Eftermonterad snabbladdare till LEAF

Dala_
1 juni 2021 · 40 Inlägg

Hej,
Gjorde för några dagar sedan europas första snabbladdar-retrofit på en gammal LEAF som inte hade Chademo. Kanske är intressant för någon här? smile CCSretrofit är nästa steg smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2021 · 17 468 Inlägg

Hm.
Jag tycker nog inte gemene man ska pilla med högvolten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Dala_
1 juni 2021 · 40 Inlägg

Samma här! Har el-utbildning och alla certifikat som krävs för att göra högspänningsarbete! smile

KenthIJ
1 juni 2021 · 1 451 Inlägg

Verkar ju "spännande".

Har sett på nätet att Asiatiska/Japanska Prius Plug In 2017 -  Har/erbjuds med snabbladdare (ChaDemo) .
Hittade en bild.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-ef23b2a7f6bef049bc08af79ef837205.jpg



Vi har en Prius Plug In 2018  men den har ju ingen snabbladdning (bara ett "blinduttag" där).

Kanske skulle gå att eftermontera snabbladdning på vår (om det nu är värt risken/besväret)

Vår ser ut så här

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-d3c1ced4f413992589901b75d608da1a.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (1 juni 2021)

Dala_
2 juni 2021 · 40 Inlägg

KenthIJ skrev:
Verkar ju "spännande".

Har sett på nätet att Asiatiska/Japanska Prius Plug In 2017 -  Har/erbjuds med snabbladdare (ChaDemo) .

Kanske skulle gå att eftermontera snabbladdning på vår (om det nu är värt risken/besväret)

Absolut! Bara en fråga hur mycket kablar/relä/säkringar/styrboxar som saknas. Första steget är att få tag på kopplingschemorna och jämföra den asiatiska mot europeiska!

viccoA
2 juni 2021 · 3 109 Inlägg

Dala_ skrev:

KenthIJ skrev:
Verkar ju "spännande".

Har sett på nätet att Asiatiska/Japanska Prius Plug In 2017 -  Har/erbjuds med snabbladdare (ChaDemo) .

Kanske skulle gå att eftermontera snabbladdning på vår (om det nu är värt risken/besväret)

Absolut! Bara en fråga hur mycket kablar/relä/säkringar/styrboxar som saknas. Första steget är att få tag på kopplingschemorna och jämföra den asiatiska mot europeiska!

Snabbladda ett batteri på 8.8kwh kan väl knappt vara lönt kommer inte gå i 50kw, ockupera en DC laddare i onödan. Tyvärr snålade man med ombordladdaren också så den laddar väl max med 3.7kw (230v 16A). Nyare RAV 4 laddar 6.6kw (30A 230v) vilket inte heller är optimalt, vore bättre med 3-fas laddare.

Senast redigerat av viccoA (2 juni 2021)

Dala_
2 juni 2021 · 40 Inlägg

viccoA skrev:
Snabbladda ett batteri på 8.8kwh kan väl knappt vara lönt kommer inte gå i 50kw, ockupera en DC laddare i onödan. Tyvärr snålade man med ombordladdaren också så den laddar väl max med 3.7kw (230v 16A). Nyare RAV 4 laddar 6.6kw (30A 230v) vilket inte heller är optimalt, vore bättre med 3-fas laddare.

I Finland så har vi lanserat speciella 24kW chademo stationer som är menade för PHEV bilar, så att de inte måste ta upp plats på 50kW laddstationerna!

torpis Forummoderator
3 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hm.
Jag tycker nog inte gemene man ska pilla med högvolten.

De flesta på detta forumet skulle nog inte skruva med bilar alls egentligen. Men nu är det ju ändå ett forum för att modifiera och fixa bilar, så det är ju så sjukt bra att personer som Dala delar med sig. smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
torpis Forummoderator
3 juni 2021 · 10 572 Inlägg

Dala_ skrev:

viccoA skrev:
Snabbladda ett batteri på 8.8kwh kan väl knappt vara lönt kommer inte gå i 50kw, ockupera en DC laddare i onödan. Tyvärr snålade man med ombordladdaren också så den laddar väl max med 3.7kw (230v 16A). Nyare RAV 4 laddar 6.6kw (30A 230v) vilket inte heller är optimalt, vore bättre med 3-fas laddare.

I Finland så har vi lanserat speciella 24kW chademo stationer som är menade för PHEV bilar, så att de inte måste ta upp plats på 50kW laddstationerna!

Här vet folk knappt vad som är fram och bak. Dom köper en bil som dom inte har en blekaste aning om vad det är, parkerar den gärna på snabbladdaren och går där ifrån i bästa fall med AC sladden inkopplad men utan att ha tryckt på "start".

Eller hänsynslösa nötter som står och nöter 80-100% med en sur e-niro bara för dom var där först och det är gratis.

Nu senast en Audi e-tron som jag gav DC kabeln till när han kom då jag hade så jag klarade mig. kopplade in AC då jag skulle handla en runda till. Han skällde ändå på mig och sa att han hade långt att köra. Bra där liksom. Sen laddade han bara 10minuter och hade 55% när han drog. Ännu bättre där.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
KenthIJ
5 juni 2021 · 1 451 Inlägg

viccoA skrev:

Dala_ skrev:

KenthIJ skrev:
Verkar ju "spännande".

Har sett på nätet att Asiatiska/Japanska Prius Plug In 2017 -  Har/erbjuds med snabbladdare (ChaDemo) .

Kanske skulle gå att eftermontera snabbladdning på vår (om det nu är värt risken/besväret)

Absolut! Bara en fråga hur mycket kablar/relä/säkringar/styrboxar som saknas. Första steget är att få tag på kopplingschemorna och jämföra den asiatiska mot europeiska!

Snabbladda ett batteri på 8.8kwh kan väl knappt vara lönt kommer inte gå i 50kw, ockupera en DC laddare i onödan. Tyvärr snålade man med ombordladdaren också så den laddar väl max med 3.7kw (230v 16A). Nyare RAV 4 laddar 6.6kw (30A 230v) vilket inte heller är optimalt, vore bättre med 3-fas laddare.

Jo det var väl ungefär så jag tänkte oxå men... det hade ju ,som "Torpis" skrev i någon tråd varit bra att kunna snabbladda Plug In bilar eftersom de går så kort på el.

Misstänkte som sagt att det inte skulle vara så effektivt och som Dala_ själv sa i klippet så är det nog bättre att byta bil-

KenthIJ
5 juni 2021 · 1 451 Inlägg

torpis skrev:

Hybrid_ skrev:
Hm.
Jag tycker nog inte gemene man ska pilla med högvolten.

De flesta på detta forumet skulle nog inte skruva med bilar alls egentligen. Men nu är det ju ändå ett forum för att modifiera och fixa bilar, så det är ju så sjukt bra att personer som Dala delar med sig. smile

Tycker att det verkar som att Dala_ jobbar professionellt med sådant här och det är nog som Hybrid_ skrev att vem som helst inte skall ge sig på högvolts jobb

xXSammy
6 juni 2021 · 6 569 Inlägg

Om det är riktigt bråttom med en PHEV så går det ju fortare att tanka bilen
Vill en bara köra på el så är det fel typ av bil.

För min del fungerar det perfekt då jag har korta sträckor till jobbet och åker längre ibland/veckovis.
Kommer dock gå över till helt eldrift när Ford erbjuder något annat än Mach-E. Trevlig bil att köra men interiören gav mig inget habegär

---

Det bra med en video som visar att det går att uppgradera äldre fordons laddningssystem
Sen att det finns gott med folk som inte ska göra såna ingrepp är svårt att förhindra, går det riktigt illa så görs det bara en gång.

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang