3598
Sök

Skyllnaden mellan GLT och SE motor på en S70

24 Inlägg
17 juli 2021
Trådstartare
#1
Hej!

Jag är lite kluven. I min S70 finns en ¨2.5¨ liter motor som gör 144 hp, Det finns en GLT modell också av S70:in och den gör 170 hp på en 2.4 liter motor.

Fråga 1
Enligt bilens backsida står det 2.5 men wikipedia säger att de gjorde aldrig en 2.5 liter motor till s70:in utan endast 2.4ror (om man räknar bort diesel modellen). Är det då bara volvo som vill dra en luring eller ligger motor på 2.5 och isåfall varför gör den då mindre kraft än en 2.4 liter motor när de kommer från samma S-generation av motorer?

Fråga 2
Vad skyller GLT och SE modellerna så mycke att det är en 26 hp skyllnad samt 9 NM skyllnad. Är det bara hur de är programerade eller är det att de har olika interna komponenter som måste finnas för att få dessa HP och Nm?

Alla svar är välkommna och tack iförhand

MVH Aron

2 456 Inlägg
18 juli 2021
#2
Beror på årsmodell... 94-98 hade 144hk 85x70 en 10V motor, och inte 20V som resten. 10V motorn skiljer sig enormt mot 20V-modellerna, dels på ventil-fronten, och dels har dom även ett helt annat styrsystem.
99+ är det samma motor i både 140hk'n och 170hk'n, bara annan programvara.

2.5, eller 2.4, är sak samma. Den faktiska volymen är 2435cm, volvo valde att kalla dom 2.5, EU kom med pekpinnen ~99 och bestämde att dom var tvugna att kalla den 2.4, då volymen är närmare 2.4 än 2.5.


24 Inlägg
18 juli 2021
Trådstartare
#3
Lucif3r skrev:
Beror på årsmodell... 94-98 hade 144hk 85x70 en 10V motor, och inte 20V som resten. 10V motorn skiljer sig enormt mot 20V-modellerna, dels på ventil-fronten, och dels har dom även ett helt annat styrsystem.
99+ är det samma motor i både 140hk'n och 170hk'n, bara annan programvara.

2.5, eller 2.4, är sak samma. Den faktiska volymen är 2435cm, volvo valde att kalla dom 2.5, EU kom med pekpinnen ~99 och bestämde att dom var tvugna att kalla den 2.4, då volymen är närmare 2.4 än 2.5.

Min är en 1998 2.4 144 hp 10V motor då. Men det fanns också en GLT model av 10V motorn vid denna tidpungt. Hade den då 165 hp och 215 drag med denna 10V motorn eller är det den nyare 20V motorn i den också. Wikipedia säger att det finns en GLT som gör 165 hp och en som gör 170 hp (samt mer drag). Betyder det då att ifall jag vill så kan jag chipa min SE till en GLT och få 165 hp max med en fabrik tune?
Senast redigerat av AronsS70 (18 juli 2021)

* Voff voff *
10 970 Inlägg
18 juli 2021
#4
AronsS70 skrev:
Lucif3r skrev:
Beror på årsmodell... 94-98 hade 144hk 85x70 en 10V motor, och inte 20V som resten. 10V motorn skiljer sig enormt mot 20V-modellerna, dels på ventil-fronten, och dels har dom även ett helt annat styrsystem.
99+ är det samma motor i både 140hk'n och 170hk'n, bara annan programvara.

2.5, eller 2.4, är sak samma. Den faktiska volymen är 2435cm, volvo valde att kalla dom 2.5, EU kom med pekpinnen ~99 och bestämde att dom var tvugna att kalla den 2.4, då volymen är närmare 2.4 än 2.5.

Min är en 1998 2.4 144 hp 10V motor då. Men det fanns också en GLT model av 10V motorn vid denna tidpungt. Hade den då 165 hp och 215 drag med denna 10V motorn eller är det den nyare 20V motorn i den också. Wikipedia säger att det finns en GLT som gör 165 hp och en som gör 170 hp (samt mer drag). Betyder det då att ifall jag vill så kan jag chipa min SE till en GLT och få 165 hp max med en fabrik tune?

Nej, GLT har aldrig haft 10v. 170 hk (och 165 hk) hade 20v. Det är, som Lucif3r skrev, två olika motorer.

Det är när dom fick elektroniska gasspjället som 140 hk och 170 hk blev samma motor med olika programvara. Dessa kom under modellåret 1999.
Senast redigerat av Brådhis (18 juli 2021)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

24 Inlägg
18 juli 2021
Trådstartare
#5
Brådhis skrev:
AronsS70 skrev:
Lucif3r skrev:
Beror på årsmodell... 94-98 hade 144hk 85x70 en 10V motor, och inte 20V som resten. 10V motorn skiljer sig enormt mot 20V-modellerna, dels på ventil-fronten, och dels har dom även ett helt annat styrsystem.
99+ är det samma motor i både 140hk'n och 170hk'n, bara annan programvara.

2.5, eller 2.4, är sak samma. Den faktiska volymen är 2435cm, volvo valde att kalla dom 2.5, EU kom med pekpinnen ~99 och bestämde att dom var tvugna att kalla den 2.4, då volymen är närmare 2.4 än 2.5.

Min är en 1998 2.4 144 hp 10V motor då. Men det fanns också en GLT model av 10V motorn vid denna tidpungt. Hade den då 165 hp och 215 drag med denna 10V motorn eller är det den nyare 20V motorn i den också. Wikipedia säger att det finns en GLT som gör 165 hp och en som gör 170 hp (samt mer drag). Betyder det då att ifall jag vill så kan jag chipa min SE till en GLT och få 165 hp max med en fabrik tune?

Nej, GLT har aldrig haft 10v. 170 hk (och 165 hk) hade 20v. Det är, som Lucif3r skrev, två olika motorer.

Det är när dom fick elektroniska gasspjället som 140 hk och 170 hk blev samma motor med olika programvara. Dessa kom under modellåret 1999.

Okej, tack för era svar!


Sök