Kupefläkt clio 2007

urbenruben
12 december 2017 · 48 Inlägg

jag har ett fel på min kupefläkt på en clio 07! fläkten är ca 4 månader gammal och fyran på hastigheten funkar inte men 1, 2 och 3 funkar! nån som vet vad det kan vara för fel? om det är ett fläktmotstånd som har pajat så borde det väl vara tvärtom eller har jag fel?

zzr94092
13 december 2017 · 4 378 Inlägg

Fläktmotståndet ..när det pajar så funkar fläkten bara på högsta farten....

granadadr
13 december 2017 · 7 268 Inlägg

zzr94092 skrev:
Fläktmotståndet ..när det pajar så funkar fläkten bara på högsta farten....

detta är ju tvärtom wink KAN vara motståndet endå,, ,,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
urbenruben
13 december 2017 · 48 Inlägg

granadadr skrev:

zzr94092 skrev:
Fläktmotståndet ..när det pajar så funkar fläkten bara på högsta farten....

detta är ju tvärtom wink KAN vara motståndet endå,, ,,

det är väl bara på högsta hastigheten det inte finns något motstånd för där är det väl full fart? och på 1.2 och 3an behövs motstånden för att sänka hastigheten eller?

Meaganeowner
13 december 2017 · 2 250 Inlägg

Visst kan det vara fel på det man benämner fläktmotståndet. Alltså en en enhet eller bricka med tre motstånd. Ett för varje lägre hastighet än just högsta hastigheten. Och en direktkoppling för högsta fart.
Det kan vara avbrott i nåt med "direktkopplingen". Jag skulle tippa på själva omkopplaren, för val av fläkthastighet. Att kontakten inuti själva omkopplaren, för just högsta fart, brunnit sönder.
Vid högsta fart, förbrukar nämligen fläktmotorn en inte görsummbar ström.
I alla andra fartlägen, är strömmen lägre.

Det kan även vara en elektrisk mojäng som ersätter själva motstånden

Så undersök i första hand inkopplare.

Senast redigerat av Meaganeowner (13 december 2017)

urbenruben
13 december 2017 · 48 Inlägg

ok! jag har plockat upp och kollat både knapp och kretskort men hittar inget fel men jag ska koppla ström direkt på får jag se om det funkar! tack för tipset

Evildan
13 december 2017 ·

Prova att mät vid fläktmotorn.
Om det är en Clio II sitter den i torkardiket.
Clio III har motorn bakom handskfacket.
På en Mitsubishi Lancer jag ägde för 15år sedan eller så fanns det flera olika kablar till fläktmotorn.

urbenruben
13 december 2017 · 48 Inlägg

jag ska prova det när jag får lite mer tid! tackar

Jackcosta
10 maj 2021 · 1 Inlägg

Hej, lite sen på bollen, men fick du löst detta? Jag har samma problem med min clio. Vad är felet?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang