Bilverkstad är detta okej?

Hejhopp1
20 maj 2021 · 3 Inlägg

Halloj! En liten fundering här..

Om man har lämnat in sin bil på verkstad? Och under arbetes gång går något vid demonteringen sönder, och sedan lagats på ett mindre bra sett? Bör man som kund fått reda på att saken har blivit lagad eller få någon information av verkstaden ang detta?

Någon som har erfarenhet av att fått något sabbat vid verkstadsbesök Eller att verkstaden helt enkelt gjort fel?

Utmarks-Loke
20 maj 2021 · 5 843 Inlägg

Svårt att svara på i så generella termer.

Hejhopp1
20 maj 2021 · 3 Inlägg

Sorry för luddig beskrivning kan förtydliga att det va en infästning till stötfångare och diverse plastprylar som gick sönder. Jag tänkte mer generellt saker överlag klart att grejer går sönder men bör man inte informera sina kunder om detta? Alternativt läsa på hur saker sitter monterad innan man bryter sönder? Vart går liksom gränsen på att okej det gick sönder av "slitage" och felaktig hantering?

SportPilot Ubåtsingenjör
20 maj 2021 · 7 234 Inlägg

Svårt att säga, beror ju på bilens skick med mera... men visst kan man åtminstone informera om att saker och ting går sönder. Sen är det inte säkert att det var verkstadens fel att det gick sönder.

Handlar det om små plastclips så går de sönder bara man tittar på dem, och de är dyra att byta ut.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hejhopp1
20 maj 2021 · 3 Inlägg

Absolut är det så.  Det är just den gränsen jag letar efter,
Att vad är okej och inte, hur mycket fulas det på?  Tänker på saker överlag och syftar på att det är dyra arbetskostnader så får man tillbaka något ovetandes om att något saknas eller gick sönder.

xXSammy
21 maj 2021 · 6 578 Inlägg

Så länge allt fortfarande fyller sin funktion utan åverkan på säkerhet eller utseende är nog vad som anses "okej"

Vissa detaljer går inte att få bort utan att skada dem, specifikt som tidigare nämnts; clips.
Antingen pga bilens ålder, kvalitet på underleverantörens val av material, utformningen eller att det tas bort felaktigt.
En del plastdetaljer ska vara kalla vid demontering, andra varma,  dock ingenting som framgår i instruktioner utan det är bara att prova sig fram

Sen hur ofta saker går (onödigt) sönder beror på hur mycket den som skruvar har i materialkänsla, arbetsvana eller stress.

Har du bild på reparationen du är missnöjd med?

De/Dem
torsen
21 maj 2021 · 7 244 Inlägg

Vad är det för bil?
Hur gammal i tid och mil?
Är det en väsentlig och synlig del som skadats?
Eller är det en rostig skruv som inte klarat demonteringen?
Plastklips som heller inte klarat att demonterats oskadade utan återmonterats - i stället för att bytas ut så du fått betala extra.

B t w så har jag själv några plastlister, som bl a håller gummilisten runt bakluckeöppningen, som inte är så vackra efter en bilmeks mer vilda än milda demontering och som bär märken efter detta.
Irriterar mig lite - ibland - men..........

janli
21 maj 2021 · 91 Inlägg

Om vi tittar på det rent juridiskt, så är verkstaden skyldig att informera ägaren att en skada har skett och att dom har återställt skadan till ursprungligt skick. Det är inte acceptabelt att, exempel svetsa plastskada, utan delan ska ersättas av likvärdig del. OBS det sista var ett exempel..

torsen
21 maj 2021 · 7 244 Inlägg

Men om verkstaden för att kunna göra ett fullgott arbete tvingas att demontera en annan komponent, som då deformeras/går sönder p g a a ingen annan utväg finns, då måste väl bilägaren få betala även för de delarna.
Annars skulle väl ingen bilverkstad ta sig an arbeten där det finns misstanke om att man måste bruka visst övervåld som vissa delar kanske inte klarar.
Att mitt i ett arbete, med bilen på lyften och vissa komponenter avlägsnade, ringa kunden och fråga om man ska fortsätta eller ej är ju orimligt.
Om kunden då tackar nej till fortsatt arbete måste ju kunden få betala full verkstadstid, även om felet inte avhjälpts.
Verkstadens alternativ är att generellt inte ta sig an äldre bilar som man erfarenhetsmässigt kan dra med sig följdarbeten = extra kostnader.

Sedan hade det väl varit snyggt om verkstaden, vid utlämnandet av bilen, hade berättat för kunden att varit tvungen att förfara på ett vist sätt som skadat/deformerat annan komponent.

Tycker jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang