Men om verkstaden för att kunna göra ett fullgott arbete tvingas att demontera en annan komponent, som då deformeras/går sönder p g a a ingen annan utväg finns, då måste väl bilägaren få betala även för de delarna.
Annars skulle väl ingen bilverkstad ta sig an arbeten där det finns misstanke om att man måste bruka visst övervåld som vissa delar kanske inte klarar.
Att mitt i ett arbete, med bilen på lyften och vissa komponenter avlägsnade, ringa kunden och fråga om man ska fortsätta eller ej är ju orimligt.
Om kunden då tackar nej till fortsatt arbete måste ju kunden få betala full verkstadstid, även om felet inte avhjälpts.
Verkstadens alternativ är att generellt inte ta sig an äldre bilar som man erfarenhetsmässigt kan dra med sig följdarbeten = extra kostnader.
Sedan hade det väl varit snyggt om verkstaden, vid utlämnandet av bilen, hade berättat för kunden att varit tvungen att förfara på ett vist sätt som skadat/deformerat annan komponent.
Tycker jag.