvo 940 "Turbo Gl" (1991)
Jeebz
22 maj · 400 Inlägg

Länge sen jag orka uppdatera här men har varit i garaget och donat iaf. Rev ur motorn för några veckor sen så efter det har jag skruvat isär allt samt lämnat iväg blocket på planing samt honing. Har även köpt mig en sodabläster så har blästrat rent oljepump och massa saker.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-df575d34d1f8346ee23179063c611cb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-8a72a5a565a7114a667cf827f8199ca2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-4d0fea4932c7e5b830072bda78633d6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-be5246cf1e23d00ea177555a772349a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-b6aec55b41f7465686b281f5c06eced0.jpg

Har även penslat på ett lager färg idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-707308443d088d824db60b1f362da441.jpg

jompazx
22 maj · 291 Inlägg

blir det några andra vevstakar å så när motorn ändå är isär?

Jeebz
22 maj · 400 Inlägg

jompazx skrev:
blir det några andra vevstakar å så när motorn ändå är isär?

Jajemen, blir nya original f-kolvar då garagekompisen hade såna låg samt h-profilstakar.

Senast redigerat av Jeebz (22 maj )

jompazx
22 maj · 291 Inlägg

Jeebz skrev:

jompazx skrev:
blir det några andra vevstakar å så när motorn ändå är isär?

Jajemen, blir nya original f-kolvar då garagekompisen hade såna låg samt h-profilstakar.

Nu är inte jag expert men är det verkligen det bästa att åka F-kolvar och dendär jätte urgröpta toppen? om du är ute efter bra lågvarv/dellast/inte super hög bränsleförbrukning/snabb spool så är det nog bättre med en klämspaltsyta och för under 400hk räcker en orörd 531 utan problem. en i ok skick får du ju för 1500spänn.

Jeebz
22 maj · 400 Inlägg

jompazx skrev:

Jeebz skrev:

jompazx skrev:
blir det några andra vevstakar å så när motorn ändå är isär?

Jajemen, blir nya original f-kolvar då garagekompisen hade såna låg samt h-profilstakar.

Nu är inte jag expert men är det verkligen det bästa att åka F-kolvar och dendär jätte urgröpta toppen? om du är ute efter bra lågvarv/dellast/inte super hög bränsleförbrukning/snabb spool så är det nog bättre med en klämspaltsyta och för under 400hk räcker en orörd 531 utan problem. en i ok skick får du ju för 1500spänn.

Med f-kolvar och toppen så hamnar jag på runt 9:1 i komp och då borde det bli kul med E85. Detta är ju grejer jag redan har. Onödigt att köpa en 531 när jag redan har detta. 531 är helt klart en bättre topp. Men portad 530 är trevligare på gatan. Urgröpningar i toppen hade dock tidigare ägare gjort och ja det är väl inte det bästa men vi har försökt rädda toppen så mkt det går. Då det ändå är i princip en ny 530-topp.

Trial and error annars lol

Senast redigerat av Jeebz (22 maj )

jompazx
23 maj · 291 Inlägg

Jeebz skrev:

jompazx skrev:

Jeebz skrev:

Jajemen, blir nya original f-kolvar då garagekompisen hade såna låg samt h-profilstakar.

Nu är inte jag expert men är det verkligen det bästa att åka F-kolvar och dendär jätte urgröpta toppen? om du är ute efter bra lågvarv/dellast/inte super hög bränsleförbrukning/snabb spool så är det nog bättre med en klämspaltsyta och för under 400hk räcker en orörd 531 utan problem. en i ok skick får du ju för 1500spänn.

Med f-kolvar och toppen så hamnar jag på runt 9:1 i komp och då borde det bli kul med E85. Detta är ju grejer jag redan har. Onödigt att köpa en 531 när jag redan har detta. 531 är helt klart en bättre topp. Men portad 530 är trevligare på gatan. Urgröpningar i toppen hade dock tidigare ägare gjort och ja det är väl inte det bästa men vi har försökt rädda toppen så mkt det går. Då det ändå är i princip en ny 530-topp.

