3703
Sök

Jetta mk1 kokade

384 Inlägg
27 juli 2021
Trådstartare
#1
Halloj
Min jetta kokade för några dagar sedan, hade åkt 4 mil, stod sedan på tomgång kanske 5-10 minuter tills den kokade. Körde sedan typ 8 mil hem utan problem. Vad hände? Riskerar jag att kylarvätskan kokar över igen?

Tänkte om det var nåt med den där termostaten, men som jag förstår det så fungerar den om fläkten börjar snurra? Och det gjorde den igår när jag stod på tomgång för att kolla om den skulle börja snurra

jag hatar bilar

Forummoderator
18 282 Inlägg
27 juli 2021
#2
Elfläkt?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
28 juli 2021
#3
Hickan skrev:
Halloj
Min jetta kokade för några dagar sedan, hade åkt 4 mil, stod sedan på tomgång kanske 5-10 minuter tills den kokade. Körde sedan typ 8 mil hem utan problem. Vad hände? Riskerar jag att kylarvätskan kokar över igen?

Tänkte om det var nåt med den där termostaten, men som jag förstår det så fungerar den om fläkten börjar snurra? Och det gjorde den igår när jag stod på tomgång för att kolla om den skulle börja snurra

Du säger att den kokade. Sprutade det ut kylvätska? I så fall fattas det kylvätska och risken att den kokar igen är stor. Du måste kolla upp termostaten att den verkligen fungerar och att det inte finns läckor. Blir det en pöl med kylvätska under bilen? Annars fyll på kylvätska och kör vidare men håll koll på temperaturen. Är du säker på att det inte bara är temp-mätaren som är trasig så du tror att den kokar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

384 Inlägg
28 juli 2021
Trådstartare
#4
Vettemannen skrev:
Hickan skrev:
Halloj
Min jetta kokade för några dagar sedan, hade åkt 4 mil, stod sedan på tomgång kanske 5-10 minuter tills den kokade. Körde sedan typ 8 mil hem utan problem. Vad hände? Riskerar jag att kylarvätskan kokar över igen?

Tänkte om det var nåt med den där termostaten, men som jag förstår det så fungerar den om fläkten börjar snurra? Och det gjorde den igår när jag stod på tomgång för att kolla om den skulle börja snurra

Du säger att den kokade. Sprutade det ut kylvätska? I så fall fattas det kylvätska och risken att den kokar igen är stor. Du måste kolla upp termostaten att den verkligen fungerar och att det inte finns läckor. Blir det en pöl med kylvätska under bilen? Annars fyll på kylvätska och kör vidare men håll koll på temperaturen. Är du säker på att det inte bara är temp-mätaren som är trasig så du tror att den kokar?

/Benny

Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

jag hatar bilar

384 Inlägg
28 juli 2021
Trådstartare
#5
Hybrid_ skrev:
Elfläkt?

Japp det är elektrisk fläkt

jag hatar bilar

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
28 juli 2021
#6
Hickan skrev:
Vettemannen skrev:
Hickan skrev:
Halloj
Min jetta kokade för några dagar sedan, hade åkt 4 mil, stod sedan på tomgång kanske 5-10 minuter tills den kokade. Körde sedan typ 8 mil hem utan problem. Vad hände? Riskerar jag att kylarvätskan kokar över igen?

Tänkte om det var nåt med den där termostaten, men som jag förstår det så fungerar den om fläkten börjar snurra? Och det gjorde den igår när jag stod på tomgång för att kolla om den skulle börja snurra

Du säger att den kokade. Sprutade det ut kylvätska? I så fall fattas det kylvätska och risken att den kokar igen är stor. Du måste kolla upp termostaten att den verkligen fungerar och att det inte finns läckor. Blir det en pöl med kylvätska under bilen? Annars fyll på kylvätska och kör vidare men håll koll på temperaturen. Är du säker på att det inte bara är temp-mätaren som är trasig så du tror att den kokar?

/Benny

Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Man fyller alltid på med lika delar vatten och glykol. Glykol är inte bara frostskydd det är även rostskydd. Är du säker på att termostaten fungerar? Köp en ny, de är inte dyra. Nåt problem är det ju när motorn häver ur sig kylvätska.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

* Voff voff *
10 950 Inlägg
28 juli 2021
#7
Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

384 Inlägg
28 juli 2021
Trådstartare
#8
Vettemannen skrev:
Hickan skrev:
Vettemannen skrev:

Du säger att den kokade. Sprutade det ut kylvätska? I så fall fattas det kylvätska och risken att den kokar igen är stor. Du måste kolla upp termostaten att den verkligen fungerar och att det inte finns läckor. Blir det en pöl med kylvätska under bilen? Annars fyll på kylvätska och kör vidare men håll koll på temperaturen. Är du säker på att det inte bara är temp-mätaren som är trasig så du tror att den kokar?

/Benny

Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Man fyller alltid på med lika delar vatten och glykol. Glykol är inte bara frostskydd det är även rostskydd. Är du säker på att termostaten fungerar? Köp en ny, de är inte dyra. Nåt problem är det ju när motorn häver ur sig kylvätska.

/Benny

Jodå, men hade en vattenflaska i bilen när det hände, så fyllde bara på. Får åka till mekonomen efter jobbet och köpa en ny termostat och se om tempmätaren vandrar upp likadant på tomgången

jag hatar bilar

384 Inlägg
28 juli 2021
Trådstartare
#9
Brådhis skrev:
Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

jag hatar bilar

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
28 juli 2021
#10
Hickan skrev:
Brådhis skrev:
Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Har du bytt termostaten nu?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

384 Inlägg
28 juli 2021
Trådstartare
#11
Hickan skrev:
Brådhis skrev:
Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Vettemannen skrev:
Hickan skrev:
Brådhis skrev:

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Har du bytt termostaten nu?

/Benny

Nope, får hem den imorgon. Ville bara förtydliga att fläkten inte börjar snurra

jag hatar bilar

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
28 juli 2021
#12
Hickan skrev:
Hickan skrev:
Brådhis skrev:
Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Vettemannen skrev:
Hickan skrev:

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Har du bytt termostaten nu?

/Benny

Nope, får hem den imorgon. Ville bara förtydliga att fläkten inte börjar snurra

Okay, du glömmer väl inte att uppdatera sedan?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

384 Inlägg
28 juli 2021
Trådstartare
#13
Vettemannen skrev:
Hickan skrev:
Hickan skrev:
Brådhis skrev:
Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Vettemannen skrev:

Har du bytt termostaten nu?

/Benny

Nope, får hem den imorgon. Ville bara förtydliga att fläkten inte börjar snurra

Okay, du glömmer väl inte att uppdatera sedan?

/Benny

Nejdå, uppdatera är jag duktig på big_smile

jag hatar bilar

539 Inlägg
28 juli 2021
#14
Hallå!
Sitter en givare i kylaren som styr elfläkten, fick byta den på min Golf-77 Jettan MK1 är ju i princip samma bil har för mig att den sitter vänster sida i kylaren från förarplatsen ej säker länge sedan. Det är två kontakter på den testa att ta bort dom lägg ihop dom startar elfläkten då är det kanske det som är problemet. Jag drog in kablar i bilen till en strömbrytare så jag kunde starta den manuellt ifall det behövdes. När du kör bilen så kyler fartvinden det är när man står stilla som fläkten jobbar. Är som sagt typ 40 år sedan så minnet kan svikta lite.
Senast redigerat av MickeEng (28 juli 2021)


* Voff voff *
10 950 Inlägg
28 juli 2021
#15
Hickan skrev:
Brådhis skrev:
Hickan skrev:
Ja det sprutade upp kylarvätska, jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Ja, om inte fläkten går så har du ju högst sannolikt felet där. Fick intrycket att fläkten gick av det du skrev tidigare, men går den ej så är det helt klart där du ska fokusera. Antingen tempgivare till fläkten eller själva fläkten.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 333 Inlägg
28 juli 2021
#16
Brådhis skrev:
Hickan skrev:
Brådhis skrev:

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Ja, om inte fläkten går så har du ju högst sannolikt felet där. Fick intrycket att fläkten gick av det du skrev tidigare, men går den ej så är det helt klart där du ska fokusera. Antingen tempgivare till fläkten eller själva fläkten.

Det känns som att det kan vara fläkten eller givaren.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

384 Inlägg
29 juli 2021
Trådstartare
#17
Brådhis skrev:
Hickan skrev:
Brådhis skrev:

Tempmätare som ökar på tomgång är ett mycket säkert tecken på att något problem finns.

Jag hade börjat med att se över termostaten. Dom är billiga och oftast lätta och byta (och rätt så ofta också orsaken till problemen).

Gick ut och testade igen efter jag hade varit ute och kört. Den höll på å koka igen, och fläkten började inte snurra den här gången

Ja, om inte fläkten går så har du ju högst sannolikt felet där. Fick intrycket att fläkten gick av det du skrev tidigare, men går den ej så är det helt klart där du ska fokusera. Antingen tempgivare till fläkten eller själva fläkten.

Ja, alltså ibland snurrar den iallafall, men de 2 gångerna jag mörkt att den kokat har den inte snurrat. Men i söndags snurrade den, och i lördags innan jag åkte hemifrån (första gången den kokade)

jag hatar bilar

384 Inlägg
29 juli 2021
Trådstartare
#18
MickeEng skrev:
Hallå!
Sitter en givare i kylaren som styr elfläkten, fick byta den på min Golf-77 Jettan MK1 är ju i princip samma bil har för mig att den sitter vänster sida i kylaren från förarplatsen ej säker länge sedan. Det är två kontakter på den testa att ta bort dom lägg ihop dom startar elfläkten då är det kanske det som är problemet. Jag drog in kablar i bilen till en strömbrytare så jag kunde starta den manuellt ifall det behövdes. När du kör bilen så kyler fartvinden det är när man står stilla som fläkten jobbar. Är som sagt typ 40 år sedan så minnet kan svikta lite.

Tack! Den verkar vara en billig grej att byta. Jag får köpa en sån också

jag hatar bilar


Sök