AC kyler inte XC70

Brådhis * Voff voff *
3 juni 2021 · 10 277 Inlägg

Bilproblemet skrev:

Brådhis skrev:

Bilproblemet skrev:

Finns inga felkoder på den sidan

Är du helt säker? Är det utläst med en läsare som klarar alla noder på en Volvo? Tänker eftersom din felkod på fläkten inte är på Volvo-språk.

Helt hundra, använde mig av Autocom

Låter märkligt! Borde sättas en kod... Har bilen gått långt? Tänker om kompressorn slirar, dvs bilen tror att en slår till men den gör inte det.

Har du provat att (en kort stund) bygla lågtrycksvakten för att se om den slår till då? (Fast vore det tryckvakten tycker jag det borde sättas en kod iofs)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
xXSammy
3 juni 2021 · 6 569 Inlägg

Om du kommer åt datalogg för klimatanläggningen, hur många grader säger den att kupén är?

De/Dem
Mossan1
3 juni 2021 · 2 805 Inlägg

Eftersom TS läste ut en kod som löd P0xxx någonting, så är det sannolikt en generisk läsare av enklare slaget.

Den kan inte läsa annat än motorn, och möjligen begränsat ur nyare automatlådor.
Ac system = nix

Det FINNS generiska scanners som kan, men dom kostar en vacker slant.
Alt krackade varianter av prgrammen autocom/Wyrt  + laptop och lämpligt interface.

Bilproblemet
5 juni 2021 · 284 Inlägg

Felkod var p048013 och inte p0480 som jag skrev

Senast redigerat av Bilproblemet (5 juni 2021)

Mossan1
6 juni 2021 · 2 805 Inlägg

Vad är det för scanner?
Då kan nog avgöras vad den kan läsa.

Har en 2012 Volvo magnetkoppling på AC pumpen?
Om nej, är det relativt "vanligt" att splinsen i medbringarskivan ger sig, så den bara snurrar med utan att driva med kompressorn. Det är då en designad svag punkt, för att inte multiremmen ska flyga om acpumpen skär. Tyvärr är den ofta FÖR svag, så den kan rasa utan kompressorfel.

Detta är inte bilmodellspecifikt, utan specifikt för sådana AC-pumpar.

Det är inte säkert att man kostat på en rörelseövervakning av kompressorn, ovh der är inte helt säkert att det är med ett börvärde på trycket i systemet när konoressorn går heller. Bara ett min eller maxtryck.
I händelse av att jag antar rätt, skulle en rasad medbringare inte nödvändigtvis skapa felkoder alls.
Men detta är bara spekulation om hur mjukvaran är designad.

Det finns nya medbringarskivor att köpa. Billigare än att byta hela kompressorn.

Senast redigerat av Mossan1 (6 juni 2021)

Brådhis * Voff voff *
6 juni 2021 · 10 277 Inlägg

Bilproblemet skrev:
Helt hundra, använde mig av Autocom

Mossan1 skrev:
Vad är det för scanner?
Då kan nog avgöras vad den kan läsa.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Bilproblemet
7 juni 2021 · 284 Inlägg

Tryckvakt bytt, ingen skillnad

xXSammy
7 juni 2021 · 6 569 Inlägg

xXSammy skrev:
Om du kommer åt datalogg för klimatanläggningen, hur många grader säger den att kupén är?

De/Dem
granadadr
7 juni 2021 · 7 287 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Det har förekommit genom åren trådar där folk får byta ut själv ACC-enheten i panelen för bilen inte kyler. Varit både S80 och V70.

japp köpte en scorpio mitt i sommaren,, kände på slangar rör osv att den funkade iskalla, men var full värme i coupen wink  var hjärnan så att säga,, bytte den å vips funkade allt smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang