Hickan skrev:
Vettemannen skrev:
Hickan skrev:
Halloj
Min jetta kokade för några dagar sedan, hade åkt 4 mil, stod sedan på tomgång kanske 5-10 minuter tills den kokade. Körde sedan typ 8 mil hem utan problem. Vad hände? Riskerar jag att kylarvätskan kokar över igen?
Tänkte om det var nåt med den där termostaten, men som jag förstår det så fungerar den om fläkten börjar snurra? Och det gjorde den igår när jag stod på tomgång för att kolla om den skulle börja snurra
Du säger att den kokade. Sprutade det ut kylvätska? I så fall fattas det kylvätska och risken att den kokar igen är stor. Du måste kolla upp termostaten att den verkligen fungerar och att det inte finns läckor. Blir det en pöl med kylvätska under bilen? Annars fyll på kylvätska och kör vidare men håll koll på temperaturen. Är du säker på att det inte bara är temp-mätaren som är trasig så du tror att den kokar?
/Benny
Ja det sprutade upp kylarvätska,
jag har fyllt på med en halvliter vatten. Det blir ingen pöl under bilen. Vet inte hur det är med temp mätaren, tror den funkar, den går upp till strax under 50% när jag kör bilen, och typ 55% när den står på tomgång, vilket jag tycker känns normalt?
Man fyller alltid på med lika delar vatten och glykol. Glykol är inte bara frostskydd det är även rostskydd. Är du säker på att termostaten fungerar? Köp en ny, de är inte dyra. Nåt problem är det ju när motorn häver ur sig kylvätska.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!