B230 med 4 mm planad 531 topp som drar kylarvatten

L_Kroon
26 juli · 22 Inlägg

Hej
Motorn i fråga är en B230 sugmotor från 1992 med 531 topp. Motorn läcker kylarvatten genom topplockspackningen. Har bytt topplockspackning 3 gånger nu. Det är väl omkring 1 liter som försvinner på 50 mil. Verkar läcka långsamt alltså, inte tillräckligt för att få vit rök ur avgaserna. Det verkar inte heller vara något vidare tryck i systemet, om man lossar på kylarlocket när motorn är varmkörd hörs inte ett pys. Packningen blir aldrig skadad , det verkar alltid börja komma in kylarvatten i den cylindern som är närmast torpedväggen. Men läcker aldrig in vatten i oljan eller vice versa. Toppen är planad omkring 4 mm. Det och en TM kamaxel är de enda modifikationerna gjorda med toppen.
Vad jag gjort:
Nya bultar
Använder Elring packningar
Rengjort gängor med gängtapp
Mätt så att bultarna får plats i gängorna på blocket, alltså de tar inte i botten
Följer Volvos åtdragningsinstruktioner
Fräst upp i toppen där styrtapparna sitter
Mätt så att blocket är rakt
Kollat efter sprickor i block och topp
Toppen  ''planad'' med 80k självhäftande sandpapper på ett slätt stenbord, för att få rätt slags yta till packningen (surface roughness)
Hällt i Liqui Moly stop radiator leak utan resultat

Har läst om folk som har planat ännu mer utan att ha problem. Relevant information kan vara att bilen överhettades så att kylaren sprängdes innan jag började få problemen, men som sagt så har jag letat problem kopplade till överhettning men inte hittat några.
Bilen har också mycket högre kompression än original.

Kan pinnbultar lösa problemet?
Om någon har något tips på något jag inte kollat på så är det bara att skriva smile
Jag överväger ge upp på denna topp och sätta i en som inte är så pass planad, men jag vet ju inte om det är fel på toppen. Och om jag kan lösa detta läckage blir ju motorn felfri.
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225522/225522-05d47a4d89c883a3160bbd681d496d60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225522/225522-9850de510e52a28d4539da842a3efc6b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225522/225522-48092d1534ee7e1c776e2d0b6cf7c970.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225522/225522-46da3f7885ca215dde1cc734dbf8378b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225522/225522-035706c9cb3022f6f05fac06ba6f6f66.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225522/225522-e9a6948097a31397215e3cfb2cc50209.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225522/225522-f97f691ceea546d215933a1383ab6c1f.jpg

Senast redigerat av L_Kroon (28 juli )

Vägra autonoma funktioner i bilar -
Bilen är ingen lekstuga.
Volvo 940 GL "Slit-o-Släng Långmilare" (1993)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 juli · 14 395 Inlägg

Om kylaren flög i luften så kanske toppen blivit sned. Krävs mycket för att en B230 ska överkoka.

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
Marlboroman
26 juli · 8 086 Inlägg

Har du mätt toppen så att den är plan?

Volvo 240 GL "B230FK" (1990)
L_Kroon
28 juli · 22 Inlägg

Japp jag lade till en bild på metoden jag använde, följde några rekommendationer som jag hittat online med att mäta kors och tvärsl. Jag fick inte ens i det minsta bladmåttet. Nått jag funderat på är om det kan vara någon extremt liten spricka i någon av insugskanalerna

Senast redigerat av L_Kroon (28 juli )

Vägra autonoma funktioner i bilar -
Bilen är ingen lekstuga.
Volvo 940 GL "Slit-o-Släng Långmilare" (1993)
L_Kroon
28 juli · 22 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Om kylaren flög i luften så kanske toppen blivit sned. Krävs mycket för att en B230 ska överkoka.

Ja det var ju inte bilens fel direkt, jag testade sätta i en annan bränslebox då jag hade höga avgasvärden och hög tomgång. Men vad jag inte visste var att elfläkten styrdes av original bränslebox. Så bilen stod där med fel bränslebox på tomgång medan jag justerade gasspjället. När jag efter några minuter kollade på instrumenten såg jag att vatten-nålen var på max. Jag stängde av bilen, och då small det. Som tur var blev ingen i omgivningen skållad av vattnet. Underligt att den aldrig släppte ut något tryck ur kylarlocket. Något jag såg senare var att det lilla hålet som sitter på expansionskärlet var igensatt, något som är åtgärdat nu. Det kan ju orsakat att bilen aldrig kokade.

https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225522/225522-094d02b04af359e0e61a1379bd2e3d36.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/226/225522/225522-f5a3613b8cd704729e2d4ecaac16cf38.jpg

Vägra autonoma funktioner i bilar -
Bilen är ingen lekstuga.
Volvo 940 GL "Slit-o-Släng Långmilare" (1993)
zzr94092
28 juli · 3 437 Inlägg

Det där hålet är väl till för returen!

L_Kroon
29 juli · 22 Inlägg

zzr94092 skrev:
Det där hålet är väl till för returen!

Ja det stämmer, glömde vad den hette

Vägra autonoma funktioner i bilar -
Bilen är ingen lekstuga.
Volvo 940 GL "Slit-o-Släng Långmilare" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang