Sälja skrotade fordon

Forsberg69
27 juni 2021 · 3 Inlägg

Tjena! Tänkte snabbt kolla om någon vet något om detta, det är så att bruden och jag köpt en husvagn för skoj skull att renovera och sedan dra efter en a-traktor därmed tänkte vi skrota utan intyg, nu undrar jag ifall man kan sälja den vidare sen och att det då skrivs över ägarpapper eller om jag alltid kommer stå på den sen?

volvoqq Lastbilsmekaniker
27 juni 2021 · 5 138 Inlägg

Forsberg69 skrev:
Tjena! Tänkte snabbt kolla om någon vet något om detta, det är så att bruden och jag köpt en husvagn för skoj skull att renovera och sedan dra efter en a-traktor därmed tänkte vi skrota utan intyg, nu undrar jag ifall man kan sälja den vidare sen och att det då skrivs över ägarpapper eller om jag alltid kommer stå på den sen?

Blir den skrotad finns det inga papper🤣 sälja kan man väll men sen är det frågan om någon vill ha den utan papper

Brådhis * Voff voff *
27 juni 2021 · 10 279 Inlägg

Forsberg69 skrev:
Tjena! Tänkte snabbt kolla om någon vet något om detta, det är så att bruden och jag köpt en husvagn för skoj skull att renovera och sedan dra efter en a-traktor därmed tänkte vi skrota utan intyg, nu undrar jag ifall man kan sälja den vidare sen och att det då skrivs över ägarpapper eller om jag alltid kommer stå på den sen?

Varför skrota den? Går ju utmärkt att dra en registrerad husvagn bakom en a-traktor.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
28 juni 2021 · 2 214 Inlägg

När den är officiellt skrotad, dvs tagen ur registret och reg.nummret återanvänds, så får vagnen aldrig vistas ute på vägarna igen i sin nuvarande form.

Släpvagnar är ju lite lättare än bilar dock, i den form att man faktiskt har möjlighet att "bygga egen" släpvagn och få denna registrerad och godkänd. Dock har jag ingen aning om exakt hur reglerna kring detta ser ut, om det bara gäller obromsade vagnar eller även tyngre vagnar osv.

Men instämmer i kören, att skrota vagnen när den är tänkt att brukas låter ju bara dumt hur man än ser på det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang