Hur ska jag nolla kam/vevaxeldrevet på en b230f?

Linusjoo
26 juni 2021 · 50 Inlägg

Hej, tänkte kolla om någon kunnig har några tips och kan hjälpa mig med min volvo 740 med b230f motor...

Det är så att jag tog av remskivan och då märkte jag att kamdrevet inte är nollat när vevaxeldrevet är nollat även om jag snurrade flera varv? Och motorn gick att köra såhär.

Så funderar på om kamdrevet bara sitter fel men sittet rätt inuti?
För somsagt jag har inte flyttat dreven alls och dem ser relativt nybytta ut. (Av någon ägaren innan) kan han ha satt kamdrevet fel alltså så att den är nollad men inte ser nollad ut genom markeringarna?

Men undrar alltså om det går att fortsätta att köra såhär då det var så innan och det gick bra eller måste jag förflytta kamdrevet på något sätt?

Behöver hjälp angående ganska akut! Tack på förhand

Utmarks-Loke
26 juni 2021 · 5 841 Inlägg

Det har ju hänt att kilen gått sönder så drevet vridit sig lite på axeln. Det kan fortfarande gå att köra, men är bara en tidsfråga innan det vrider sig mer och då stannar motorn. Sedan beror det på hur mycket fel grejerna står, några kuggar hit eller dit brukar inte vara några problem. Men jag skulle ändå försöka kolla hur kamaxeln står i förhållande till drevet, eller helt enkelt plocka av kamdrevet och kolla hur det ser ut med kilen.

Linusjoo
26 juni 2021 · 50 Inlägg

Okej får göra det, men kamdrevet är väll bara att ta av? Eller kommer kammen där inne hamna fel oså?

Linusjoo
26 juni 2021 · 50 Inlägg

Osen hur ska jag jag nolla kammen sen? För hjuley går inte och snurra för hand.

Utmarks-Loke
26 juni 2021 · 5 841 Inlägg

Om du äter mer gröt så kan du vrida kammen för hand sedan wink

Linusjoo
26 juni 2021 · 50 Inlägg

Hahah

Linusjoo
26 juni 2021 · 50 Inlägg

Men ska jag snurra kamdrevet för hand  när kamremmen är av? Och sen flytta kamdrevet till nollningen när kamremmen är av?

Utmarks-Loke
26 juni 2021 · 5 841 Inlägg

Ja, om nu kilen är hel så kamdrevet sitter rätt på kamaxeln

Linusjoo
26 juni 2021 · 50 Inlägg

Okejj men fattar inte riktigt, ska jag snurra drever itan kamremm till nollnings markeringen eller hur ska jag göra?

Mossan1
26 juni 2021 · 2 828 Inlägg

Vrid så nära 0 du kan och se om det är hela kugg fel. Då kan du flytta kamremmen/ hjulet så det blir rätt.
Det finns särkilda handtag man har för att vrida kamdreven, men der brukar gå att improvisera.

Är kilen brusten måste det fixas.
Borde gå att se utan att ta av drevet, men nu är det nog 15 år sedan jag skruvade rödblockare.
Blrjar bli suddiga minnen....

Linusjoo
26 juni 2021 · 50 Inlägg

Yes det är hela kugg fel, när vevaxeln är nollad då ska kamdrevet vara rakt upp men markeringen är runt 120° fel

Utmarks-Loke
26 juni 2021 · 5 841 Inlägg

Jag fattar inte ens hur motorn kan gå om kammen står 120 grader fel. Den borde ha gått ordentligt illa i såna fall

Mossan1
26 juni 2021 · 2 828 Inlägg

Borde vara omöjligt att starta med 120' fel.  (Dvs 20min på klockan)

3-4 kugg fel, kanske den går, men betydligt sämre.

Gick motorn normalt?
Kollar du på rätt markering på vev och kam?
Har du veven på rätt varv?

Om ja:
Något annat är knas.
Fel kam/vevdrev.
brusten kil och vridet så KAMMEN är rätt.

Senast redigerat av Mossan1 (26 juni 2021)

Linusjoo
27 juni 2021 · 50 Inlägg

Okej, men vad jag vet så var det så innan...

Och det jag funderar på kan inte Kammen vara nollad när veven är
nollad, fast kammens markering inte ligger mot blocket?
Alltså ifall ägare innan har bytt kamdrev.

Men hur ska jag nolla alla för oavsett hur många varv jag vrider så blir det ingen skillnad, ska jag vrida på allt var för sig?

Linusjoo
27 juni 2021 · 50 Inlägg

Bytte vevaxeldrevet häromdagen och det var till min modell och snurrade inte på något av dreven..

Men ägaren innan har bytt kamdrev och så, skulle det kunna vara att han har satt kamdrevet fel med markeringen eller?

Vet någon hur jag ska göra? Kan man ta av plastlocket på motorn för att se på något sätt om kammen står rätt? Hur ser man isåfall när det står rätt?

zzr94092
27 juni 2021 · 4 391 Inlägg

Tror nog att du ska låta någon som vet hur det ska vara ska kolla på detta...

Linusjoo
27 juni 2021 · 50 Inlägg

Okej

Linusjoo
27 juni 2021 · 50 Inlägg

Kollade fel och insåg att kamdrevet är runt 2-3 kugg framåt, spelar det någon roll? Eller behöver jag ta av och fkyta drevet

Utmarks-Loke
27 juni 2021 · 5 841 Inlägg

Kamdrevet skall sitta exakt, motorn kan fungera om det är ett par kuggar fel men den kommer inte gå lika bra

Linusjoo
27 juni 2021 · 50 Inlägg

Yes tack för all hjälp! Har ställt den rätt på både kamdrevet och vevaxeln nu!!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang