Hej! Jag skulle släcka några felkoder med en såndär billig kodläsare (ELM327, kopplad till smartphone via bluetooth). Jag körde appen "Car Scanner" som jag använt många gånger. Detta på min V40-04 2.0T.
Men innan jag rensade koderna gick jag in på fliken "advanced" bara av ren nyfikenhet och bläddrade igenom de 4 alternativen.
1) All commandd sets/default address
2) All command sets/default address + extended diagnostics
3) All command sets + common non-standard addresses
4) All command sets + common non-standard addresses + extended diagnostics
Jag gick iväg en stund och kom tillbaka, plockade upp telefonen och råkade köra läge 3. Fick en kall kår i samma sekund som jag tröck på rensa när jag insåg att jag glömde gå tillbaka till standardläget och rensa koder som jag alltid har gjort.
Och nu kan jag inte längre ansluta. Jag fick hjälp av en i närheten som har en professionell kodläsare men den kunde heller inte ansluta.
Måste jag lämna in ECU'n på omprogrammering nu eller finns det något sätt att lösa detta på? Nån som har några idéer?
EDIT, tillägg: Bilen startar och går fint, jag får bara ingen kontakt med ECUn. Har testat att koppla ut batteriet en längre tid.
Det var alltså just detta jag råkade köra.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235734/235734-4837c966c285eb9abc800f0470390bff.jpg]()