Trial and error annars lol

låter bra!

Jeebz
6 juni · 400 Inlägg

Rivit ner framvagnen också så jag kan blästra och pulverlacka framvagnsbalken. Synd att jag inte har vatten i garaget för man skulle behövt göra rent motorrummet nu när allt är borta.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-1cce16333497619613b86a4f56309189.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-b04f280a8bf2aabf5edb373c9d0ccc7e.jpg

Har även börjat montera ihop motorn igen. Så kollat lagerspel med plastigage på nya lagerna. Toleransen enligt gröna boken är 0.024-0.072 och jag har ca 0.050 på alla. Smort in nya lagerna med Redline assembly lube och monterat vevaxeln igen. Även monterat tillbaka oljepump och mellanaxel.

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-f259bc3a4976cf3e656788e77dbee56e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/5/4636/4636-d19b654d8284b458b3371f9239039657.jpg

Börjat med ett kolla ringgapet men måste köpa ett exaktare bladmått med tätare steg.

Senast redigerat av Jeebz (6 juni )

Jeebz
7 juni · 400 Inlägg

Är det någon i mellansverige som har ett sprickfritt 940 turbo grenrör som är planat så man kan montera t3-fläns turbo på det så är jag intresserad av att köpa. Kan även tänka mig köpa ett vanligt 940 turbo grenrör så länge det är sprickfritt så får jag försöka lösa planingen själv.

birka76 BASS GLAD
8 juni · 1 375 Inlägg

Jeebz skrev:
Är det någon i mellansverige som har ett sprickfritt 940 turbo grenrör som är planat så man kan montera t3-fläns turbo på det så är jag intresserad av att köpa. Kan även tänka mig köpa ett vanligt 940 turbo grenrör så länge det är sprickfritt så får jag försöka lösa planingen själv.

jag har ett helt nytt CM-Racing.se

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Jeebz
8 juni · 400 Inlägg

birka76 skrev:

Jeebz skrev:
Är det någon i mellansverige som har ett sprickfritt 940 turbo grenrör som är planat så man kan montera t3-fläns turbo på det så är jag intresserad av att köpa. Kan även tänka mig köpa ett vanligt 940 turbo grenrör så länge det är sprickfritt så får jag försöka lösa planingen själv.

jag har ett helt nytt CM-Racing.se

Vill ju helst åka original grenrör så det inte ser så trimmat ut under huven. Även om det är mkt annat som förmodligen kommer avslöja om man vet hur det ska se ut under huven på en 940. Men ska ha det i åtanke.

birka76 BASS GLAD
11 juni · 1 375 Inlägg

Jeebz skrev:

birka76 skrev:

Jeebz skrev:
Är det någon i mellansverige som har ett sprickfritt 940 turbo grenrör som är planat så man kan montera t3-fläns turbo på det så är jag intresserad av att köpa. Kan även tänka mig köpa ett vanligt 940 turbo grenrör så länge det är sprickfritt så får jag försöka lösa planingen själv.

jag har ett helt nytt CM-Racing.se

Vill ju helst åka original grenrör så det inte ser så trimmat ut under huven. Även om det är mkt annat som förmodligen kommer avslöja om man vet hur det ska se ut under huven på en 940. Men ska ha det i åtanke.

Ok...
Är de för bes du vill ha de se orginal ute ???

Jag bes min med hx40 smile he he


de går ju smaka på hx40 på orginalgrenrör smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Jeebz
11 juni · 400 Inlägg

birka76 skrev:

Jeebz skrev:

birka76 skrev:

jag har ett helt nytt CM-Racing.se

Vill ju helst åka original grenrör så det inte ser så trimmat ut under huven. Även om det är mkt annat som förmodligen kommer avslöja om man vet hur det ska se ut under huven på en 940. Men ska ha det i åtanke.

Ok...
Är de för bes du vill ha de se orginal ute ???

Jag bes min med hx40 smile he he


de går ju smaka på hx40 på orginalgrenrör smile

Mest utifall man stöter på Bosse batong och hans buss. Dom är så tråkiga med sånt här. Därför vill jag ha original insug och grenrör

birka76 BASS GLAD
11 juni · 1 375 Inlägg

Jeebz skrev:

birka76 skrev:

Jeebz skrev:

Vill ju helst åka original grenrör så det inte ser så trimmat ut under huven. Även om det är mkt annat som förmodligen kommer avslöja om man vet hur det ska se ut under huven på en 940. Men ska ha det i åtanke.

Ok...
Är de för bes du vill ha de se orginal ute ???

Jag bes min med hx40 smile he he


de går ju smaka på hx40 på orginalgrenrör smile

Mest utifall man stöter på Bosse batong och hans buss. Dom är så tråkiga med sånt här. Därför vill jag ha original insug och grenrör

Enda jag har som inte är orginal de är grenröret  turbo smile ja en större ic då men den syns ju knappt smile
Samt vem säjer att min jätte turbo ger mer effekt smile hahahah smile

Samtmin är ju 91a med smile

https://www.garaget.org/?car=23063&image=3958445

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Jeebz
11 juni · 400 Inlägg

Jag är lite kluven över mina kolvringar. Ring 1 och Ring 2 ligger på 0.55 enligt bladmått direkt ur förpackningen och oljeringen ligger på 0.5.
Men googlar man ska ju helst Ring 2 ha större gap än Ring 1. Men enligt gröna B230 boken från Volvo ska ring 1 och 2 ha max 0.55. Bara pajsa ihop skiten och hoppas det blir bra eller ska man lägga sig på 0.60 på Ring 2?

Jeebz
11 juni · 400 Inlägg

birka76 skrev:

Jeebz skrev:

birka76 skrev:

Ok...
Är de för bes du vill ha de se orginal ute ???

Jag bes min med hx40 smile he he


de går ju smaka på hx40 på orginalgrenrör smile

Mest utifall man stöter på Bosse batong och hans buss. Dom är så tråkiga med sånt här. Därför vill jag ha original insug och grenrör

Enda jag har som inte är orginal de är grenröret  turbo smile ja en större ic då men den syns ju knappt smile
Samt vem säjer att min jätte turbo ger mer effekt smile hahahah smile

Samtmin är ju 91a med smile

https://www.garaget.org/?car=23063&image=3958445

Ja då lär du komma undan med att din bil inte är helbilsgodkänd

birka76 BASS GLAD
12 juni · 1 375 Inlägg

Jeebz skrev:

birka76 skrev:

Jeebz skrev:

Mest utifall man stöter på Bosse batong och hans buss. Dom är så tråkiga med sånt här. Därför vill jag ha original insug och grenrör

Enda jag har som inte är orginal de är grenröret  turbo smile ja en större ic då men den syns ju knappt smile
Samt vem säjer att min jätte turbo ger mer effekt smile hahahah smile

Samtmin är ju 91a med smile

https://www.garaget.org/?car=23063&image=3958445

Ja då lär du komma undan med att din bil inte är helbilsgodkänd

Men de är väll inte din häller  då 940 blev väll de 1998 sisst modellen.

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom
Jeebz
12 juni · 400 Inlägg

birka76 skrev:

Jeebz skrev:

birka76 skrev:

Enda jag har som inte är orginal de är grenröret  turbo smile ja en större ic då men den syns ju knappt smile
Samt vem säjer att min jätte turbo ger mer effekt smile hahahah smile

Samtmin är ju 91a med smile

https://www.garaget.org/?car=23063&image=3958445

Ja då lär du komma undan med att din bil inte är helbilsgodkänd

Men de är väll inte din häller  då 940 blev väll de 1998 sisst modellen.

Har typgodkännande och datum i mina regpapper så den verkar vara helbilsgodkänd

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang