Bästa sätt att nå 300-350hk? S60 T5 ’01

HenrikSvensson
19 juli 2021 · 25 Inlägg

Hej!

Är sugen på att pigga till bilen lite smile
Motor har gått 282xx mil och har vart rätt så snällt körd.

Tanken är att göra den vassare i motor men också chassi/bromsar/däck osv. Så frågan är då, vad kan jag göra mer än optimering och avgassystem för att nå högre siffror? Finns det nån mall att gå efter?

Har hört att vevstakar gärna går sönder runt 330-350hk och det vill jag helst undvika :p

torpis Forummoderator
22 juli 2021 · 10 572 Inlägg

HenrikSvensson skrev:
Har hört att vevstakar gärna går sönder runt 330-350hk och det vill jag helst undvika :p

Då får man byta ut dom vettu :-)

Det finn massor av info och guider om du söker lite.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
panda666
22 juli 2021 · 4 250 Inlägg

HenrikSvensson skrev:
Hej!

Är sugen på att pigga till bilen lite smile
Motor har gått 282xx mil och har vart rätt så snällt körd.

Tanken är att göra den vassare i motor men också chassi/bromsar/däck osv. Så frågan är då, vad kan jag göra mer än optimering och avgassystem för att nå högre siffror? Finns det nån mall att gå efter?

Har hört att vevstakar gärna går sönder runt 330-350hk och det vill jag helst undvika :p

Finns trim hos bsr som ger i steg 3 319/427 hk och nm så något nära det du vill ha.

https://sv.bsr.se/trimsatser/t/1555/vol … -b-5234-t3

Dom har avgassystem osv. Tror inte du behöver vara orolig vid 350hk. Men man brukar börja med följande för att få fetare effekt.

Bättre turbo
Spridare
Lmm?
Avgas
Soppapump kanske som pallar bättre tryck
Koppling
osv osv.

Men bsr¨s trim lät bra bara något dyrt men pengarna försvinner fort när man trimmar.

Hoppas detta hjälpte.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang